Vilka källor vill du ha? På att finnarna tog Petsamo 1920? På att finnarna anföll Öst-Karelen fram till 1922? På de ständiga finska beskjutningarna vid gränsen? Eller vad? Tyvärr är det dagens finska historieskrivare som sysslar med revisionism och mytbildning, du vill bara i ren trots stödja dem i allt de gjorde. Finland allierade sig med Tyskland 1940-1941 och planerade sitt deltagande i kriget som en del av operation Barbarossa. Vill du ha källor på det också?lago skrev:Oxford, jag är inte lika övertygad som du om "Mythcrackers" sätt att argumentera. För mig verkar hans påståenden vara en typisk historierevisionists argumentation men det är svårt att tolka vad han vill och försöker framföra, eftersom de flesta av hans hänvisningar är på ryska och det är definitivt inget språk jag behärskar. Det är alltså fullt möjligt att jag har fel när jag tror att han försöker putsa på det något solkiga rykte som Sovjetunionen skaffade sig 1939-45. Låt oss hoppas att det är så.
Om "Mythcracker" kunde översätta sina gamla sovjetiska texter till svenska, engelska eller tyska så kanske vi kunde bättre bedöma sanningshalten i dem men för balansens skull det vore också önskvärt om "Mythcracker" kunde avslöja några myter från Det Stora Fosterländska Kriget. Om det finns sådana?
Han har en länk till sin egen sida om massakern i Katyn men om jag förstått honom rätt så var det inte NKVD som stod för mördandet utan tyskarna. Det är möjligt att jag också här missuppfattat "Mythcracker" men eftersom mycket av texten är på ett synnerligen främmande språk så är det svårt att veta vad han menar.
Men jag är inte säker på att det skulle hjälpa om jag gav dig källor för du läser inte så noggrant det jag skriver. På min Katyn-sajt står det ordagrant i inledningen:
Men enligt dig vill jag promt ha det till att NKVD inte gjorde det.Men är det så enkelt? Nya uppgifter, vittnesmål och forskarrön pekar på motsatsen. Det kan ändå ha varit tyskarna som gjorde det, eventuellt både tyskarna och sovjeterna
/MC