Hej
Jag har förstått att svenska frivilliga till spanska inbördeskriget och finska vinter- och fortsättningskriget hämtades från olika politiska läger. Till den förra konflikten kom folk från vänsterhåll, till den senare från högerhåll. Det är väl så?
Min fråga är: fanns det svenska frivilliga som både slogs i Spanien och i Finland? Är det någon som vet? Finns det litteratur om det?
Frivilliga Finland och Spanien
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Frivilliga Finland och Spanien
Jodå, det fanns fd spanienfrivilliga i SFK i Finland, bl a Conny Andersson och Christer Strömholm.
Träffade inte Conny Andersson på även "andra sidans" Spanienfrivilliga i SFK, dvs några som slagits på nationalistsidan?
Har jag också läst att Andersson gjorde men saknar namn på nationalistfrivilliga
Det var nog inte bara vänstern som slogs på republikanernas sida och högern på Finlands i vinterkriget även om man av propagandamässiga skäl just då gärna ville måla ut det så.
Borde nog tillägga att alla stridande parter lockade till sig sin beskärda del av äventyrare och att alla frivilliga nog inte var idealister, vare sig de tjänstgjorde i Spanien eller i Finland.