Finska svastikan?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av Ördög » 15 oktober 2018, 19:29

Det finns tydligen flera trådar om finska flygvapnets hakkors på Skalman. Behövs det?

Nåväl. "Hakkorsdebatten" har fått näring i Finland de senaste månaderna på grund av Teivo Teivainen, professor i internationell politik vid Helsingfors universitet. Han har tyckt det är märkligt att finska flygvapnet alltjämt håller sig med flaggor med hakkors - en symbol som, vare sig man vill det eller ej, omvärlden genast kopplar samman med Hitler och nazismen.

Bild

Teivainen frågar om Finland i längden verkligen har något att vinna på att envetet hålla fast vid det belastade emblemet. I denna era av hybridkrigföring finns det också farhågor om att hakkorssymbolen kunde användas mot Finland i propagandasyfte.

Helsingin Sanomat
har nu grävt fram bilder från 1956, då den sovjetiske marskalken och krigshjälten Kliment Vorosjilov, Stalins förtrogne och för tillfället ordförande i Högsta sovjets presidium (i praktiken USSR:s president), gästade Finland. Han hade året innan tilldelats storkorset av Finlands vita ros. På bilderna från mottagningen på sovjetiska ambassaden ses Vorosjilov mellan sina höga värdar, nyblivne presidenten Urho Kekkonen och hans föregångare Juho Kusti Paasikivi. Alla herrarna bär sina kors i likadana hakkorsutstyrda kedjor.

Bild

Fler bilder finns i HS-artikeln.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005865297.html

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Finska hakkors

Inlägg av Ördög » 15 oktober 2018, 19:30

Ännu en tråd om finländska hakkors ... Bravo!


"Hakkorsdebatten" har fått näring i Finland de senaste månaderna på grund av Teivo Teivainen, professor i internationell politik vid Helsingfors universitet. Han har tyckt det är märkligt att finska flygvapnet alltjämt håller sig med flaggor med hakkors - en symbol som, vare sig man vill det eller ej, omvärlden genast kopplar samman med Hitler och nazismen.

Bild

Teivainen frågar om Finland i längden verkligen har något att vinna på att envetet hålla fast vid det belastade emblemet. I denna era av hybridkrigföring finns det också farhågor om att hakkorssymbolen kunde användas mot Finland i propagandasyfte.

Helsingin Sanomat
har nu grävt fram bilder från 1956, då den sovjetiske marskalken och krigshjälten Kliment Vorosjilov, Stalins förtrogne och för tillfället ordförande i Högsta sovjets presidium (i praktiken USSR:s president), gästade Finland. Han hade året innan tilldelats storkorset av Finlands vita ros. På bilderna från mottagningen på sovjetiska ambassaden ses Vorosjilov mellan sina höga värdar, nyblivne presidenten Urho Kekkonen och hans föregångare Juho Kusti Paasikivi. Alla herrarna bär sina kors i likadana hakkorsutstyrda kedjor.

Bild

Fler bilder finns i HS-artikeln.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005865297.html

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Markus Holst » 15 oktober 2018, 22:34

Jag slog ihop de tre trådarna om Finlands hakkors.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Lasse O » 16 oktober 2018, 20:23

Frågan är väl snarare vad Finland förlorar om man slopar svastikan? Man förpassar ju därmed ett stycke finsk historia till glömskan bara för att man vill vara nutida politiskt korrekt. Fast att förfalska historien är ju idag inte ovanligt.

Ibland guidar jag vid pansarmuseet och får då tillfälle att berätta varför svastikan finns på många finska stridsfordon. Så vitt jag kommer ihåg har många historielösa deltagare fått sig en aha-upplevelse och då insett att von Rosens emblem inte har ett dugg med Hitler att göra.
Men visst kan man måla över alla svastikor och bränna fanorna men till vilken nytta?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av erep » 16 oktober 2018, 23:56

Teivainen är ganska ensam i sin kamp mot hakkorset. Mest tigs han ihjäl och om man läste kommentarerna på artikeln i Helsingin Sanomat var de mest omtyckta kommentarerna sådana som fördömde hans åsikt om att hakkorset borde plockas bort.

