Finska inbördeskriget info

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Dagon
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:48
Ort: STHLM

Finska inbördeskriget info

Inlägg av Dagon » 28 mars 2002, 12:37

Vet någon var man kan få tag på detaljerad info om "Frihetskriget"? Med info menar jag: uppsatta förband samt deras "loggbok" i kriget, deras antal, vapen, befälhavare etc. etc. Ju mer detaljerat desto bättre.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Finska inbördeskriget info

Inlägg av Andreas Lärka » 29 mars 2002, 17:13

Dagon skrev:Vet någon var man kan få tag på detaljerad info om "Frihetskriget"?
Frihetskriget behöver inga situationstecken...
Heikki Ylikangas har skrivit en bok som heter "Tie Tampereelle" (vägen till Tammerfors) som in i mista detalj går igenom händelserna år 1917 - 1918. Vet inte om den har kommit ut på svenska.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 29 mars 2002, 17:36

VÄGEN TILL TAMMERFORS

Vägen till Tammerfors : striden mellan röda och vita i finska inbördeskriget 1918 / Heikki Ylikangas ; i översättning från finskan av Nils Torvalds & Sara Torvalds (Helsingfors : Söderström , 1995 )
Omfång: 503 s. : ill., kartor

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 29 mars 2002, 18:36

NÅGRA ANDRA BÖCKER PÅ SVENSKA OM FRIHETSKRIGET

Vad gjorde du i Finland, far? : Svenska frivilliga i inbördeskriget 1918 / Rainer Andersson. 2. uppl. ([Otalampi] : Sahlgren, 1999). 281 s.

Blod på drivan : händelserna 1917-1918 ur ett österbottniskt perspektiv / redaktör: Marianne Koskimies-Envall ; [översättning: Katarina Anderson, Dan Holm, Nils-Börje Stormbom] ([Vasa] : Österbottens museum, 1999). 267 s.

Finland 1917-1920 / [huvudredaktör: Ohto Manninen] (Helsingfors : Tryckericentralen : Riksarkivet, 1993-1995) 3 vol.

Maxmo-Oravaisbor i tre krig för fosterlandets befrielse och försvar
(Oravais : Maxmo-Oravais Krigsveteraner r.f., 1994). 413 s. : ill., kartor

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Inbördeskriget.

Inlägg av Andreas Lärka » 2 april 2002, 16:16

Jag tror att det var Adolf Ehrnroot som sade något i stil med: "Finlands stred ett frihetskrig som utvecklade sig till ett inbördeskrig med broderkrigets alla onda sidor..."

Hur som helst. Jag kommer alltid att kalla frihetskriget för frihetskriget. Det är naivt att tro att Finland (utan frihetskriget) inte skulle ha utvecklats till en bolsjevistisk stat som mycket snabbt skulle ha införlivats i Sovjetrepublikernas lyckliga skara...

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 2 april 2002, 17:18

Väl rutet, Lärka! ;)

Jag kommer i alla fall att kalla det finska inbördeskriget 1917-1918 för Frihetskriget, om inte annat så för att det är under detta namn som det har blivit känt. För enkelhetens skull, alltså.

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 2 april 2002, 17:58

Visst är det ett sår, eller kanske ett ärr vid det här laget... Vinterkriget läkte största delen av såren då både vita och röda tillsammans slogs mot ryssarna.

Föresten, är det med flit som du har Finlands flagga i din profil? Alltså den finska flagga som skulle ha varit om inte de röda valt rött som sin färg.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 2 april 2002, 18:18

Angående flaggan så är det en "skåneflagga"

Användarvisningsbild
Dagon
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:48
Ort: STHLM

Inlägg av Dagon » 3 april 2002, 00:08

Tack för era inlägg - jag har läst "Vägen till Tammerfors" av Ylikangas. Den information jag söker är av ett mer statistiskt slag. Alltså vilka förband sattes upp - hur många man - beväpning - befälhavare etc. Finns sån information att hämta (exempelvis i tabellform)? Har någon gjort en sammanställning av detta?

Jag väljer att fortsätta att kalla kriget för "Frihetskriget" - men förbehåller mig rätten att använda citationstecken då jag inte tar ställning för någon sida i detta krig.

Vill dock tillägga att min fars släkt kommer från Veteli i Österbotten (vilket förmodligen placerar den på de vitas sida?) - huruvida mina förfäder deltog i kriget eller inte har jag dock ingen aning om.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Ehrnrooth osv.

Inlägg av Jonas S » 3 april 2002, 10:34

Jag måste nog säga att jag håller med Lärka angående frihetskriget. Adolf Ehrnrooth har alltid varit en klyftik typ, som när han blev tillfrågad om han hade varit i Ryssland någon gång. "Nej", svarade han, "Men dom försökte komma hit två gånger!".

