En berömd bild

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

En berömd bild

Inlägg av oxford » 4 november 2009, 15:02

Det finns en berömd bild föreställande en finsk kulsprutegrupp som är ofta återkommand speciellt i engelskspråkig littratur, men även i senaste nummret av Populär historia. Bilden sägs vara från finska vinterkriget, men när man studerar den närmare så blir det problematiskt.

För det första så är det något konstigt med de finska fältmösorna, det är påknäppta tyglappar som används vid fredstida manöver för att visa det vi i Sverige kallar B-styrka. vidare så sitter det en löspluggspipa på kulsprutan.
Mao bilden är en bild från fredstida övning och inte frånvinterkriget. Jag tror den är från 1938 och publicerades i Suomen Kuvalehti.
Bilagor
0eefc9c8a0ee9e9487.jpg
0eefc9c8a0ee9e9487.jpg (48.47 KiB) Visad 6520 gånger
Senast redigerad av 1 oxford, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En berömd bild

Inlägg av Hans » 4 november 2009, 15:29

Skarpögt oxford!

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: En berömd bild

Inlägg av Hexmaster » 4 november 2009, 17:50

Löspluggspipa? Jojo. :D

Snyggt gjort. Har du skrivit till PH?

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: En berömd bild

Inlägg av oxford » 4 november 2009, 18:40

Nej jag har inte kontaktat PH. Men som sagt de är inte de första som använder bilden och refererar till den som "finsk kulsprutegrupp under vinterkriget". :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En berömd bild

Inlägg av Hans » 4 november 2009, 18:50

PH slarvar ibland med bilder och bildtexter. Jag har tidigare kommenterat en felaktighet direkt till dem och tydligen var samverkan mellan artikelförfattaren, bildväljaren och bildtextförfattaren inte alltid den bästa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: En berömd bild

Inlägg av Hexmaster » 5 november 2009, 08:46

Hans skrev:Jag har tidigare kommenterat en felaktighet direkt till dem och tydligen var samverkan mellan artikelförfattaren, bildväljaren och bildtextförfattaren inte alltid den bästa.
Jo, jag har också varit i kontakt med dem, rörande en annan skalmanits alster (du vet vem du är ;)) och inställningen var, häpnadsväckande nog, att artikelförfattare inte skall rapportera om fel, det skall läsare göra, och sedan får förf. kommentera detta.

I just detta fall verkar det dock svårt att skylla på PH, om bilden är känd och spridd som en faktisk bild på skarpt läge under vinterkriget.

Ifall oxford inte har något emot det så tar jag gärna upp det på bloggen åtminstone.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: En berömd bild

Inlägg av oxford » 5 november 2009, 09:21

Hexmaster skrev:
Hans skrev:Jag har tidigare kommenterat en felaktighet direkt till dem och tydligen var samverkan mellan artikelförfattaren, bildväljaren och bildtextförfattaren inte alltid den bästa.
Jo, jag har också varit i kontakt med dem, rörande en annan skalmanits alster (du vet vem du är ;)) och inställningen var, häpnadsväckande nog, att artikelförfattare inte skall rapportera om fel, det skall läsare göra, och sedan får förf. kommentera detta.

I just detta fall verkar det dock svårt att skylla på PH, om bilden är känd och spridd som en faktisk bild på skarpt läge under vinterkriget.

Ifall oxford inte har något emot det så tar jag gärna upp det på bloggen åtminstone.
Nej jag har inget emot det, rapportera gärna tillbaka vad du fick för svar.

Jag undrar om inte bilden gjorde entre på den anglosaxiska arenan med Richard W Condons bok (på svenska 1973) vinterkriget, anges om jag inte missminner mig bilden som Finska trupper som övar på karelskanäset 1938.

Jag köpte för 20 år sedan en bok som hete the great battles of the 20th century där ett avsnitt var om vinterkriget och ovanstånde bild fanns med som just en "vinterkrigs bild" när min far gjorde mig uppmärksam på lösklockan och b-styrke markeringarna.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: En berömd bild

Inlägg av Schwemppa » 5 november 2009, 09:33

Ehum, den där bilden har jag aldrig sett...

