Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av kingherald » 21 juni 2006, 21:00

Det är inte bara larry thorne (Lauri Törni) Som tjänstgjorde i SOG usa`s svar på spetznas även minst 4 andra finländare gjorde det.
En annan beryktad marin soldat var Aito keravuori flydde till usa 1945 i en grupp som kallades Marttinen's men döpt efter alpo marttinen som även blev en beryktad kämpe inom marinkåren och instruktör till marinförband, där ingick ca 45 finska veteraner som med ett gödande hat mot kommunismen som kunde tänka sig strida mot rödingar vilket ställe på jorden som helst djunglar som tundra amerikanerna beordra dom här finnarna dom högsta graderna inom armen.
Aito keravuori tjäna som officer i korea kriget inom elitförband, och stred inom fallskärmsjägarna i vietnam gjorde de sin sista fallskärmsoperation 1968 då han var 57år gammal då han även gick i pension han blev genast beordrad till colonel under hans avskeds ceremoni i fort bragg spela marinens musikkår björneborgarnas march .Aito keravuori son fortsatte i faderns spår och även han stred i vietnam 62-72 inom ett elitförband och fick många utmärkelser,


här är några bilder på aito keravuori http://homepage.mac.com/eero_rose/Milit ... bum47.html

Finländarna är dom bästa krigarna i världen och det är en heder att några av dom tjänar inom marinkåren sade Wild Bill Donovan en amerikansk major inom underättelsetjänsten som rekrytera många finska veteraner till marinen och som även hjälpte larry thorne att fly från hetsjakten i europa på finska hakkapelitas

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juni 2006, 21:46

Som det gamle talesättet säger

Tyska officerare, finska soldater och amerikansk materiel med italien som motstandare är den bästa kombinationen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 21 juni 2006, 22:13

Psilander skrev:...med italien som motstandare är den bästa kombinationen
Fråga britterna om X-mas så kanske du får en annan uppfattning :wink:

Intressant kingherald - kan du berätta mer och mer om din koppling till detta?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Inlägg av kingherald » 22 juni 2006, 12:20

Min koppling är mest intresse, Men sen stred min morfar även inom finska armen och waffen ss så det kan ochså gjort så mitt intresse har ökat.

Min mor berätta att morfar kände många av marttinen`s män och att han själv tänkte åka till usa och även haft kontakt med många i utlandet som gärna hade tagit emot han.

Morfar visste ochså om den planerade förberedelsen att skapa gerilla enheter runt om i landet som skulle användas mot ryssarna.
Men då hade dom fått en jävla motstånd för finnarna hade gömt vapen runt om i landet och män som lauri törni och alpo marttinen stod redo att leda gerilla attacker mot Röda armen.
Ryssarna hade satt in spioner för att hitta lauri törni och många andra finnar. kgb eller G.R,U , den ryska militärunderättelsen hade till och med en egen avdelning för såna män som lauri törni.För SOVJET visste att dom hade kunnat varit ett riktig hot om ryssarna hade tänkt ockupera finland.

Estland och lettland hade även gerillaenheter som stred mot ryssarna långt in på 50 talet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Brothers

Men jag tror nog att ryssarna avvärjde att ockupera finland på grund av att dom ville undvika ett nytt vinterkrig,Dom visste att finnarna hade gjort motstånd in i det sista.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5942
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 23 juni 2006, 13:03

Ett sidospår har raderats. Var vänliga och håll er till ämnet i fortsättningen. :)

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av laitman » 28 juni 2006, 20:20

Hej!
Menar du möjligen marinkåren? Knappast har någon av dessa Marttinens män tjänstgjort i marinen. Och, har inte kollat upp, men högst kortare perioder i marinkåren. Månne det inte här finns ett missförstånd beträffande Törni. John Wayne spelade honom på vita duken, och var det fråga om marinkåren? Kommer inte ihåg? Men i boken om Marttinens män så är nog Törni i fallskärmstrupperna (11. Fallskärmsdivisionen) efter det USA:s kongress stiftat en speciallag gällande enbart honom.
Keravuori åter tjänstgjorde i infanteriet och HQ 1.Cavalry Division, Japan.
En ganska intressant person av Marttinens grupp är också Olavi Alakulppi, skidvärldsmästare, Mannerheimriddare och då han tjänstgjorde i Tyskland så hade han självaste Elvis Presley som sin chaufför. På samma bas nära Augsburg tjänstgjorde också Törni och Elvis skänkte Alakulppi sin läderrock, vilken jag själv hade äran att få ha på mig då jag var i Salla i maj. Kändes lite extra att ha på sig en läderrock som ursprungligen varit Elvis Presleys och också provats av Larry Thorne.
Laitman

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 28 juni 2006, 20:46

Estland och lettland hade även gerillaenheter som stred mot ryssarna långt in på 50 talet.
Jaap, men om jag minns rätt så fixade Sovjet dog väldigt snabbt. Hjälpte inte Sverige dom också?

