Finska svastikan?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2020, 00:44

Trådar om finska svastikan har blivit sammanfogade till en.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Ördög » 22 juni 2021, 11:07

En tysk överstelöjtnant har inte vågat delta i finska försvarets fanfest på grund av hakkorsförsedda flaggor. Återigen kommer krav på att emblemet ska ändras.

Hakkorset inom försvarsmakten måste förbjudas - innehåller för mycket kontroverser
https://www.hbl.fi/artikel/vansterforbu ... arsmakten/
Vänsterförbundet har lämnat in en fråga till regeringen där man undrar vad den ansvariga ministern tänker göra för att förbjuda all användning av hakkorset, eller svastikan, inom försvarsmakten. Hakkorset har på många håll inom försvaret ersatts med andra symboler men finns kvar till exempel inom Lapplands flygflottilj.

Vänsterförbundets riksdagsledamot Markus Mustajärvi var den första som undertecknade frågan till regeringen. Flera av partiets ledamöter har också skrivit under.
/---/
Under den internationella militärövningen Arctic Challenge som ordnades tidigare i juni firades också finska försvarets fanfest i Rovaniemi. Överstelöjtnant Mathias Boehnke som deltog i militärövningen från Tysklands försvar, vägrade delta i fanfesten på grund av att svastikan figurerade på en flagga.

Till MTV3 säger Boehnke att han som tysk officer kan få ett fängelsestraff och han uppträder tillsammans med ett hakkors.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Lasse O » 22 juni 2021, 18:59

Risken finns att man också raderar bort svastikan från andra sammanhang, t ex museiföremål. Det vore att i onödan göra våld på finsk historia.
Bilagor
T-34-76.JPG
T-34-76.JPG (68.21 KiB) Visad 1652 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2021, 06:12

Ännu fler trådar om finska svastikan har slagits samman. Hittar ni fler så säg till.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Finska svastikan?

Inlägg av Hans » 23 juni 2021, 10:06

Lasse O skrev:
22 juni 2021, 18:59
Risken finns att man också raderar bort svastikan från andra sammanhang, t ex museiföremål. Det vore att i onödan göra våld på finsk historia.
Ja för tusan, blästra bort alla, och framförallt måla över i flygvapenmuseum. Finland har ju så otroligt många nazister bara p.g.a. detta.

Jag tycker m.a.o. att det hela är överdrivet, när jag var ung byggde jag många flygplan från andra världskriget, fler tyska än finska - och att det fanns ett hakkors på stjärtfenan på de tyska och ett annat hakkors på de finska ledde ju verkligen fram till min nazistiska övertygelse. Idag finns det en bunt länder där man säljer modeller med dekalark där svastikorna är delade men kan naturligtvis sammanföras.

Tyskarna är kanske värst, inte ens Messerschmitts egna 109'a får ha en.

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... _G10_1.jpg

Vi pratar inte riktigt om att unga, arga, kortklippta män svingar en flagga i samband med kravaller på stan.

Fånigt och lite av historieförfalskning tycker raljanta jag.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Finska svastikan?

Inlägg av varjag » 24 juni 2021, 01:17

Hans skrev:
23 juni 2021, 10:06


Ja för tusan, blästra bort alla, och framförallt måla över i flygvapenmuseum. Finland har ju så otroligt många nazister bara p.g.a. detta.

Jag tycker m.a.o. att det hela är överdrivet, när jag var ung byggde jag många flygplan från andra världskriget, fler tyska än finska - och att det fanns ett hakkors på stjärtfenan på de tyska och ett annat hakkors på de finska ledde ju verkligen fram till min nazistiska övertygelse. Idag finns det en bunt länder där man säljer modeller med dekalark där svastikorna är delade men kan naturligtvis sammanföras.

Tyskarna är kanske värst, inte ens Messerschmitts egna 109'a får ha en.

Vi pratar inte riktigt om att unga, arga, kortklippta män svingar en flagga i samband med kravaller på stan.

Fånigt och lite av historieförfalskning tycker raljanta jag.

MVH

Hans
Vänstern - har beslutat utrota hakkorset överallt !
Bara att sig ''därefter rätte och packe !''

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1401
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Finska svastikan?

Inlägg av StefanZ » 5 juli 2021, 21:46

Jag funderar, finns det en risk att nynazister tar och bär omkring de finska svastikorna, med hänvisning att de ÄR finska, inte alls tysk-nazistiska... ??

Och alltså, förvandlar de finska svastikorna till nygamla nazityska svastikor...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Finska svastikan?

Inlägg av sonderling » 6 juli 2021, 08:46

varjag skrev:
24 juni 2021, 01:17
Hans skrev:
23 juni 2021, 10:06


Ja för tusan, blästra bort alla, och framförallt måla över i flygvapenmuseum. Finland har ju så otroligt många nazister bara p.g.a. detta.

Jag tycker m.a.o. att det hela är överdrivet, när jag var ung byggde jag många flygplan från andra världskriget, fler tyska än finska - och att det fanns ett hakkors på stjärtfenan på de tyska och ett annat hakkors på de finska ledde ju verkligen fram till min nazistiska övertygelse. Idag finns det en bunt länder där man säljer modeller med dekalark där svastikorna är delade men kan naturligtvis sammanföras.

Tyskarna är kanske värst, inte ens Messerschmitts egna 109'a får ha en.

Vi pratar inte riktigt om att unga, arga, kortklippta män svingar en flagga i samband med kravaller på stan.

Fånigt och lite av historieförfalskning tycker raljanta jag.

MVH

Hans
Vänstern - har beslutat utrota hakkorset överallt !
Bara att sig ''därefter rätte och packe !''

Varjag
Jag funderade ett tag, men är det inte bara ängsliga människor i alla läger? Kan tänka mig en och annan "folkpartist".

Sonderling

Skriv svar