Den här bilden däremot har förekommit i många böcker.
Bilagor
vinterkrig.jpg
vinterkrig.jpg (48.95 KiB) Visad 6430 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: En berömd bild

Inlägg av Hexmaster » 5 november 2009, 09:53

På Corbis-sidan (här) ges beskrivningen:
A Finnish machine-gun crew, wearing white to blend with the background of snow, in action against Russian troops.
Datum: 8 december 1939. Vilket sammanfaller med vinterkriget, men om finnarna hade mött ryssen med lösplugg så hade det blivit ett kort krig. :)

Jag har inte sett den förut, men är heller inte så påläst på området. Om ni har några exempel på var den förekommer ("speciellt i engelskspråkig litteratur") så tar jag tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28815
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: En berömd bild

Inlägg av Hans » 5 november 2009, 10:08

Schwemppa skrev:Ehum, den där bilden har jag aldrig sett...
Du är väl inte tillräckligt intresserad :P :wink:

Skämt åsido, skulle inte du kunna kolla om den finska löskjutningsanordningen verkligen såg ut sådär? Jag inbillar att det är lättare att leta om man kan lite finska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: En berömd bild

Inlägg av G:son » 5 november 2009, 10:33

Det är väl en vattenkyld 7,62 mm Maxim M/32-33 på den senare bilden, på den förra kanske en 7,62 mm Maxim M/09-21?

Bild

Bild

http://www.jaegerplatoon.net/MG1.htm

Löspluggsanordningen var antagligen bara en liten ståldel, rekylförstärkare, som fästes på pipmynningen för att bromsa upp träsplittret och krutgaserna. Bilden är ju lite oskarp, men nog ser det ut som om det kan finnas en sådan mojäng monterad på pipan.

/G:son

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: En berömd bild

Inlägg av oxford » 5 november 2009, 10:46

Hexmaster skrev:På Corbis-sidan (här) ges beskrivningen:
A Finnish machine-gun crew, wearing white to blend with the background of snow, in action against Russian troops.
Datum: 8 december 1939. Vilket sammanfaller med vinterkriget, men om finnarna hade mött ryssen med lösplugg så hade det blivit ett kort krig. :)

Jag har inte sett den förut, men är heller inte så påläst på området. Om ni har några exempel på var den förekommer ("speciellt i engelskspråkig litteratur") så tar jag tacksamt emot.
Richard W Condons bok (på svenska 1973 Aldus förlag) "Vinterkriget", nyutgiven av SMB 2006.

Här är två strategi spel ett från GMT 1993 och ett från Gamers 2000 där den här gruppen pryder framsidan.
Bilagor
pic32428_t.jpg
pic32428_t.jpg (5.12 KiB) Visad 6414 gånger
2-12.jpg
2-12.jpg (21.91 KiB) Visad 6414 gånger

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: En berömd bild

Inlägg av oxford » 5 november 2009, 10:54

Pipan utan löspluggs anordning

från:

http://www.mosinnagant.net/finland/finn ... photos.asp
Bilagor
Review-MaximMuzzle.jpg
Review-MaximMuzzle.jpg (32.68 KiB) Visad 6411 gånger

Användarvisningsbild
Crister
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 mars 2007, 23:27
Ort: Borås

Re: En berömd bild

Inlägg av Crister » 19 december 2009, 14:22

Bilden dök upp igen. Den här gången i artikeln: Gerillakrig i 40-graders kyla i tidningen Världens historia.

Artikeln som för övrigt innehåller mängder av faktafel. bl.a. att Sovjet intog Viborg innan krigslutet, fel datum för Tolajärvi-anfallet. Mängden stupade sovjeter, mm. Kanske små skitfel men när de ändå skriver en artikel, kan de väl försöka få det rätt :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: En berömd bild

Inlägg av Wooster » 19 december 2009, 21:05

Det finns en annan detalj som pekar på att ingen av de två bilderna är autentisk i så motto att soldaterna vid fotoögonblicket är i strid. Nämligen den att ingen krigsfotograf vid sina sinnens fulla bruk ställer sig framför en avfyrningsklar kulspruta med fienden närmande sig från andra hållet..

Skriv svar