G:son tar över igen!
Hans K
Alldeles riktigt, förutom att han faktiskt hette Nikke. Han ogillade sitt ryskklingande namn, och gick enligt legenden till kyrkoherden i Alahärmä för att få det ändrat, men kyrkoherden sade, att det inte gick så där bara. Då drog Pärmi sin pistol, och frågade om han heter Nikolai eller Nikke. Den bleka kyrkoherden svarade att Nikke låter bra.Possi skrev:Nikolai "Nikke" Pärmi.
Bataljons chef för den smått legendariska Er.P 21.
Inte svar på frågan utan snarare fråga på frågan, var inte Finland en Rysk provins 1912?Possi skrev:I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.
Vilken Sport är det?
Finland var ett storfurstendöme med egen lagstiftning (Finlands lag från 1906 innan det Gustav den IIIs Förenings och säkerhets akt från 1772 ) med den ryske tsaren som statsöverhuvud, när Tsaren abdikerade 1917 så ansåg man båda på finsk och även vissa på den rysk sida att banden mellan Ryssland och Finland där med var brutna.NIL skrev:Inte svar på frågan utan snarare fråga på frågan, var inte Finland en Rysk provins 1912?Possi skrev:I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.
Vilken Sport är det?
Tack, avsikten var inte att messerchmitta mig utan jag var bara nyfiken.Possi skrev:Finland var ett storfurstendöme med egen lagstiftning (Finlands lag från 1906 innan det Gustav den IIIs Förenings och säkerhets akt från 1772 ) med den ryske tsaren som statsöverhuvud, när Tsaren abdikerade 1917 så ansåg man båda på finsk och även vissa på den rysk sida att banden mellan Ryssland och Finland där med var brutna.NIL skrev:Inte svar på frågan utan snarare fråga på frågan, var inte Finland en Rysk provins 1912?Possi skrev:I Stockholm olympiaden 1912 vann Finland ett brons i en lagsport som fortfarande är landets främsta bedrift i den idrottsgrenen.
Vilken Sport är det?
I Stockholms olympiaden tävlade Finland själv men de trätades om vilken flaga och nationalsång som skulle representera Finland, Gud välsigne Tsaren eller vårt land, vårt land.
Den framlidne resigören Åke Lidman var i sin ungdom en flittig utövare av Idrotten jag letar efter....