Finska svastikan?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av varjag » 6 oktober 2015, 03:35

Lasse Odrup skrev:Bortsett från den historiska vinkeln så kan Janzon alltså vara en figur med främlingsfientliga tendenser, åtminstone om man får tro en av Skalmans moderatorer:
http://faktoider.blogspot.be/2015/10/ho ... kkors.html
Ojdå - 8O

...finns det omskolningsmöjligheter för dessa förtappade?????

Varjag

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av Julianus » 6 oktober 2015, 18:49

varjag skrev:
Lasse Odrup skrev:Bortsett från den historiska vinkeln så kan Janzon alltså vara en figur med främlingsfientliga tendenser, åtminstone om man får tro en av Skalmans moderatorer:
http://faktoider.blogspot.be/2015/10/ho ... kkors.html
Ojdå - 8O

...finns det omskolningsmöjligheter för dessa förtappade?????

Varjag
Nej men möjlighet för idrottsklubbar att välja en annan ordförande om de så önskar.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av KoteGaeshi » 6 oktober 2015, 18:49

varjag skrev:
Lasse Odrup skrev:Bortsett från den historiska vinkeln så kan Janzon alltså vara en figur med främlingsfientliga tendenser, åtminstone om man får tro en av Skalmans moderatorer:
http://faktoider.blogspot.be/2015/10/ho ... kkors.html
Ojdå - 8O

...finns det omskolningsmöjligheter för dessa förtappade?????

Varjag
De förtappade som inte vill ha kvasifascister i sin föreningsstyrelse?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av Lasse O » 7 oktober 2015, 02:41

Flyguppvisningen var på tre platser förra året och rapporterades av Ilta-sanomat http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 32799.html

Sällsynt brittiskt jaktflygplan landade på Malmens flygplats.
Andra världskrigets jaktplan Hawker Hurricane landade onsdag kväll på Malmen till stor förtjusning för flygentusiaster.
Det restaurerade jaktplanet var målad i Finska flygvapnets färger. Det här var enligt uppgift den första gången som den här typen av flygplan landat i Helsingfors sedan andra världskriget
Maskinen kan ses följande veckor i Kymmene, Uleåborg och Helsingfors.
--------------------------------
HC-465 byggdes i Kanada och levererades till RAF som i sin tur skänkte det till Sovjet under lend-lease avtalet. Ryssen störtade och planet togs tillvara av finska flygvapnet men det är inte just det planet som Phil Lawton turnerar med.
En finsk Hurricane är bevarad i Tikkakoski.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av varjag » 7 oktober 2015, 05:01

Hurricane - var ett mycket litet bidrag till det finska jaktflyget 1940-44. Man köpte 12 fpl från England 1940 - varav de allra flesta
var ''förbrukade'' redan 1943.
Som jämförelse köpte man 44 st Buffalo, 45 Curtiss 75, omkring 87 Morane 406 och fler än 160 Me 109G.

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/e4f6d ... OD=AJPERES

My tuppence, Varjag

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av pandersson2 » 16 oktober 2015, 08:40

Om vi gör en jämförelse med hur reaktionerna varit mot klubbar som själva valt att marknadsföra sig med kontroversiella symboler. Jag tänker på främst kommunistiska klubbar som Proletärens FF som har hammare och skäran i klubbmärket. Symboler som är förbjudna i flera länder pga de massmord som gjorts av deras företrädare. Hur har de behandlats i pressen? Är det någon som minns hur det var på tex 70-talet då PFF grundades eller om det finns några aktuella kontroverser?

Hur är det med religiösa symboler, det bör väl finnas klubbar som haft kristna eller muslimska symboler. Har det orsakat kontroverser?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av varjag » 16 oktober 2015, 12:04

Hur är det med religiösa symboler, det bör väl finnas klubbar som haft kristna eller muslimska symboler. Har det orsakat kontroverser?
Ingen - muslimsk symbol i Sverige kan tillåtas vara kontroversiell!
Dom kan ju ''känna sig kränkta'' - 8O

Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av KoteGaeshi » 19 oktober 2015, 20:14

pandersson2 skrev:Om vi gör en jämförelse med hur reaktionerna varit mot klubbar som själva valt att marknadsföra sig med kontroversiella symboler. Jag tänker på främst kommunistiska klubbar som Proletärens FF som har hammare och skäran i klubbmärket. Symboler som är förbjudna i flera länder pga de massmord som gjorts av deras företrädare. Hur har de behandlats i pressen? Är det någon som minns hur det var på tex 70-talet då PFF grundades eller om det finns några aktuella kontroverser?
Dalkurd FF har ju den kurdiska flaggan som väl är illegal eller i alla fall hyfsat kontroversiell i Turkiet.
varjag skrev: Ingen - muslimsk symbol i Sverige kan tillåtas vara kontroversiell!
Dom kan ju ''känna sig kränkta'' - 8O
Vänd på det då - har du något exempel på användande av en muslimsk symbol som du inte tycker är acceptabelt?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av pandersson2 » 20 oktober 2015, 11:21

Som uppväxt i Södertälje så skulle jag hävda att där så är det definitivt kontroversiellt med muslimska symboler. Folkmordet på assyrier under 1VK är starkt i minnet. Deras associationer till folkmord är lika starka som svenskarnas till hakkorset.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av varjag » 20 oktober 2015, 12:25

KoteGaeshi skrev:

varjag skrev:
Ingen - muslimsk symbol i Sverige kan tillåtas vara kontroversiell!
Dom kan ju ''känna sig kränkta'' - 8O


Vänd på det då - har du något exempel på användande av en muslimsk symbol som du inte tycker är acceptabel?
Läs ovan!

