Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av oxford » 5 januari 2010, 13:25

Överste Weeks skrev:
varjag skrev:Överste Weeks skrev:
de tyska vasallstaterna Finland....... för dess ovilja att göra upp med sitt inte särskilt smickrande förflutna.
Kan vi få en någorlunda detaljerad beskrivning - om hur Överste Weeks - skulle vilja se den ''uppgörelsen''??, Varjag
Att offentligt (på regeringsnivå) ta avstånd från den politik som fördes 1941-1944, främst då dravlet om att det skulle ha varit ett "separatkrig". Man kan börja med det.

Avslutningsvis en oerhört intressant artikel av Johan Bäckman som inte minst finsk-nationalisterna skulle må bra av att ta till sig:

http://www.christiangunther.se/blogg/wp ... ackman.pdf
Tack för den Weeks! och det menar jag verkligen.

Arnstasd har nämligen hävdat att han inte känner till Johan Bäckman och tillbakavisat att han skull puplicerat något på sin webb av Bäckman. Uppgiften om en koppling med Bäckman är minst sagt besvärande för Arnstad, eftersom Bäckman bla i sin tur har starka band till de ryska extremnationalisterna och även anklagats för att vara på FSBs lönelista.

Ett stort tack!
Senast redigerad av 1 oxford, redigerad totalt 5 gånger.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av oxford » 5 januari 2010, 13:33

Överste Weeks skrev:
oxford skrev:Den typen av diskusions som förs här om Hangöbasen, Livsmedelssituationen, Finlands strategiska och geopolitiska situation, m.m. råder det en total avsaknad av i Arnstads samtliga publikationer som berör Finland.

Om Arnstad hade klarat av att ha några djupare resonemang om dessa tingen och dessutom lyckats knyta det till modern akademisk forskning, så hade man kunnat ta honom på allvar.
Nu är det inte på det sättet, utan man blir förbannad över att okunnskapen och politiserade agendor är ledstjärnan för DN kultur och Nordstedts förlag.
Nu är det så att i ingen av hans två böcker är Finland huvudämnet. I Günther-boken är det just denne själv som står i fokus - naturligt nog då det är en biografi. I "Skyldig till skuld" är Finland ett av flera länder som nagelfars. Arnstad har just påbörjat ett nytt projekt som handlar om Spanien och dess fascistiska förflutna. Ett intressant ämne helt klart.

Det står helt klart att "Skyldig till skuld" har fått ett gott mottagande och boken är bland mycket annat en välförtjänt känga till de tyska vasallstaterna Finland och Italien för dess ovilja att göra upp med sitt inte särskilt smickrande förflutna.
Skyldig till Skuld är Arnstads hämnd bok på Finland efter att han blev kölhalad i debatten 2006.
Att säga att inte Finland är huvudämnet till skyldig till skuld är lögn, 50 av boken behandlar Finland , Finlands kapitlet är dubbelt så stort som det om Tyskland, omslaget är en anti finsk propaganda bild. Arnstad nämner däremot inget om nationer som det hade varit intressant att läsa om som Rumänien, Ungern och Kroatien.

Sen så vill jag bara säga att Finland var en demokrati innan kriget, under kriget och efter kriget och aldrig blev det en folk demokrati eller facist diktatur, det är jag stolt över.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Överste Weeks » 5 januari 2010, 13:42

oxford skrev:
Överste Weeks skrev:
oxford skrev:Den typen av diskusions som förs här om Hangöbasen, Livsmedelssituationen, Finlands strategiska och geopolitiska situation, m.m. råder det en total avsaknad av i Arnstads samtliga publikationer som berör Finland.

Om Arnstad hade klarat av att ha några djupare resonemang om dessa tingen och dessutom lyckats knyta det till modern akademisk forskning, så hade man kunnat ta honom på allvar.
Nu är det inte på det sättet, utan man blir förbannad över att okunnskapen och politiserade agendor är ledstjärnan för DN kultur och Nordstedts förlag.
Nu är det så att i ingen av hans två böcker är Finland huvudämnet. I Günther-boken är det just denne själv som står i fokus - naturligt nog då det är en biografi. I "Skyldig till skuld" är Finland ett av flera länder som nagelfars. Arnstad har just påbörjat ett nytt projekt som handlar om Spanien och dess fascistiska förflutna. Ett intressant ämne helt klart.