Hakkorset på kedjan för ordenstecknet har ju inget direkt med von Rosen att göra, utan det är utformat av Akseli Gallen-Kallela, som även använt hakkorset på andra arbeten som Aino triptyken och Frihetskorset orden

Bild

Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Femtiotrean » 17 oktober 2018, 15:38

"T.ex. Finlands Vita Ros ordens storkors, som bärs av republikens president, hade hakkors i kedjan ända till år 1962. Då togs hakkorsen bort, och ersattes med "granbarrskors". Detta gjordes på initiativ av president Kekkonen, inför ett förestående statsbesök i Frankrike. Kekkonen ansåg, förmodligen alldeles riktigt, att president de Gaulle inte skulle ha uppskattat att posera bredvid en hakkorsprydd gästande finsk president."

"Det var väl även så att det var tänkt att De Gaulle själv skulle förlänas storkorset vid detta möte och man därför ville ha en annan symbol i kedjan."

Ack, hur det kryper små men inte helt obetydelselösa fel i berättelsen så att den blir slutligen helt fel!

http://www.virtualpilots.fi/en/feature/ ... _swastika/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av sonderling » 29 oktober 2018, 17:11

"Teivainen är ganska ensam i sin kamp mot hakkorset."
Jag funderade, är det nån som vet om nått judiskt samfund eller om Israel uttryckt nån åsikt i frågan? Annars kanske det är just en ickefråga?

Jag vill annars minnas att Israel gett Finland creed för att de inte lämnade ut judar samt hade judiska officerare. (En annan debatt för länge sedan, gällande Arnstads bok.)

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av erep » 29 oktober 2018, 22:36

sonderling skrev:
29 oktober 2018, 17:11
"Teivainen är ganska ensam i sin kamp mot hakkorset."
Jag funderade, är det nån som vet om nått judiskt samfund eller om Israel uttryckt nån åsikt i frågan? Annars kanske det är just en ickefråga?

Jag vill annars minnas att Israel gett Finland creed för att de inte lämnade ut judar samt hade judiska officerare. (En annan debatt för länge sedan, gällande Arnstads bok.)

Sonderling
Nej, i.a.f. har jag inte läst något om något ställningstagande.

Varför skulle de mucka om det?

Teivainens argumentering går ju mest ut på att "vad skall man utomlands tänka om hakkors?". Sekundärt har han ansett att även om finska hakkorsets bakgrund inte har något att göra med nazisterna, var det en vanlig symbol för nationella kretsar i olika länder sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Det är lite ett meningslöst exempel av presentism som vår vänsterprofessor kommer med.

Detta är och kommer att vara en icke-fråga.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Schwemppa » 31 oktober 2018, 09:59

Och en smått tröttsam diskussion också, eftersom den dyker upp med (o)jämna mellanrum, alltid när någon anser att den behöver höja sin profil i offentligheten. Bubblar omkring en tid, leder inte till någonting, sjunker ned för att igen ploppa upp som om ingenting har hänt efter en tid... :roll:
Jag funderade, är det nån som vet om nått judiskt samfund eller om Israel uttryckt nån åsikt i frågan? Annars kanske det är just en ickefråga?
Såpass intresserad blev jag att jag gjorde ett bildsök på Helsingfors judiska församlings Pro Patria-tavla, för en sådan har de garanterat. Den brukar ju prydas av Frihetskorset, som innehåller ett hakkors. Som slumpmässigt valt exempel:
propatria.JPG


Men ser man på. Visst har de en (två faktiskt), men den pryds av Davidsstjärnan. Huruvida det är fråga om någon ståndpunkt i någon riktning, eller bara en allmän sedvänja förblir förstås oklart.
judiskaforsamlingen.JPG

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av KoteGaeshi » 20 december 2018, 15:24

Schwemppa skrev:
31 oktober 2018, 09:59
Men ser man på. Visst har de en (två faktiskt), men den pryds av Davidsstjärnan. Huruvida det är fråga om någon ståndpunkt i någon riktning, eller bara en allmän sedvänja förblir förstås oklart.
judiskaforsamlingen.JPG
Vad är "U. S. Kadur" från Viborg?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av erep » 20 december 2018, 19:29

KoteGaeshi skrev:
20 december 2018, 15:24
Vad är "U. S. Kadur" från Viborg?
U.S. är en förkortning av urheiluseura, d.v.s. sportförening.

I Helsingfors finns världens äldsta kontinuerligt fungerande judiska sportförening Makkabi. Föreningen grundades 1906, med namnet Stjärnan. Namnet byttes till Makkabi 1932 (eller eventuellt 1934), då föreningen gick med i Makkabi organisationen. I Åbo fanns systersällskapen Makkabé och i Viborg Kadur.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5652
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Femtiotrean » 20 december 2018, 21:12

Urheiluseura Kadur.

