Jag vet inte om du är allvarlig eller om du själv sitter och driver med mig nu, men okey ursäkta då!
Hoppas du sover gott nu!
Ho ho ho
MVH bj5
Utan att försöka vara hånfull eller nedlåtande som vissa så måste jag påpeka att jag ställde en retorisk fråga och jag framförde alltså inte åsikten att Sameland skulle vara likvärdigt med Finland.Både wreezig o bigj5 borde försöka *läsa* lite bättre...
Som namnet statsförbundet klart anvisar rör det sig givetvis om ett förbund mellan två stater och inte en stat eller en stat och dess delstat.wreezig, ordet statsbildning finns inte i min version av SAOL, men jag har sökt runt lite och försökt hitta lite info om denna term. Vad jag hittar är bland annat att man enligt justitiedepartementets avdelning klarspråk kan kalla f d Jugoslavien (numera Serbien och Montenegro) för statsförbundet Serbien och Montenegro i mer officiella sammanhang. Betyder detta att det rör sig om de två staterna Serbien och Montenegro, eller existerar enbart en stat, Serbien och Montenegro?
I den skrift du hänvisar till står det inte statsförbund utan statsunion och det förknippar jag snarast med t.ex Sovjetunionen och jag kan inte kalla dess delstater för separata statsbildningar.Eftersom Nordisk Familjebok från 1908 (notera att detta är innan 1917) skriver såhär om Finlands ställning gentemot Ryssland så kan jag ändå sluta mig till att jag torde ha rätt i frågan.:
Det "lustiga" är att det enbart rör sig om ett enda land, en enda stat, ett enda rike, eller vad vi nu ska kalla det. Serbien och Montenegro är inte två stater.wreezig skrev:Som namnet statsförbundet klart anvisar rör det sig givetvis om ett förbund mellan två stater och inte en stat eller en stat och dess delstat.
Om du skulle ta och läsa den skrift jag hänvisade till så skulle du hitta stycket:I den skrift du hänvisar till står det inte statsförbund utan statsunion och det förknippar jag snarast med t.ex Sovjetunionen och jag kan inte kalla dess delstater för separata statsbildningar.
Så vad "debatten" egentligen handlar om för tillfället är vad ordet statsbildning innebär och eftersom ingen har kunnat hänvisa till någon ordlista eller liknande så är det ganska meningslöst att gräla vidare eller?
Dess betydelse är väl beroende av vad man själv lägger in för betydelse i ordet. Det är bättre om folk talar om vad de menar med orden de använder än att försöka spekulera om vad de "egentligen" betyder. Nåja, så här skriver åtminstone Svenska Akademiens Ordbok:wreezig skrev:Så vad "debatten" egentligen handlar om för tillfället är vad ordet statsbildning innebär och eftersom ingen har kunnat hänvisa till någon ordlista eller liknande så är det ganska meningslöst att gräla vidare eller?
Tyvärr så är det där inte något mer än en indirekt hänvisning till ordet stat.Lindir skrev:Dess betydelse är väl beroende av vad man själv lägger in för betydelse i ordet. Det är bättre om folk talar om vad de menar med orden de använder än att försöka spekulera om vad de "egentligen" betyder. Nåja, så här skriver åtminstone Svenska Akademiens Ordbok:
"STATS-BILDNING
1)
#bildning (se d. o. 4) l. bildande av stat; äv. konkret, om resultatet (dvs. den (ny)bildade staten);"
Javisst, men det är väl en del av svaret.Johan Elisson skrev:Tyvärr så är det där inte något mer än en indirekt hänvisning till ordet stat.
Sedan Jugoslavien försvann så finns det inte ett land utan namnet Serbien-Montenegro hänvisar just till att det är två olika länder.Det "lustiga" är att det enbart rör sig om ett enda land, en enda stat, ett enda rike, eller vad vi nu ska kalla det. Serbien och Montenegro är inte två stater.
Nja , den ryska tsaren var alltså rent formellt även Finlands statschef också vilket gör att Finland inte var en separat stat , som Mathias Forsberg säger är inte definitionen lätt utan jag tycker att debatten är ganska meningslös eftersom den grundar sig på hur man definierar ett ord som det inte verkar finnas någon klar definition av.De innebära, att landet icke blef såsom provins eller lydland underlagdt Ryssland, utan såsom en stat, med sin egen konstitutionella författning, förenadt med nämnda kejsardöme, hvars monark tillika skulle vara F:s.
Eftersom du tydligen inte har läst detta och därmed missat en väsentlig del i min argumentation så är det ganska meningslöst av dig att påstå att något som jag bevisat inte är bevisat.
Australiens och Canadas statschef heter Elizabeth Windsor. Känns det igen? Mitt förslag är att medlemmarna i brittiska samfundet, eller vad det heter, åter igen kallas för kolonier... eller?wreezig skrev:Nja , den ryska tsaren var alltså rent formellt även Finlands statschef också vilket gör att Finland inte var en separat stat , som Mathias Forsberg säger är inte definitionen lätt utan jag tycker att debatten är ganska meningslös eftersom den grundar sig på hur man definierar ett ord som det inte verkar finnas någon klar definition av.
Statschef är knappast samma sak i Kanada och Australien 2003 som det var i Ryssland i början av 1900-talet så resonemanget haltar något.Australiens och Canadas statschef heter Elizabeth Windsor. Känns det igen? Mitt förslag är att medlemmarna i brittiska samfundet, eller vad det heter, åter igen kallas för kolonier... eller?