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Re: Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av kingherald » 28 juni 2006, 21:32

laitman skrev:Hej!
Menar du möjligen marinkåren? Knappast har någon av dessa Marttinens män tjänstgjort i marinen. Och, har inte kollat upp, men högst kortare perioder i marinkåren. Månne det inte här finns ett missförstånd beträffande Törni. John Wayne spelade honom på vita duken, och var det fråga om marinkåren? Kommer inte ihåg? Men i boken om Marttinens män så är nog Törni i fallskärmstrupperna (11. Fallskärmsdivisionen) efter det USA:s kongress stiftat en speciallag gällande enbart honom.
Keravuori åter tjänstgjorde i infanteriet och HQ 1.Cavalry Division, Japan.
En ganska intressant person av Marttinens grupp är också Olavi Alakulppi, skidvärldsmästare, Mannerheimriddare och då han tjänstgjorde i Tyskland så hade han självaste Elvis Presley som sin chaufför. På samma bas nära Augsburg tjänstgjorde också Törni och Elvis skänkte Alakulppi sin läderrock, vilken jag själv hade äran att få ha på mig då jag var i Salla i maj. Kändes lite extra att ha på sig en läderrock som ursprungligen varit Elvis Presleys och också provats av Larry Thorne.
Laitman
Förlåt mig.
olavi alakulppi son vesa tjänstgjorde i alla fall i marinkåren som kapten.

http://www.virtualwall.org/da/AlakulppiVJ01a.htm

Tack för informationen. by the way Har du möjligtvis bild på dig när du har läderrocken på hade gärna velat se den.
Hitta den här hemsidan där skriver en andra generations finländare rasula om sin träning i fort lewis och om besöket han fick av finska officerare
My military connection to winter warfare came when stationed at Fort Lewis, Washington with the 9th Infantry, 2ID, late 1947 when a group of former Finnish army officers joined us to participate in Exercise Yukon to Alaska. As fate would have it, I became interpreter for this group and trained with them through mountain training followed by the exercise that took us via C-82 aircraft to Fort Greeley and Nome. The first "ahkio" to be used by the U.S. Army, a boat-shaped sled to replace the old 10th Mountain Division sled, was handmade by these Finns for the exercise. For me, this was not only training in the basics for combat in a winter environment, but also an advance course based on the winter war fought by the Finns against the Russians (Soviets). From Colonel Alpo Marttinen, then an Army private, I learned the details from his personal maps about the famous battle of Suomusalmi during which a Finnish division annihilated two Soviet divisions during November-December 1939. The late Colonel Marttinen was a recipient of the Mannerheim Cross (Finland's Medal of Honor). I connected with another Finn, Olavi Alakulppi, who was a medaled Olympic ski racer who coached me in the finer points of cross-country racing. Two years later with the 31st Infantry in Hokkaido I put this training to good use by teaching winter warfare to the officers classes and training a cadre. All soldiers received survival training as well as oversnow mobility with skis and snowshoes. The advantage of the training has been announced by SSgt James DeLong of K3/31 who was captured east of Chosin, saying he would never have survived the long march and three years in prison camp had it not been for the training he had received at Camp Crawford. -- GAR See CJ 08.01.02, Kiinalainen Motti: The Chinese Encirclement.
hämtat från den här hemsidan http://libraryautomation.com/nymas/Chan ... 41212.html


Mvh Mange

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av laitman » 29 juni 2006, 20:17

Hej!
Någonting krånglar då jag inte lyckas skicka bilden på Elvis läderrock. När jag diskuterade Vesa Alakulppi och hans död i Vietnam med Martti Remes slog det mig att möjligen kan Olavi Alakulppi vara den som president Nixon hänvisar till i en av sina böcker. Remes berättade att först i och med att Vesa stupade under Tet-offensiven 1968 så hade det till fullo gått upp för fadern att ingen krigsförklaring förelåg och att Nordvietnam fritt kunnat bruka Kampucheas territorium som skyddat område för sina baser. Enligt de uppgifter som Henry Kissinger ger i sina memoarer lär Pol Pot långt senare sagt åt honom att Nordvietnam hade ca 350.000 soldater som opererade från Kampucheas territorium i skydd av Kampucheas neutralitet.
Nixon berättar ju att en veteran klandrat JFK- och Johnsonadministrationen för just detta och tillagt att ifall han vetat sakernas tillstånd hade han förbjudit sin son att strida i Vietnam.
I Uleåborgs landsarkiv finns en samling Simeliana, om släkten Simelius. Där finns bl.a. general Sakari Simelius brevväxling. Alpo Kullervo Marttinen skickade honom ett brev där han med djup bitterhet beklagade hur lättvindigt JFK:s regering och främst Robert McNamara lett USA in i Vietnamkriget utan att förstå krigets problematik och utan att begära en krigsförklaring av kongressen.
Laitman

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 juni 2006, 13:22
Ort: Skandinavien

Re: Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av kingherald » 29 juni 2006, 21:31

laitman skrev:Hej!
Nixon berättar ju att en veteran klandrat JFK- och Johnsonadministrationen för just detta och tillagt att ifall han vetat sakernas tillstånd hade han förbjudit sin son att strida i Vietnam.
I Uleåborgs landsarkiv finns en samling Simeliana, om släkten Simelius. Där finns bl.a. general Sakari Simelius brevväxling. Alpo Kullervo Marttinen skickade honom ett brev där han med djup bitterhet beklagade hur lättvindigt JFK:s regering och främst Robert McNamara lett USA in i Vietnamkriget utan att förstå krigets problematik och utan att begära en krigsförklaring av kongressen.
Laitman
Först vill jag ta och tacka dig riktigt ordentligt... det är tack vare såna som du som gör det här forumet riktigt intressant.
Vietnam krigets politik särskilt vita husets är än idag väldigt tabulagt av många olika anledningar .Det du skrev var väldigt informativt tackar så hemskt mycket ska genast studera mer om detta fallet.
Jag ska åka till finland nu i juli till tampere för att hämta dokument och morfars medaljer från andra världskriget enligt min mor så har morfar ett brev från alpo marttinen om du vill kan jag kopiera dom och skicka till dig när jag kommer hem.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av laitman » 30 juni 2006, 20:14

Hej!
Försöker nu bifoga en bild av den läderrock Elvis skänkte åt Olavi Alakulppi
Laitman

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Finska elitsoldater i amerikanska marinen

Inlägg av laitman » 30 juni 2006, 20:16

Hej!
Tyvärr lyckas det inte på grund av fel pixelantal på bilden.
Laitman

Skriv svar