Idrottsklubb Kadur. Eller egentligen Bollklubb Kadur, det spelades fotboll (och bandy, om jag inte minns fel). Kadur är "boll" på hebreiska.

I Helsingfors och Åbo fanns judiska idrottsföreningar som hette repektive Makkabi och Makkabe. Båda är fortfarande aktiva.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Finska svastikor

Inlägg av Hans » 12 december 2020, 12:26

Von Rosen var bakom och att finnarna bytte till korkaden efter kriget förstår jag.

https://www.bbc.com/news/world-europe-53249645

Finns andra trådar i ämnet men jag orkar inte leta reda på dem.

Men nu ger man ger man sig på annat. Vad säger ni i Östra Rikshalvan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska svastikor

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 december 2020, 13:01

En arbetskamrat jag hade reste runt i Asien och där såg hon hakkorset jämte det kristna korset på heliga tempel, och det på massor av platser.

Frågar man ättlingarna till de som överlevde bombningarna av Kina under Japans anfall där under slutet av 1930-talet så prisar de sannolikt det nazistiska hakkorset, då hakkorsflaggan såg till att den tyska ambassaden, där hundratals - om inte ännu fler - flyktingar härbärgades och överlevde tack vare att japanerna inte vågade riskera att deras bundsförvants ambassad skulle skadas under en terrorbombning av en kinesisk storstad.

Här i Europa så har däremot den symbolen fått en negativ laddning pga. just det dåvarande Nazityskland, men länder som Finland lämnade ju aldrig ut en enda jude till tyskarna i motsats till andra länder, som gav efter alternativt ockuperades och tvingades till det.

Så för min egen del har det finska hakkorset ingen negativ laddning.

Samtidigt så kan man väl också förstå den högsta ledningen. Medan de traditionellt inte ser symbolen som störande eller som något negativt, så kan det uppfattas på fel sätt vid t.ex. statsbesök, och då förstår jag att man - antagligen - gradvis börjat att fasa ut hakkorset ur finländska fanor m.m.

HGS

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Finska svastikor

Inlägg av Ördög » 24 december 2020, 22:24

Hans skrev:
12 december 2020, 12:26


Finns andra trådar i ämnet men jag orkar inte leta reda på dem.

Men nu ger man ger man sig på annat. Vad säger ni i Östra Rikshalvan?

MVH

Hans
Ja, under de förlidna 16 åren har det på Skalman skapats ett antal trådar om bruket av hakkors i Finland. Tack vare en rationell moderators insats har trådarna sedermera slagits samman. Läs och bli upplyst! Förhoppningsvis kan den här tråden förpassas till samma sällskap.

I somras, då "nyheten" om "slopandet" av hakkorsen blev känd, skapades en tråd i ämnet på Flashbacks forum. Jag noterade där (den 3 juli 2020) bland annat:
I själva verket "försvann" hakkorset som förbandsemblem redan för några år sen. År 2017 skedde en "standardisering" där de enskilda förbandens symboler anpassades till hela finska Flygvapnets emblem. Flygvapnet gjorde aldrig något väsen av saken, det var först efter professor Teivainens tweet häromdagen som också finska medier skrev om att hakkorset mönstrats ut.

Flygvapnets stabschef Jari Mikkonen säger till Helsingin Sanomat att hakkorset ibland väckte förundran bland utlänningar. Mikkonen säger att det blev tröttsamt att ständigt förklara saken, så man ansåg det bäst att byta ut den traditionsrika symbolen.

Professor Teivainen tror att säkerhetspolitiska överväganden kan ligga bakom bytet. I cyberkrigföring är det lätt att rikta in sig på "nazistanstuckna" symboler. Riskerna är helt enkelt fler än fördelarna, tror han.

Men Mikkonen avvisar den förklaringen, och säger att hakkors fortfarande används på finska Flygvapnets fanor och i ordnar och utmärkelser. Enligt Mikkonen är man l flygvapnet stolta över sina traditioner, och han påpekar (Gud vet för vilken gång i ordningen) att hakkorset i Finland inte har något med nazismen att skaffa.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006557623.html
Här är ett exempel på en av Flygvapnets fanor, närmare bestämt Karelens flygflottiljs.

Bild

Skriv svar