Försvarets fanfest

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Femtiotrean » 5 juni 2017, 14:08

Det var någon år på 1990-talet som jag råkade vara i Esplanadparken när paraden gick. Bredvid mig stod tre-fyra svenska kryssningsturister som tittade på. Av någon anledning - jag var ju ledig och dom såg ganska nyfikna ut - började jag kommentera paraden och svarade deras frågor om allt från vad det var för en militärparad, varför höll man den just den dagen till vad de olika vapen och fordon var får något.
Jag fick intrycket att dom uppskattade det, men jag minns att jag tyckte att de var så okunniga trots att dom var jämnåriga med mig och borde alltså ha gjort lumpen med all vad det brukar - åtminstone i Finland - innebära för en helt vanlig kille och hans intresse för och kunskap om militära saker och ting också senare i livet. Dom kände inte ens igen svenska Boforsrobotar som var (om jag inte har helt fel) i nyheterna på den tiden!

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av KoteGaeshi » 5 juni 2017, 14:36

Femtiotrean skrev:Nej. Har dina vänner, arbetskolleger och/eller barn sagt till dig att du saknar en känsla för humor?
Nej.
Femtiotrean skrev: Är ironi helt främmande för dig?
Nej, inte alls.

Uppfattade du varjags inlägg om "bögmaffian" som ironiskt? Håller du med om att bögarna tvingar på dig sina perverterade åsikter?
Femtiotrean skrev: Är det sant att det finns inget ord i det vackra svenska språket för en på ett snorkigt sätt allvarlig och humorlös person?
Inte som jag känner till. Finns det något i de likaledes vackra finska eller finlandssvenska språken?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Femtiotrean » 5 juni 2017, 17:10

Jösses, min gode vän, i sä fall varför ställer du så korkade frågor? Måste jag anta att du enbart vill trolla? Hur orkar du?

PS Jag ber om ursäkt. Jag borde egentligen inte ha svarat. Det finns frågor som inte förtjänar ett svar. Och KoteGaeshi hade redan överanvänt sin kvot.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av varjag » 6 juni 2017, 03:09

Borebo skrev:Jag följde fanfesten och paraden via radio och måste säga att president Niinistö talade kloka ord om vikten att i Finland upprätthålla den allmänna värnplikten. Under veckoslutet fick jag också på lördag se hur olika iställning man har till fosterländskhet i Finland och Sverige. Jag var på en nära släktings - 19-årig kille - studentmottagning och där sjöngs "Den blomstertid" och sedan Topelius "En sommardag i Kangasala" där slutorden lyder "O Herre lär oss att älska, lär oss att älska vårt land".
Denna kille rycker in i militären om en månad, vilket också många av hans klasskompisar gör. Vid kaffebordet diskuterade sedan killarna de olika garnisonernas för- och nackdelar. I det stora hela så slog det mig hur olika inställningen till försvaret och fosterlandet är i Finland och Sverige!



Tack för dom raderna Borebo.
Under 40- och 50-talen var det likadant i Sverige.

Sen, satte rötan in........ :(

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Lasse O » 7 juni 2017, 20:13

Alla verkar inte vilja vara med och gratulera på marskalkens födelsedag. Han verkar ha någon slags fobi mot Finland och det är med stor tvekan jag återger detta utbrott från den välrenommerade historikern av facket:
Bilagor
Mannerheim.JPG
Mannerheim.JPG (25.49 KiB) Visad 1581 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av varjag » 7 juni 2017, 23:35

Lasse Odrup skrev:Alla verkar inte vilja vara med och gratulera på marskalkens födelsedag. Han verkar ha någon slags fobi mot Finland och det är med stor tvekan jag återger detta utbrott från den välrenommerade historikern av facket:
Jomen Lasse just därför - tas väl Arnstad knappast på allvar i Finland.......
Finlandsdebatten 2006 och framåt[redigera | redigera wikitext]

Arnstads bok Spelaren Christian Günther innehöll ett antal hypoteser om Finlands förhållande till Tyskland under andra världskriget som gav upphov till häftig debatt i medierna, framför allt i Finland. I artiklar publicerade 2006 i Dagens Nyheter[13] och Svenska Dagbladet[14] menade Henrik Arnstad att Finlands samarbete med Nazityskland under andra världskriget var att likställa med en allians. Finland hade vidare, enligt Arnstad, ambitioner liknande Tysklands bland annat när det gällde Lebensraum (bosättningsutrymme för det egna folket). Detta möttes av kritik, bland annat från den finländske statssekreteraren Pertti Torstila[15][16] och Finlands förre utrikesminister Erkki Tuomioja.[17] Henrik Meinander, professor i historia vid Helsingfors universitet, beskrev Spelaren Christian Günther som en "blandning av odokumenterade fakta, uppgifter och lösa funderingar som gränsar till fiktion". Han menade även att Arnstad saknade en helhetsbild av den finländska situationen samt att källhänvisningar helt saknas i boken.[18]