Det står helt klart att "Skyldig till skuld" har fått ett gott mottagande och boken är bland mycket annat en välförtjänt känga till de tyska vasallstaterna Finland och Italien för dess ovilja att göra upp med sitt inte särskilt smickrande förflutna.
Skyldig till Skuld är Arnstads hämnd bok på Finland efter att han blev kölhalad i debatten 2006.
Att säga att inte Finland är huvudämnet till skyldig till skuld är lögn, 50 av boken behandlar Finland , Finlands kapitlet är dubbelt så stort som det om Tyskland, omslaget är en anti finsk propaganda bild. Arnstad nämner däremot inget om nationer som det hade varit intressant att läsa om som Rumänien, Ungern och Kroatien.

Sen så vill jag bara säga att Finland var en demokrati innan kriget, under kriget och efter kriget och aldrig blev det en folk demokrati eller facist diktatur, det är jag stolt över.
Arnstad klarade sig alldeles utmärkt i debatten 2006 och har absolut ingenting att be om ursäkt för - detta till skillnad från de extrema finsk-nationalister som regelbundet håller lekstuga både i pressen och i olika diskussionsforum.

[Har flyttats över till ny tråd: viewtopic.php?f=71&t=36735&start=0]

Finland var från början till slut 1941-1944 en nazi-tysk bundsförvant och efter avtalet i juni 1944 dessutom en nazi-tysk marionettstat. Det är ingen överdrift att kalla Finland under de här åren för Nordens skamfläck.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av oxford » 5 januari 2010, 13:50

[Har flyttats över till ny tråd: viewtopic.php?f=71&t=36735&start=0]

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av MD650 » 5 januari 2010, 14:01

Man kanske skall lyfta sig något och ta hänsyn till att hösten-vintern 1939 skedde det något som påverkade Finlands agerande fr.o.m. 1941 och framåt.
:)

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1954
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Artur Szulc » 5 januari 2010, 15:52

Man kanske skall lyfta sig något och ta hänsyn till att hösten-vintern 1939 skedde det något som påverkade Finlands agerande fr.o.m. 1941 och framåt.
Exakt!
Samma argumentation har ju använts för att förklara Sovjetunionens agerande gentemot Baltikum. Det påstods ju att alla sovjetiska åtgärder var svar på tyska aktioner i väst.

oxford skrev:
omslaget är en anti finsk propaganda bild
Omslagets historia behandlas i det första numret av Krigens Historia nr 1/2009. Mycket intressant!
Att bilden var arrangerad förefaller det inte råda några tvivel om. Bilden förekommer i två versioner, en med leende barn och en där de ser ledsna ut, det är den här versionen som används som omslag till HAs bok.

Tyvärr är det en genomgående tendens att parterna i den här diskussionen inte förmår att hålla diskussionen på en saklig nivå.
Finlands agerande 1941-44 kan och ska givetvis tolkas, värderas och analyseras.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Lasse O » 5 januari 2010, 16:20

oxford skrev:Hmm, ja just det Seppo Isotalo, han som stämde dåvarande ÖB Bengt Gustavson för förtal och förlorade.
Vad hade ÖB sagt? JO att Isotalo fick betalt av ryssarna.
Var det inte den Isotalo som i mitten av 70-talet flyttade till Sovjet och fick anställning i något ministerium? Kanske inte den mest trovärdige figuren att moralisera över andra och att uttala sig om vad rådsrepublikernas union gjorde mot sina grannar. :roll:

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 5 januari 2010, 16:36

Ett inlägg från lago innehållande personliga kommentarer om en annan medlem plockades bort.

/Marcus

Anne G
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 1 januari 2007, 09:49
Ort: Esbo, Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Anne G » 5 januari 2010, 16:42

Överste Weeks skrev: t.ex. vi det här med koncentrationslägren med en dödlighet som var nästan dubbelt så hög som det var i Gulag då det var som sämst.
Detta är osanning,

Enligt den ryska forskaren Dmitri Frolov (Sotavankina Neuvostoliitossa) var dödligheten balnd de finska krigsfångar i Sovjet 30 procent, även om deras fångenskap varare bara några månader (de mesta fångades på sommaren 1944 och kom hem på hösten). Enligt Timo Malmi var dödligheten 40 procent, men han tar med också döden före lägren.

