Finska svastikan?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Svatiskan och Finland

Inlägg av tobbe » 11 maj 2002, 13:49

Varför hade Finland svatsikan på sina plan,stridsvagnar och liknade? Vad betyder svatsikan egentligen?

C. Hansson
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 maj 2002, 17:18
Ort: Sverige

Inlägg av C. Hansson » 11 maj 2002, 13:56

Svastikan är en kraftsymbol, spritt över flera kulturer och väldigt gammal. Finland började med sin svastika innan nazityskland bildades. Svastikan hade fram till andra världskrigets slut ett stort användningsområde, bl.a. hade ASEA symbolen som sitt företagslogotyp samt markerades kraftverk ut på svenska kartor med just en svastika. Dock har ju symbolen förlorat allt användningsområde efter det att Hitler och pojkarna missbrukat den.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 maj 2002, 14:33

Förresten, jag har alltid funderat lite över om det är skillnad på en "medsols" eller en "motsols" svastika. Om vi kallar den som NSDAP och tredje riket använde för "motsols", vilka använde då "medsols"? Och har de olika betydelse?

/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 11 maj 2002, 15:03

Tobbe,

Andreas Lärka har en gang förklarat varför Finland hade hakkorset som symbol. Jag hittar dock inte länken.

Här är dock en annan diskussion över hakkorset.

6 juni 2001:
http://pub3.ezboard.com/fskalmanandravr ... 1216.topic

Mvh Andreas Wien

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 11 maj 2002, 15:59

Under finska inbördeskriget 1918 så skänkte en svensk flygare (namnet undflyr mig) en flygmaskin till de vita trupperna, det första flygplanet i Finlands flygvapen kan man säga. På detta flygplan fanns målat ett hakkors, svastika, och de vita var så tacksamma att de antog detta märke som symbol för det nya flygvapnet. Planet i fråga störtade utanför Tammerfors.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 11 maj 2002, 17:16

Ebbe_lille skrev:Under finska inbördeskriget 1918 så skänkte en svensk flygare (namnet undflyr mig) en flygmaskin till de vita trupperna...
von Rosen?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 maj 2002, 17:17

Flygaren ifråga var von Rosen.
Just hakkorset var något av von Rosens symbol, ja bomärke om man så vill.

Det sägs att han "hittade" den någonstans i Sydamerika.
Bl.a. så ska han ha märkt en massa trälådor som han använde för att transportera hem saker från sina resor med hakkors och de smidda grindarna till hans egendom ska ha varit prydda med just hakkors.

Vid ett tillfälle, jag tror det var precis efter Vk1 så sägs Herman Göring ha varit på besök hos von Rosen, varvid han säg inte bara såg hakkors utan även träffade sin blivande hustru.

Det finns således fog för att hävda att både Finland och Nazistpartiet fick sina hakkors från von Rosen.

Man ska dock komma ihåg att hakkorset var en populär symbol i Europa under tidigt 1900-tal. Hemma hos mina föräldrar så finns det t.ex. en minnesplanch från Bondetåget 1914 som är prydd med ett hakkors.

Man kan väl således anta att det åtmindstone vad gäller Nazistpartiet så var von Rosens "insats" vid val av symbol inte avgörande, utan snarare en av flera inspirationskällor.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 11 maj 2002, 17:35

Enligt "Tyskaorden"
tyskaorden (6/8/2001) skrev:På den militära sidan så har vi ju det Finska flygvapnet som brukade ett blått hakkors på en vit rundel. Detta skall bero på att den svenske greven Gustaf von Rosen gav det finska flygvapnet ett av sina första flygplan. Detta var märkt med von Rosens lyckosymbol ett hakkors. Under mellankrigstiden brukade också det Lettiska flygvapnet ett rött hakkors på en vit rundel.

/Marcus Karlsson
"Ebbe_lille", "tyskaorden" och "Larson" har nog hittat förklaringen...