Angående flaggan så är det inte endast skånes flagga, utan den brukar även användas av finlandssvenskar, då främst som vimpel. Fast eftersom vi inte kan ha samma flagga som skåningarna så har en ny framtagits, nämligen en med rött kors och gul bakgrund.

Lars
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 april 2002, 11:53

Frihetskriget

Inlägg av Lars » 4 april 2002, 12:00

Det finska frihetskriget var självklart ett frihetskrig. Freden slöts i Dorpat och freden slöts mellan Finland och SovjetRyssland. Varför skulle freden efter ett inbördeskrig eller brödrakrig slutas mellan två suveräna stater.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Ehrnrooth osv.

Inlägg av Hans Rosenberg » 4 april 2002, 12:54

Jonas Strom skrev: Angående flaggan så är det inte endast skånes flagga, utan den brukar även användas av finlandssvenskar, då främst som vimpel. Fast eftersom vi inte kan ha samma flagga som skåningarna så har en ny framtagits, nämligen en med rött kors och gul bakgrund.
En sådan flagga finns också sedan tidigare:
http://www.fotw.ca/flags/norden.html
Jag tvivlar dock på att den används i någon större utsträckning.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Flaggan...

Inlägg av Jonas S » 5 april 2002, 10:40

Ja, det blir väl bara att skaffa en ny då... :?

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

1918

Inlägg av Jonas S » 23 april 2002, 10:36

För att gå lite tillbaka till själva kriget... jag läste häromdagen en intressant bok som behandlar händelserna 1917-1918 ur ett österbottniskt perspektiv. "Blod på drivan" heter den och har en mängd samarbetande skribenter.

Nåja, min avsikt var att citera en del av resonemanget som berör namnet på kriget.


Nils-Erik Villstrand skriver: "En av alla omfattad benämning på kriget saknas alltjämt. I ett försök att bibehålla en strikt neutralitet används rätt ofta "kriget 1918", som ju visserligen är korrekt men som inte har någon som helst kapacitet att fånga eller förmedla det väsentliga i kriget.

Frihetskrig, inbördeskrig, medborgarkrig, det röda upproret, klasskriget är namn på kriget som varit eller är i användning. Den benämning som den som talar eller skriver om kriget väljer speglar hans värderingar. Gemensamt för dem är också att de alla har en förmåga att fånga in ett väsentligt drag i kriget, men att ingen av dem ens tillnärmelsevis förmår famna krigets problematik i dess helhet.

I dag står framförallt de två benämningarna frihetskriget eller inbördes-/medborgarkriget mot varandra. 'Kansalaissota' eller medborgarkriget används på finska växlande med 'sisällissota', d.v.s. inbördeskriget, som på svenska är det främsta alternativet till frihetskriget. Benämningarna frihets- och medborgarkriget går båda tillbaka till året 1918.

Det brukar ibland hävdas att det krig som började som ett frihetskrig slutade som ett inbördeskrig. Med denna formel når man emellertid inte fram till kärnan i detta krigs problematik. Kriget var en ogenomträngligt komplicerad och tät sammanflätning av både frihets- och inbördeskrig. Det var samtidigt, genomgående och oupplösligt både det ena och det andra.

Författaren Paavo Haavikko skriver i sin bok om åren 1900-1920 om kriget som ett 'inre frihetskrig' och därmed får han mycket, möjligen det mesta, av krigets karaktär. Kriget 1918 fördes inom Finlands gränser och huvudmotståndarna var finska medborgare. Vardera sidans ideal var ett suveränt Finland och den röda sidans soldater förde också en frihetskamp, en frihet till något nytt snarare än från något existerande, till en existens som var drägligare än den som föreskrevs arbetare och torpare i ett kapitalistiskt Finland. Enligt de stupade rödas dödsannonser hade de fallit för 'frihet och rätt' eller i 'frihetsstriden'."


Speciellt det som Villstrand skriver om de båda sidornas frihetsstrid låter intressant, men jag anser detta ändå inte vara någon exakt definition om vilken etikett man ska sätta på kriget. Det har ju ändå gjorts otaliga försök att namnge detta krig, vilket säkerligen i all tid kommer att debatteras mellan historikerna.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 april 2002, 12:12

Fred skrev:Angående flaggan så är det en "skåneflagga"
Bortsett från att proportionerna är fel.

Annars är ju gult kors på röd botten också Svenska Kyrkans, Ärkestiftets och Uppsala Domkyrkas flagga ...

Skriv svar