Finska svastikan?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Johan Matsson » 26 maj 2013, 04:05

Från början Von Rosen använde hakkorset som bomärke, utan politisk betydelse. Han var inte ensam, hakkorset var vanligt som bomärke eller gårdsmärke i Sverige sedan långt tillbaks. Ett enkelt gårdsmärke slogs in med mejsel i trä på föremål, på botten under en skål t ex. Jag har sett många versioner, ser ut lite som runor ungefär, även hakkorset, grannar till min släkt använde det, långt innan hakkorset blev synonymt med nazism i Europa. Och hur det än skulle kunna tänkas vara med Von Rosen så har jag personligen sett inmejslade hakkors i Sverige som är äldre än nazismen.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av erep » 8 augusti 2013, 15:54


Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Lasse O » 8 augusti 2013, 22:36

Finska flygvapnet använder fortfarande svastikan på fanor och vissa medaljer m m men då med hänvisning till arvet efter von Rosen, inte på grund av någon nazianknytning.
Bilagor
Finska FV.JPG

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Leo V » 14 augusti 2013, 23:49

erep skrev:Även Lettland hade ett hakkors på sina flygplan, före ryssarna annekterade landet

Bild

http://www.crwflags.com/fotw/flags/lv%5Eair.html
http://www.insigniamag.com/indan.html

http://surfcity.kund.dalnet.se/gladiator_latvia.htm
Tack så mycket för den bilden från Lettlands flygvapen. Ingen aning, faktiskt. Omvälvande. Ett rött hakkors istället för ett blått. Skall läsa länkarna om uppkomsthistorien.

Leo V
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 13 december 2007, 14:13
Ort: Södermanland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Leo V » 14 augusti 2013, 23:54

Inte ofta, men ibland påträffar man hakkorset på stenar på svenska kyrkogårdar. Och då är det sällan gravvårdar från 40-talet det rör sig om. Möjligen 30-talsnazister som blev nazister mot slutet av kriget. Men det är föga troligt. Några stycken har jag träffat på, inte särskilt många. Undrars hur svenska nazisters gravvårdar ser ut? Troligen inte prydda med svastika.

Den enda finska svastikan jag känner till härvidlag är Gunnar Jägerskiölds i Göteborg. (Har sett i böcker, ej i verkligheten.) Dödsåret är 1918, alltså decennier före NSDAP:s maktövertagande.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av erep » 16 augusti 2013, 02:22

Det ryska militärprogrammet Voennoe Delo (Militärt exempel)
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... w_QoSrp9jU
börjar med att informera att det finska hakkorset inte har att göra med nazister.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Hakkorset som heraldisk symbol i Finland

Inlägg av CvD » 22 november 2013, 18:06

Verkar ha blivit liten storm om ett finländskt bakverk vars recept gavs i SvD.
http://www.svd.se/mat-och-vin/recept/at ... 750804.svd
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ett-h ... ffet-nagon

/CvD

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Finska svastikan - igen

Inlägg av Lasse O » 2 oktober 2015, 19:54

http://www.dn.se/sport/ishockey/asplove ... a-hakkors/
Svenskar i gemen verkar inte särskilt bevandrade i finsk historia och då kan det tydligen bli sådana här tråkiga och historielösa missuppfattningar. Lite trist för alla vänner av finsk flyghistoria då det får sådana här resultat.
Svastikan är faktiskt fortfarande i bruk inom det finska flygvapnet men har som bekant inget att göra med nazisterna.
Bilagor
Finnish air force.jpg

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av CvD » 2 oktober 2015, 20:21

Pucktvåa.