Larson:

Göring fick säkert syn pa hakkorsen hemma hos von Rosen, men Hitler hade redan sett och blivit inspererad av detta tecken langt innan.
Andreas Wien (6/7/2001) skrev: De hemliga förbunden var förbundna med varandra pa ett komplicerat sett. Ett virrvarr av kontaktnät och sammanslutningar, framförallt efter von Lists död 1919.

Förbindelser fanns bla mellan Guido von List och den hemliga orden fran hans lärunge Jörg Lanz von Liebensfeld. Därtill med "Artamanen", med "Bayreuther Kreis", med "Sollner kreis", med "Thulegesellschaft" och med andra germanska förbund.

Som ett hemligt gemensamt tecken för alla dessa germanska brödraskap kom till slut hakkorset att dra det längsta straet och blev sedan, allt eftersom, använt av manga andra tyska grupperingar.

Detta kors kan man hitta i nästan alla gamla kulturer, men korset var inte allmänt känt i Tyskland före 1900. I Meyers "Konversations-Lexikon" fran 1888 hittar man följande beskrivning: "Svastikakorset förekommer pa förhistoriska krukor och verktyg, vilket ocksa är en religiös symbol
för buddisterna i Indien"

Guido von List förklarade i sina böcker, efter en motsägelsefull metod, att "das Hakenkreuz sei das höchstgeheiligte Geheimzeichen des Armanentums..." och att namnet "Svastika" kan man härleda fran Sanskrit (svasti = Glück) och ur namnet pa den "litauischen Feuergott - Sweistiks" och namnet är "urariskt" och kommer fran "urorden" "thu och "ask" (= entstehe). Det blir ordagrant "thue wachsen" dvs samma ursprung och betydelse som gudsnamnet "Tuisk-fo"

Förklaringen direkt ovanför är hämtad fran Guido von Lists verk, Die Bilderschrift der Ario-Germanen, Wien 1910; sidan 361

I tidiga Listböcker hittar man även hakkorset som ett tecken för de "obesegrade" eller "de starka fran norr", dvs Germanernas räddare. Fran Guido von List övertog ocksa andra grupperingar detta tecken, tex "die Neutempler" fran Lanz von Liebenfelds. Vid hans borg "Werfenstein" hissade han för första gangen 1907 en hakkorsfana i färgerna blatt och silver som ett "Kampf- und Siegeszeichen des arischen Rassengeistes".

Hitler hade en gang 1908 sagt till sin barndomsvän Kubizek att "Tyskland och tyskarna behöver ett fälttecken, en gemensam international symbol" och Hitler refererade gang pa gang till ett hakkors som han hade sett i Guido von Lists bok "Das geheimnis der Runen" (1908).

Källa till texten direkt ovanför: Linz OÖLA, Mat. Jetzinger, Brief Kubizeks, 6.5 1949.

Allt hämtat fran boken "Hitlers Wien" av Brigitte Hamann; sid 298-299.

Mvh Andreas Wien
All gott!

Mvh Andreas Wien

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 11 maj 2002, 21:01

Andreas, jag vill minnas att i det gamla forumet berättade du om von Lists "flasklek" - men jag kan inte hitta tråden! Vad var det som egentligen von List gjorde med flaskorna?

För den som är intresserad av det ockulta inom nazismen fanns det en lång artikel som behandlade detta i onsdagens SvD. Även här nämns von Lists "flasklek" - tyvärr för ytligt för att jag riktigt ska förstå vad som skedde...

Det jag inte hade någon aning om (ifs är jag inte speciellt insatt i det ockulta inom nazismen) var detta:
Ironiskt nog hamnade många ledande personer i dessa sällskap i koncentrationsläger när nazisterna väl tagit makten. I realpolitikens Nazityskland var det viktigt att upprätthålla goda förbindelser med kyrkan och det fanns inte mycket utrymme för flummiga mystiker och nationalromantiker. Hitler själv uttryckte mest förakt för dessa. De ariosofiska rörelserna dog inte i första hand med nazismen 1945, utan mestadels av nazismen redan i samband med maktövertagandet 1933.
Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 12 maj 2002, 02:56

Pierre,

Det Guido von List gjorde med vinflaskorna var att palcera dem som ett hakkors under "Heidentor" i "Carnuntum" midsommaren 1875 som ett bevis pa den germanska segern över de romerska legionererna ~ 350 e. Kr!

