Quiz: Finlands historia

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av sveahk » 4 maj 2009, 11:03

Just det - Kung av Finland i telegramform. Valdes av finska parlamentet till kungaära den 9 oktober 1918 och abdikerade den 14 December samma ar - notabene utan att nagonsin under sin regenttid satt sin adliga fot pa finsk mark! :roll:

G:son tar över igen!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 4 maj 2009, 11:04

Just det - Kung av Finland i telegramform. Valdes av finska parlamentet till kungaära den 9 oktober 1918 och abdikerade den 14 December samma ar - notabene utan att nagonsin under sin regenttid satt sin adliga fot pa finsk mark! :roll:

G:son tar över igen!

Hans K

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 4 maj 2009, 12:59

Tack Hans. Vi tar en ungdomsbild igen, han blev smått legendarisk under fortsättningskriget:

/G:son
Bilagor
humorist.jpg
humorist.jpg (5.47 KiB) Visad 730 gånger

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 5 maj 2009, 13:00

Han var chef för en brokig bataljon, som bestod av bl.a. frivilliga straffångar och politiska fångar. Straffångarna gjorde väl ifrån sig, men de politiska fångarna hade en tendens att hoppa över till andra sidan. :)

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 5 maj 2009, 13:13

Nikolai "Nikke" Pärmi.

Bataljons chef för den smått legendariska Er.P 21.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 5 maj 2009, 13:46

Possi skrev:Nikolai "Nikke" Pärmi.

Bataljons chef för den smått legendariska Er.P 21.
Alldeles riktigt, förutom att han faktiskt hette Nikke. Han ogillade sitt ryskklingande namn, och gick enligt legenden till kyrkoherden i Alahärmä för att få det ändrat, men kyrkoherden sade, att det inte gick så där bara. Då drog Pärmi sin pistol, och frågade om han heter Nikolai eller Nikke. Den bleka kyrkoherden svarade att Nikke låter bra. :)

Han hade själv suttit i fängelse i sin ungdom på grund av något fylleslagsmål, och man ansåg att han hade det riktiga psykologiska greppet för att leda en bataljon fängelsekunder, vilket visade sig stämma.

Frågan till Possi.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 5 maj 2009, 14:24

I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.

Vilken Sport är det?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 6 maj 2009, 09:18

Possi skrev:I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.

Vilken Sport är det?
Inte svar på frågan utan snarare fråga på frågan, var inte Finland en Rysk provins 1912?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 6 maj 2009, 10:00

NIL skrev:
Possi skrev:I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.

Vilken Sport är det?
Inte svar på frågan utan snarare fråga på frågan, var inte Finland en Rysk provins 1912?
Finland var ett storfurstendöme med egen lagstiftning (Finlands lag från 1906 innan det Gustav den IIIs Förenings och säkerhets akt från 1772 ) med den ryske tsaren som statsöverhuvud, när Tsaren abdikerade 1917 så ansåg man båda på finsk och även vissa på den rysk sida att banden mellan Ryssland och Finland där med var brutna.

I Stockholms olympiaden tävlade Finland själv men de trätades om vilken flaga och nationalsång som skulle representera Finland, Gud välsigne Tsaren eller vårt land, vårt land.

Den framlidne resigören Åke Lidman var i sin ungdom en flittig utövare av Idrotten jag letar efter....

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 6 maj 2009, 10:21

Possi skrev:
NIL skrev:

Vilken Sport är det?
Finland var ett storfurstendöme med egen lagstiftning (Finlands lag från 1906 innan det Gustav den IIIs Förenings och säkerhets akt från 1772 ) med den ryske tsaren som statsöverhuvud, när Tsaren abdikerade 1917 så ansåg man båda på finsk och även vissa på den rysk sida att banden mellan Ryssland och Finland där med var brutna.

I Stockholms olympiaden tävlade Finland själv men de trätades om vilken flaga och nationalsång som skulle representera Finland, Gud välsigne Tsaren eller vårt land, vårt land.

Den framlidne resigören Åke Lidman var i sin ungdom en flittig utövare av Idrotten jag letar efter....
Tack, avsikten var inte att messerchmitta mig utan jag var bara nyfiken.

Jag vet att Åke var en duktig fotbollspelare....jag gissar på fotboll.

EDIT:
Fotboll är nog fel svar eftersom det var Nederländerna som tog bronspengen 1912, detta enligt IOK:
http://www.olympic.org/uk/athletes/resu ... h_r_uk.asp
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 6 maj 2009, 10:51

Det här skulle ju gå lätt att googla fram, men är ju roligare att prova utan googling. :) Det kan vara vattenpolo eller ishockey, vissa vintergrenar fanns med i sommar-OS i början. Jag gissar på vattenpolo? Tror inte att Åke Lindman spelade mycket ishockey, men vattenpolo var rätt populärt bland den idrottande ungdomen i Helsingfors på 40- och 50-talen, har min far berättat.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 6 maj 2009, 14:00

Tack, avsikten var inte att messerchmitta mig utan jag var bara nyfiken.

Jag vet att Åke var en duktig fotbollspelare....jag gissar på fotboll.

EDIT:
Fotboll är nog fel svar eftersom det var Nederländerna som tog bronspengen 1912, detta enligt IOK:
http://www.olympic.org/uk/athletes/resu ... h_r_uk.asp[/quote]

Oops! Jag menade fotboll, men de vann ju aldrig bronset (minnet sviker på gamla dagar), utan spelade brons matchen.... :oops: :oops: :oops:

Jag skäms för felaktig fråga, men eftersom du endå hade rätt på sporten, så frågan är din NIL...

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 6 maj 2009, 14:42

Nema Problema, we're only human.

Vilken engelskfödd kulturpersonlighet verksam i Finland omkom i en bilolycka i USA 8 december 1984?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 6 maj 2009, 20:24

Nicholas ”Razzle” Dingley, trummis i Hanoi Rocks. Bilen rattades av den asfulle Mötley Crüe-sångaren Vince Neil.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 7 maj 2009, 04:05

Full pott!
G:son rattar vidare.
Äh, det löser sig.

Låst