Lite kuriosa

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Lite kuriosa

Inlägg av Lasse O » 25 november 2014, 19:36

Lite kuriosa, som sagt, men jag guidade i förrgår vid pansarmuseet en veteranförening från Österbotten. En av veteranerna berättade att han åkt samma militära tåg som Mannerheim i april 1944 och blev vittne till att marskalken vid resans slut gick fram till lokföraren, tog i hand och tackade för skicklig körning.
Nu tycker man kanske att sådant är oväsentligheter men lokföraren mindes detta. Denna gest kostade inget men sådant gör att man kan skilja stora män från de som bara ser andra människor som undersåtar. :)

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Lite kuriosa

Inlägg av TomTop » 25 november 2014, 21:40

och den historien berättas än idag, jag antar att många sådana personliga händelser skapar "myten" och storheten kring denne man, många moderna ledare har nog mycket att lära av just denna lilla story!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28818
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lite kuriosa

Inlägg av Hans » 25 november 2014, 22:08

Tack för den berättelsen, vore du här skulle jag ta din hand.

Ett skämt ja men samtidigt är jag allvarligt imponerad av Mannerheim,

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite kuriosa

Inlägg av Schwemppa » 27 november 2014, 08:59

Mannerheim var ju känd för en faderlig och omtänksam attityd gentemot "mannen i ledet". Hans generaler kunde ha andra erfarenheter. :)

Jag tycker Trotter får till det hela väldigt bra i sin bok om Vinterkriget, A Frozen Hell:
Bilagor
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (78.28 KiB) Visad 3396 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Lite kuriosa

Inlägg av Schwemppa » 21 september 2015, 15:56

Det här kunde kanske vara av intresse, och passar väl under rubriken "kuriosa"...

Den siste greve Mannerheim i Finland, Gustav Mannerheim, har dött och med honom släkten Mannerheim i Finland (fortlever visserligen utomlands).

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/2 ... at-finland

Barnlös, jobbade i sin ungdom på hamburgerbar, och ihågkoms också på bensinstation i Munksnäs där han hjälpte folk med allehanda bestyr (utan att vara anställd). Så faller ödets lotter.

Skriv svar