Presidentval i Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 6 augusti 2003, 11:33

Dr. Sakai skrev:
jj skrev:Vad är deras inställning till finlandssvenskarna då?
Tyvärr, är jag inte säker på detta, men om jag skulle spekulera lite så skulle jag inte tro att de är särskilt ovänligt inställda till finlandssvenskar, då jag inte läst någonting om det i finlandssvenska tidningar.

Men nanmet säger väl en del, jag kan tänka mig att de vill slopa allt vad har med det svenska språket i Finland, d.v.s ingen svenska undervisning i skolor m.m.
Fanns det inte på 90-talet ett parti som hette Landsbygdspartiet som var ganska fientliga mot den svenska minoriteten? Såg en intervju för länge sen med en förespråkare för partiet som ansåg att finlandssvenskarna bl a "lagt beslag" på de bästa tomterna vid kusten och att det borde rättas till. Tror dom var representerade i Riksdagen ett antal år men såg dom inte i Superfinnes lista över partier.
Dr. Sakai skrev: Riksdagsvalet 2003 gav följande platsfördelning: centern 55 platser, socialdemokraterna 53, samlingspartiet 40, vänsterförbundet 19, de gröna 41, svenska folkpartiet 8, kristliga förbundet 7, sannfinländarna 3, de andra 1 (Åland).
De Gröna 41 platser? Stämmer verkligen det? I så fall har väl Finland det särklassigt starkaste gröna partiet i Europa.

Dr. Sakai
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 3 juli 2003, 13:32
Ort: Finland

Inlägg av Dr. Sakai » 6 augusti 2003, 12:06

Fanns det inte på 90-talet ett parti som hette Landsbygdspartiet som var ganska fientliga mot den svenska minoriteten? Såg en intervju för länge sen med en förespråkare för partiet som ansåg att finlandssvenskarna bl a "lagt beslag" på de bästa tomterna vid kusten och att det borde rättas till. Tror dom var representerade i Riksdagen ett antal år men såg dom inte i Superfinnes lista över partier
Om jag har rätt så bytte landsbygdspartoet namn till sannfinländarna.
De Gröna 41 platser? Stämmer verkligen det? I så fall har väl Finland det särklassigt starkaste gröna partiet i Europa
Ett stavfel, det skall vara 14 platser inte 41.

Skriv svar