I Frolovs bok finns statistik som visar att krigsfångarna fick mera mat än Gulag-fångarna.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Lasse O » 5 januari 2010, 17:06

Marcus Wendel skrev:Ett inlägg från lago innehållande personliga kommentarer om en annan medlem plockades bort.

/Marcus
Men uttalanden om Finland som "Nordens skamfläck" är tydligen passande?

Anne G
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 1 januari 2007, 09:49
Ort: Esbo, Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Anne G » 5 januari 2010, 17:14

[Har flyttats över till ny tråd: viewtopic.php?f=71&t=36735&start=0]

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av oxford » 5 januari 2010, 17:20

Artur Szulc skrev:
Tyvärr är det en genomgående tendens att parterna i den här diskussionen inte förmår att hålla diskussionen på en saklig nivå.
Finlands agerande 1941-44 kan och ska givetvis tolkas, värderas och analyseras.
Med all respekt Artur, vad svarar man på påstånden som
H Arnstad då. Hans nya bok innehåller mycket tänkvärt och boken är läsvärd, inte bara Finlandsdelen utan även avsnittet om Italien. Att han är en nagel i ögat på de finsk-nationalister som regelbundet håller lekstuga i pressen får han se som att han träffat rätt. Varför skulle de annars bry sig?
och
För ni som saknar nationalistiska skygglappar rekommenderar jag att läsa den här antologin
och
Arnstad klarade sig alldeles utmärkt i debatten 2006 och har absolut ingenting att be om ursäkt för - detta till skillnad från de extrema finsk-nationalister som regelbundet håller lekstuga både i pressen och i olika diskussionsforum.

Smutskastningen av Bäckman är symptomatisk för de här figurernas totala brist på argumentation. Bäckman är inte den ende som man ska ha stor aktning för. Värda att nämnas är bl.a. Kim-Peter Johansson och Seppo Isotalo.

Finland var från början till slut 1941-1944 en nazi-tysk bundsförvant och efter avtalet i juni 1944 dessutom en nazi-tysk marionettstat. Det är ingen överdrift att kalla Finland under de här åren för Nordens skamfläck.Överste Weeks
Hur förhåller man sig på ett sakligt sätt till den här typen av argumentation, eller till Johan Bäckman?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 5 januari 2010, 17:46

Ett inlägg från lago innehållande personliga kommentarer om en annan medlem plockades bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Marcus » 5 januari 2010, 17:47

lago skrev:
Marcus Wendel skrev:Ett inlägg från lago innehållande personliga kommentarer om en annan medlem plockades bort.
Men uttalanden om Finland som "Nordens skamfläck" är tydligen passande?
Det är inte brott mot forumets regler att tycka att Finlands agerande under kriget var skamligt på samma sätt som det inte är ett brott att tycka att Sveriges agerande var skamligt.

/Marcus

Anne G
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 1 januari 2007, 09:49
Ort: Esbo, Finland

Re: Henrik Arnstad: "Finland ljuger om nazismen"

Inlägg av Anne G » 5 januari 2010, 18:11

Överste Weeks skrev: Att offentligt (på regeringsnivå) ta avstånd från den politik som fördes 1941-1944, främst då dravlet om att det skulle ha varit ett "separatkrig". Man kan börja med det.
Det finska regeringen "tog avstånd" från politiken 1944-4 redan på hösten från 1944. Se premierminiter Paasikivis tal på självtsändighetsdagen 1944 (nyckelsatser citeras av Meinanders i Finland 1944).

Vad historien annars beträffar, är det inte regeringens sak att bestämma forskarnas tolkningar. Forskningen måste var fri.

Finlands regeringen har gjort sin andel när den har fått pengar för att forska alla saker rörande krigs- och civilfångar samt utlämmingar till Tyskland och Sovjet. Nästa utforskning ingermanländandare som utlämnes till Sovjet kommer på våren.

Tvärtom än Arnstad sägerm, är är forskningen av detta slag inte ny. F.ex. Antti Laines forskning över lägren i Östkarelien nästan 30 är sedan var en del av projekten "Finland i andra värrlskriget.)

Skriv svar