Suur-Merijoki i Viborg. Finns det bilder?

Grille
Medlem

Suur-Merijoki i Viborg. Finns det bilder?

Inlägg av Grille » 8 september 2009, 09:32

Det här är egentligen en arkitekturfråga men eftersom 21 jaktdivisionen låg förlagd här under kriget så kamouflerar jag den som en historisk fråga.

Försökt hitta bilder på denna jugendborg av Saarinen men hittar inget alls. Någon eller några bra bilder borde finnas. Själva huset försvann under kriget. Vet inte om det bombades av ryssarna eller finnarna själva brände det?

Mvh Grille

Schwemppa
Redaktionen

Re: Suur-Merijoki i Viborg. Finns det bilder?

Inlägg av Schwemppa » 8 september 2009, 09:38

Här finns en bild av huset (scrolla nedåt en bit...) :)

http://www.sci.fi/~fta/ftrsqn21_history_4b.htm

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 8 september 2009, 09:47

Tack! Fin bild. Nu blir jag ännu mer nyfiken. En smula konstigt att det är finns så få bilder på huset. Anses vara ett stort verk. Kan det heta något annat på svenska månne? Nja knappast troligt

Mvh Grille

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 8 september 2009, 09:54

Har du provat med Google bildsök? Tex. "Suur-Merijoki Saarinen" ger några träffar. "Суур-Мерийоки" ger några till som kan vara intressanta.

/G:son

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 8 september 2009, 10:22

G:son skrev:Har du provat med Google bildsök? Tex. "Suur-Merijoki Saarinen" ger några träffar. "Суур-Мерийоки" ger några till som kan vara intressanta.

Nej. Glömmer alltid denna möjlighet. Fanns en rysk sida med en del bilder. Tack för tipset! Nu vet jag hur huset såg ut. Fast jag saknar ändå de där knivskarpa bilderna tagna i fredstid som måste finnas någonstans

Här är en bild från luften. Länk från den ryska sidan

http://terijoki.spb.ru/trk_showpic.php3 ... old-07.jpg

Edit

Hela denna sida hade intressanta bilder. Lite kul är att ritningarna är på tyska..... men i Viborg talade man ju fyra språk och förste ägaren kanske hade tyska som modersmål?

http://terijoki.spb.ru/trk_terra.php?item=17&p=3

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 8 september 2009, 10:43

Grille skrev:
Hela denna sida hade intressanta bilder. Lite kul är att ritningarna är på tyska..... men i Viborg talade man ju fyra språk och förste ägaren kanske hade tyska som modersmål?
Ja, huset byggdes som sommarresidens åt familjen Maximilian Othmar Neuscheller, som var en affärsman av schweizisk börd, bosatt i St. Petersburg.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 10 september 2009, 10:27

Måster bara tillägga att den ryskan sidan var väldigt bra. Använde Google translate för första gången. Det funkar!´Något blir konstigt men i stort sett bra.

Fanns modeller på huset i olika vinklar. Mer om historiken. Efter Schweizaren flyttade en Ingman in. Finns det inte Ingmans glass eller korv i Finland? Samma släkt?

På tomten står det gamla observatoriet kvar. Utan tak men ända kvar. Enligt sajten bombades huset under kriget men den totala förödelsen skall ha skett efter att ryssarna tog över. Mer info än vad jag vågade hoppas på. Tack G:son

Skriv svar