Bombningar av Finland 1939

General
Ny medlem

Bombningar av Finland 1939

Inlägg av General » 13 april 2002, 02:35

1939 så bombade Sovjet bl.a. den finska staden Jakobstad, eller Pietarsaari på finska.
Till vilken anledning? Vad fanns där av värde? (Jag frågar eftersom jag har anhöriga som lever där).
Någon som vet?

General
Ny medlem

Inlägg av General » 30 maj 2002, 00:47

Jag har nu blivigt informerad att det kunnat finnas någon form av varvs industri kring staden.
Det kan vara en orsak.

Men varför bomba exempelvis Biografer, Statshus, Höghus o dyl.?

Finnrocker
Medlem

.

Inlägg av Finnrocker » 30 maj 2002, 09:35

Det kallas för terrorbombning.

/Markus

Jonas S
Tidigare medlem

Inlägg av Jonas S » 30 maj 2002, 12:48

Mycket av bombningarna var nog mycket för att få folket på hemmafronten att ständigt vara rädda och undergräva deras säkerhet, antagligen för att få landet att kapitulera.

Jakobstad är en hamnstad, men dess varvindustri och position i viktig handel var nog av ganska ringa betydelse. Bombräder utfördes över så gott som varenda stad av lite större skala i Finland.
Exempelvis här utanför staden Vasa, så fick de täcka för fönstren och inte en ljusspringa fick slippa ut. Detta var en säkerhetsåtgärd ifall bombarna i misstag skulle tro att landsbygden var staden.

En anekdot om bombningarna av Vasa fick jag höra av min mormor en gång. En dam i centrum av Vasa hade just gått och lagt sig, då plötsligt en bomb släpptes på huset hon bodde i. Hela hennes säng brakade ut genom huset och hon fann sig plötsligt sittandes i pyjamas på sin säng mitt ute på gatan till allmänhetens beskådande.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 30 maj 2002, 13:01

Appropå anekdoter så berättade min mormor att när ryssarna bombade Tammerfors en gång så hastade de boende i hennes hus iväg till skyddsrummet. En av grannarna var en rejält fetlagd dam. Bomberna började falla ganska nära deras kvarter och en av dem slog ner strax intill varpå den fetlagda kvinnan slungades genom luften och kilades fast i dörröppningen till potatiskällaren. Så när som på ett par blåmärken klarade hon sig dock med livet i behåll.

Min morfar, som är från Viborg, berättade också om hur han under ett bombanfall under Vinterkriget bevittnade hur en man postade ett brev utan att se att andra änden av byggnaden brevlådan satt på stod i brand.

~Henric Edwards

DonaldDuck
Medlem

Re: Bombningar av Finland 1939

Inlägg av DonaldDuck » 14 februari 2013, 01:58

Någongång under krigstiden låg ett stort tyskt lastfartyg infryst i isen utanför Hammarudda (Ålands skärgård). Ryssarna flygbombade fartyget gång efter gång med buller och brak men det enda dom gjorde var stora hål i isen runtom och på våren avseglade fartyget som om inget hade hänt. (skröna som måhända är sann, inhämtad av släktingar)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 februari 2013, 10:31

DonaldDuck
Medlem

Inlägg av DonaldDuck » 16 februari 2013, 01:05

Tack, Hans, det bevisar ju med all önskvärd tydlighet en otolig inkompetens och att det mesta som Sovjetunionen kunde åstadkomma under denna tid på klarspåk var bara skit, -senare bombarderades även svenska städer..

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 4 mars 2013, 17:14

DonaldDuck skrev:Tack, Hans, det bevisar ju med all önskvärd tydlighet en otolig inkompetens och att det mesta som Sovjetunionen kunde åstadkomma under denna tid på klarspåk var bara skit, -senare bombarderades även svenska städer..
Men frågan huruvida dessa bombningar var misstag eller "misstag" är ju ännu öppen.

DonaldDuck
Medlem

Inlägg av DonaldDuck » 16 mars 2013, 00:07

erep skrev:
DonaldDuck skrev:Tack, Hans, det bevisar ju med all önskvärd tydlighet en otolig inkompetens och att det mesta som Sovjetunionen kunde åstadkomma under denna tid på klarspåk var bara skit, -senare bombarderades även svenska städer..
Men frågan huruvida dessa bombningar var misstag eller "misstag" är ju ännu öppen.
Förvisso, tyvärr är jag inte insatt i ämnet, men ryssarna lär ha bombat både Stockholm och Strängnäs. Enligt mig tyder detta på total inkompetens, i precis lika hög grad som föranledde de enorma förlusterna i krigen mot Finland.
Rimligtvis bode en numerärt överlägsen armé besegra sin fiende i grund och därtill på nolltid, men ryssarna misslyckades totalt. Dom vågade inte ens besätta Finland efter vapenstilleståndet, av allt att döma väl medvetande om vad detta skulle ha kostat dem.
Så ursäkta mig, men min personliga slutsats är att bombningarna i Sverige enbart var resultatet av felnavigeringar av amatörer, liksom sänkningen av Gotlandsbolagets s/s "Hansa" var en tabbe, begången av en högfärdsgalen u-båtschef som ville bli "Sovjetunionens Hjälte" (Den sistnämnda "äran" erfors den sovjetiske u-båtskapten som sänkte "Wilhelm Gustloff"", "General Steuben" och "Goya")...