Artikerln i Svd var mycket "ytlig". Det skulle vara roligt att se vilka källor han har användt sig av.
Citat: Ironiskt nog hamnade många ledande personer i dessa sällskap i koncentrationsläger när nazisterna väl tagit makten. I realpolitikens Nazityskland var det viktigt att upprätthålla goda förbindelser med kyrkan och det fanns inte mycket utrymme för flummiga mystiker och nationalromantiker. Hitler själv uttryckte mest förakt för dessa. De ariosofiska rörelserna dog inte i första hand med nazismen 1945, utan mestadels av nazismen redan i samband med maktövertagandet 1933.
Enlig mig rent "bullshit"! Här maste Tomas Karlsson övertyga mig med en riktigt fet källhänvisning och riktiga argument!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Eric von Rosen

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 12 maj 2002, 21:17

Hej!

Det mesta här ovan stämmer - men det var inte greve Gösta von Rosen utan greve ERIC von Rosen som gav det finska flygvapnet ett av sina första flygplan. Med Gösta kanske åsyftades Carl Gustaf von Rosen - också en stor flygare och son till Eric. Läs om detta på s. 164 av "Att flyga är att leva" om Flygvapnets 50-årsjubileum.

Mvh,

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 13 maj 2002, 17:33

Här kommer en bild av när greve von Rosen landade utanför Vasa 1918.
Bild
(Från mannerheim.com)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 maj 2002, 22:40

Hej!

Jaha. så var vi här igen med von Rosen och flygplanen och Carl Gustav von Rosen och Göring och svastikor och kungen i det heta landet i underjorden och hans mormor och Kalle Anka... :D

Som alla som läst Ralph Hermanns' utmärkta biografi över Carl Gustav von Rosen vet:

+CG von Rosen (1909-1977) var son till Eric von Rosen.
+Eric von Rosen hade svastikan som bomärke. Bland annat var/är dekorationerna över brasan på godset Rockelstad i Sörmland (där släkten residerade) prydda med hakkors.
+Eric von Rosen skänkte Finland dess första flygplan. Han var inte flygare själv. Sedan dess heter alltid ett finskt stridsflygplan "Kreivi von Rosen", vilket utmärks med namnet skrivet på stjärtfenan och möjligtvis med ett litet vapen, är osäker på den punkten.
+Göring var gift med Eric von Rosens svägerska (Carin Kantzow, född Fock). Följaktligen var Göring CG von Rosens morbror, vilket den unge greven utnyttjade en del under kriget och föregående år. Han flög för övrigt sin debuttur med Göring någon gång efter VK1.
+Hakkorsen på Rockelstad har inget med nazismens att göra. Var dessa kom ifrån vet jag inte, men inte från von Rosens. Som för övrigt hade den finska varianten, vilket torde stå klart av ovanstående.
+Göring besökte Rockelstad fler gånger än den gången han träffade Carin, han var en tämligen vanlig gäst där.

Det var väl allt, biografin rekommenderas starkt förresten. CG von Rosen måste varit en av de få som vågade säga emot Göring när kriget börjat...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 maj 2002, 11:24

Jag tackar för alla era svar. Nu har jag fått svar mina frågor.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Hakkorset i Indien

Inlägg av varjag » 8 juni 2002, 13:53

Traalade tillbaka till 'antik historia' fraan mitten av maj om hakkors-
symbolen och knytningen till von Rosens gaava av ett flygplan till Finland.
Det Indiska statsrederiet, glomt vad det hette (India Lines???) hade saa
sent som 1964 en rederiflagg som var enkelt vit, med ett blaatt hakkors
paa, precis som det finska.
Vad maande vaara hinduiska vanner ha att beratta om den symbolen?

Skriv svar