Om man ser vilken bild han la upp och bildtexterna ("nazistbilden") i tidningarna blir man ännu mer bekymrad över historelösheten.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1512676.ab

Brukar resa rätt mycket i Asien och där används svastikan rätt ofta, ibland för att visa var tempel ligger på kartor, ibland som symbol på matprodukter för att visa att de är vegetariska.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av erep » 3 oktober 2015, 01:26

Så har vi ju även en lite annorlunda svastika på finska presidentens flagga. Inte har den heller att göra med nazistsvastikan, utan bakrunden är Gallen-Kallelas ornamentik som baserar sig på symboler som finns i prekristna smycken och symboler.
Presidential_Standard_of_Finland.svg.png

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av JohnT » 3 oktober 2015, 08:35

erep skrev:Så har vi ju även en lite annorlunda svastika på finska presidentens flagga. Inte har den heller att göra med nazistsvastikan, utan bakrunden är Gallen-Kallelas ornamentik som baserar sig på symboler som finns i prekristna smycken och symboler.
Presidential_Standard_of_Finland.svg.png
JA DÅ Är det klart

FÖRBJUD IDROTTSUTBYTE MED FINLAND !!!

Inga Finkamper,
Sverige ska vägra gå ut på Isen mot Finland i Hockey VM
osv..

Det är det enda konsekventa hanterandet.

Det är ju inte så att den [Censur för att undvika risk för förtal] säger emot att Finland använde symbolen före Hitler, utan det är själva Märket/formen som är FEL.
Och att en lokal idrottsboss skulle kunna erkänna att han inte visste finns ju inte på kartan.

Aftonbladet hade ju i alla fall fattat poängen.


Ja, nu går jag och gräver finlandshjälpen Industrias arkiv istället.

Huva
/John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av varjag » 3 oktober 2015, 13:17

John T skrev:
FÖRBJUD IDROTTSUTBYTE MED FINLAND !!!
Det räcker inte för Rättrogna.....Indien måste med bland de spetälska!
Scindia Steamship Co Ltd - Bombay.gif
Scindia Steamship Co Ltd - Bombay.gif (2.06 KiB) Visad 4297 gånger
Basta!, Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av sonderling » 3 oktober 2015, 15:06

Vad trött man blir...men varför avgick han? Det hade jag aldrig gjort frivilligt för en sån sak. Det låter ju då som om han verkligen hade en nazist symbol på fejjan, menar jag?

Intressant att de fortfarande hade symbolen på flaggan. 8O

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2015, 15:22

Denna nyhet har fungerat som finfint clickbait för (militär)historiskt bevandrade, som reflexmässigt svarar med att beskriva svastikans icke-nazistiska historia, finska flygvapnets grundande under första världskriget dvs åratal innan (NS)DAP antog symbolen, med mera. Det var så jag reagerade, och jag ser samma reaktion hos andra, även i denna tråd.

När Haparandabladet (Asplöven Hockey ligger i Haparanda) beskrivit händelsen framgår det att Janzon håller sig med "politiskt inkorrekta" åsikter och inte har något emot att posta hakkors o.dyl. Det ligger nära till hands att anta, att Janzon inte är i närheten lika intresserad av Finlands flygvapen som av att trolla folk.
Också HB har tagit del av Janzons inlägg och delningar på Facebook. Hit hör också hans kommentar ”Kulturutbyte…eller hur?” till delad artikel där en somalier angavs ha våldtagit en flicka.

På HB:s frågor om lämplighet och omdöme att som offentlig person för Asplöven, torgföra invandrarkritiska synpunkter och publicera en profilbild på ett hakkors som för den oinvigde tolkas som nazisternas, påpekar Janzon:

– Det är kanske inte så politiskt korrekt att ha de synpunkter jag har om flyktingar och invandring, men för att inte skada Asplöven har jag beslutat att i fortsättningen hålla mina synpunkter privata; detta även om jag anser att man måste kunna skilja på en roll som privatperson och en roll som förtroendevald i ett annat sammanhang, säger Janzon.
- Hockeyordförande avgår efter publicering av hakkors, HB 2 oktober 2015

Bild
Antar att någon här kan översätta?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finska svastikan - igen

Inlägg av Lasse O » 3 oktober 2015, 15:42

Ungefär "Nu när vi fått medmera-kort kan vi även misshandla folk på K-Market" eller något sådant. Min finska är lite ofullständig :)

Skriv svar