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 16 mars 2013, 09:02

DonaldDuck skrev: ursäkta mig, men min personliga slutsats är att bombningarna i Sverige enbart var resultatet av felnavigeringar av amatörer, liksom sänkningen av Gotlandsbolagets s/s "Hansa" var en tabbe, begången av en högfärdsgalen u-båtschef som ville bli "Sovjetunionens Hjälte" (Den sistnämnda "äran" erfors den sovjetiske u-båtskapten som sänkte "Wilhelm Gustloff"", "General Steuben" och "Goya")...
Nja! Åtminstone fartygschefen på S-13 Alexander Marinesko, som sänkte Wilhelm Gustloff och General Von Steuben blev ingen "Sovjetunionens hjälte" utan degraderades och ansågs inte ens duga i handelsflottan. Väl i klorna på NKVD hamnade han så småningom i fängelse för något statsfientligt men ska visst ha rehabiliterats strax innan sin död på 60-talet.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 16 mars 2013, 12:43

Amund skrev:
DonaldDuck skrev: ursäkta mig, men min personliga slutsats är att bombningarna i Sverige enbart var resultatet av felnavigeringar av amatörer, liksom sänkningen av Gotlandsbolagets s/s "Hansa" var en tabbe, begången av en högfärdsgalen u-båtschef som ville bli "Sovjetunionens Hjälte" (Den sistnämnda "äran" erfors den sovjetiske u-båtskapten som sänkte "Wilhelm Gustloff"", "General Steuben" och "Goya")...
Nja! Åtminstone fartygschefen på S-13 Alexander Marinesko, som sänkte Wilhelm Gustloff och General Von Steuben blev ingen "Sovjetunionens hjälte" utan degraderades och ansågs inte ens duga i handelsflottan. Väl i klorna på NKVD hamnade han så småningom i fängelse för något statsfientligt men ska visst ha rehabiliterats strax innan sin död på 60-talet.
Jag har för mig att han blev Sovjetunionens hjälte efter sin rehabilitering fast då var han nog redan död. Han blev också dekorerad med Röda fanans orden som också hade viss status även om den utdelades i över 600 000 exemplar.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 16 mars 2013, 16:58

Lasse Odrup skrev:
Amund skrev:
Jag har för mig att han blev Sovjetunionens hjälte efter sin rehabilitering fast då var han nog redan död. Han blev också dekorerad med Röda fanans orden som också hade viss status även om den utdelades i över 600 000 exemplar.
Jag kollade upp Wikipedia och enligt den fick han aldrig den utmärkelsen såvitt jag förstår. Däremot har du rätt i att han verkar ha fått en rejäl upprättelse med skulptur och allt. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Marinesko

Det skulle vara intressant vad som låg bakom varför vissa helt enkelt utan synbar anledning hamnade i onåd men nu är det långt utanför trådens ämne.

För att bidra med något till tråden så tror jag personligen inte att Sovjetunionens insatser var så mycket klumpigare än övriga länder som det ofta antyds och nästan raljeras om, de liksom övriga krigförande förbättrade och förfinade nog också sitt krigsmaskineri allteftersom.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 16 mars 2013, 17:24

Amund skrev:
Lasse Odrup skrev:
Jag kollade upp Wikipedia och enligt den fick han aldrig den utmärkelsen såvitt jag förstår. Däremot har du rätt i att han verkar ha fått en rejäl upprättelse med skulptur och allt. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Marinesk
Och inte så lite upprättelse heller. Fattades bara att han balsamerats och placerats bredvid Lenin:

"Marinesko was awarded the title Hero of the Soviet Union posthumously, in May 1990, on the occasion of the 45th anniversary of the victory in Europe. At about the same time, the Ulitsa Stroitelei (Builders' Street) in St. Petersburg was renamed in his honor to Ulitsa Marinesko, located in Kirovskiy District, connecting Avtovskaya and Zaitseva streets. The Submarine Museum in St. Petersburg was named after him, and monuments dedicated to him were erected in Kaliningrad, Kronstadt, and Odessa.

Skriv svar