mvh, Varjag

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av KoteGaeshi » 20 oktober 2015, 15:14

varjag skrev:KoteGaeshi skrev:

varjag skrev:
Ingen - muslimsk symbol i Sverige kan tillåtas vara kontroversiell!
Dom kan ju ''känna sig kränkta'' - 8O


Vänd på det då - har du något exempel på användande av en muslimsk symbol som du inte tycker är acceptabel?
Läs ovan!

mvh, Varjag
Inte svar på frågan riktigt ;) Tillåts inte kritik av muslimska symboler i Södertälje av anledningen att "de kan känna sig kränkta"? Vem är det i så fall som censurerar assyrierna som kritiserar dessa symboler?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av pandersson2 » 21 oktober 2015, 08:21

Har hittat ett liknande fall. Symbolerna var vit maktband (som jag inte vet hur de ser ut) samt tröjor med svenska motståndsrörelsen. De skall tydligen setts som nazistiska symboler.
http://www.jnytt.se/hff-supportrar-mota ... apenvallen

Tycker du ändrat på frågan. Frågan var väl om muslimska symboler kan vara oacceptabla i vissa fall.

Min personliga uppfattning är att alla symboler, oavsett om de är provocerande eller ej, skall vara tillåtna och att man skall inte utsättas för repressalier i andra sammanhang för att man använt dem. Däremot har jag full förståelse för att folk blir provocerade av dem. Jag kan se det provocerande i att ha flaggor med halvmånar om man möter Syrianska FF, jag ser provokationen i att ha hammare och skära för Proletären FF. Jag ser även provokationen i om t.ex. Västerås skulle plocka fram en tröja med hakkors för att minnas ASEA:s äldre symboler eller om ett indiskt lag eller finskt flygvapenslag har samma hakkors. Däremot anser jag att det är en tillåten provokation i samtliga fall.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av KoteGaeshi » 21 oktober 2015, 12:34

pandersson2 skrev:
Tycker du ändrat på frågan. Frågan var väl om muslimska symboler kan vara oacceptabla i vissa fall.

Jo, men det ursprungliga påståendet var att
varjag skrev: Ingen - muslimsk symbol i Sverige kan tillåtas vara kontroversiell!
Dom kan ju ''känna sig kränkta'' - 8O
och jag undrar vem det är som inte tillåter att muslimska symboler som används i ett kontroversiellt sammanhang anses som kontroversiella.

Sedan håller jag absolut med om att "vi" är alldeles för känsliga för kontrovers, vilket ju artikeln om svastikan på flygetyget visar.

Finska fanor med svastikan på är definitivt inte nazistiska. Det kan fortfarande ses som lite märkligt om finska flygvapnet skulle ställa upp med fanborg vid någon minnesceremoni över offer för Förintelsen - eftersom man de facto vet att väldigt många, oavsett symbolens värde i Finland idag eller historiskt, kommer att ta illa upp. Likaså har exempelvis en algerisk flagga väldigt lite att göra med folkmord på assyrier. Kontext, kontext, kontext.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av pandersson2 » 21 oktober 2015, 12:47

OK, jag köper ditt resonemang. Mitt exepel var ju menat för din följande fråga. Sedan har jag inte varit så engagerad i diskussioner om islams symboler. Att det är lättare att bli anklagad far islamofobi än nazistofobi är väl klart.

Instämmer i att en algerisk flagga inte har med det assyriska folmordet att göra. Det hjälper nog ändå inte en algerier som klumpas ihop med övriga muslimer i Tälje, på samma sätt som finnar och tyskar kan klumpas ihop i kvällspressen.

Som kuriosa, min pojk kom hem med slöjdarbete han dekorerat med den traditionella symbolen hakkorset när han var liten. Det är först sedan han flyttat till Sverige han förstod hur den uppfattas här.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av Ördög » 15 oktober 2018, 19:22

G:son skrev:
1 november 2007, 17:54
Det stämmer, att nazisterna nog i praktiken har förstört hakkorset som heraldisk symbol. T.ex. Finlands Vita Ros ordens storkors, som bärs av republikens president, hade hakkors i kedjan ända till år 1962. Då togs hakkorsen bort, och ersattes med "granbarrskors". Detta gjordes på initiativ av president Kekkonen, inför ett förestående statsbesök i Frankrike. Kekkonen ansåg, förmodligen alldeles riktigt, att president de Gaulle inte skulle ha uppskattat att posera bredvid en hakkorsprydd gästande finsk president.

/G:son
"Hakkorsdebatten" har fått näring i Finland de senaste månaderna på grund av Teivo Teivainen, professor i internationell politik vid Helsingfors universitet. Han har tyckt det är märkligt att finska flygvapnet alltjämt håller sig med flaggor med hakkors - en symbol som, vare sig man vill det eller ej, omvärlden genast kopplar samman med Hitler och nazismen.

Bild

Teivainen frågar om Finland i längden verkligen har något att vinna på att envetet hålla fast vid det belastade emblemet. I denna era av hybridkrigföring finns det också farhågor om att hakkorssymbolen kunde användas mot Finland i propagandasyfte.

Helsingin Sanomat
har nu grävt fram bilder från 1956, då den sovjetiske marskalken och krigshjälten Kliment Vorosjilov, Stalins förtrogne och för tillfället ordförande i Högsta sovjets presidium (i praktiken USSR:s president), gästade Finland. Han hade året innan tilldelats storkorset av Finlands vita ros. På bilderna från mottagningen på sovjetiska ambassaden ses Vorosjilov mellan sina höga värdar, nyblivne presidenten Urho Kekkonen och hans föregångare Juho Kusti Paasikivi. Alla herrarna bär sina kors i likadana hakkorsutstyrda kedjor.

Bild

Fler bilder finns i HS-artikeln.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005865297.html

Skriv svar