I september 2008, samt i januari 2009, hävdade Arnstad i artiklar i Dagens Nyheter att Finland deltog aktivt i Förintelsen.[19][20] Artiklarna byggde på Oula Silvennoinens avhandling om Einsatzkommando Finnland och på en rapport av det finska riksarkivets forskningschef Lars Westerlund om den höga dödligheten bland ryska krigsfångar i Finland. Arnstad skrev bland annat, baserat på Westerlunds forskning, att Finland överlämnat 64 judar "till Tyskland och den pågående Förintelsen".[21] Lars Westerlund replikerade i Dagens Nyheter att samtliga överlämnade judar vars öden gått att klarlägga i själva verket hade gått i tysk tjänst och överlevt kriget.[22] År 2010 publicerade Arnstad en sammanfattning av debatten om Finland 1941-1944 i Historisk tidskrift.[23][24]

Boken Älskade fascism: de svartbruna rörelsernas ideologi och historia fick även den hård kritik i Finland. I boken länkar Arnstad personer som Gustaf Mannerheim och Risto Ryti till den finländska lapporörelsen och fascismen. Boken har kritiserats av den finska historikern Markku Jokisipilä: "Arnstad förfalskar inte fakta i sig, men han behandlar dem starkt selektivt och överdrivet".[25] Arnstad svarade att han ansåg det var frågan om "tendentiös och vinklad journalistik som saknar relevans för det vetenskapliga samtalet" samt att han inte var intresserad av någon "nationalistisk och politiserad pseudodebatt

Karl'n är vad jag förstått inte historiker, eller ens utexaminerad vid ngt universitet. Han har bara ''läst historia....''.

Arnstad - är en ''opinionsbildare'' med ett ''surrbi i kupan'' om Nazism/fascism etc etc......

Sådana - tas numera bara på allvar i vanstyrda länder som Sverige.

Varjag

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av mrsund » 8 juni 2017, 08:19

Lasse Odrup skrev:Alla verkar inte vilja vara med och gratulera på marskalkens födelsedag. Han verkar ha någon slags fobi mot Finland och det är med stor tvekan jag återger detta utbrott från den välrenommerade historikern av facket:
Jag hade velat ge Arnstad ett CCCP Pass på den tiden det begav sig, kan vi inte fixa ett Nordkoreanskt till honom?

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Borebo » 8 juni 2017, 11:35

Är det inte så att Arnstad ser fascister bakom varje buske? Också Tolkiens böcker lär vara fulla av rasism och fascism. Arnstad tillhör ju dem som hyllat Stalins Seger över fascismen och trots detta tycks världen i Arnstads ögon vara full av fascister.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av varjag » 8 juni 2017, 12:40

Borebo skrev:Är det inte så att Arnstad ser fascister bakom varje buske? Också Tolkiens böcker lär vara fulla av rasism och fascism. Arnstad tillhör ju dem som hyllat Stalins Seger över fascismen och trots detta tycks världen i Arnstads ögon vara full av fascister.
Absolut Borebo!

Men Sverige - är idag det enda land i världen där en sån predikant kan vinna åhörare och applåder -

Varför?

Jo - massvis med svenska opinionsmakare och väljare TROR än idag på marxismens/kommunismens - välsignelser 8O

Jga tvivlar på att någonting - kan rubba den ''tron'' - :(

Amen

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av sveahk » 8 juni 2017, 13:53

varjag skrev:
Borebo skrev:Är det inte så att Arnstad ser fascister bakom varje buske? Också Tolkiens böcker lär vara fulla av rasism och fascism. Arnstad tillhör ju dem som hyllat Stalins Seger över fascismen och trots detta tycks världen i Arnstads ögon vara full av fascister.
Absolut Borebo!
Men Sverige - är idag det enda land i världen där en sån predikant kan vinna åhörare och applåder -
Varför?
Jo - massvis med svenska opinionsmakare och väljare TROR än idag på marxismens/kommunismens - välsignelser 8O
Jga tvivlar på att någonting - kan rubba den ''tron'' - :(
Amen
Varjag
Ta det lugnt nu varjag, och försök diskutera med objektivitet och vits, något som du definitivt också behärskar...bara du vill... :wink: !

Med vänskaplig hälsning Hans K

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Borebo » 8 juni 2017, 15:26

Vet någon om Arnstad närmare preciserat vilka krigsförbrytelser Gustaf Mannerheim gjort sig skyldig till? Själv var han ju genast från och med den 30.11.1939 mycket noga med att Finland skall följa Haag- och Genevekonventionerna till punkt och pricka också om Sovjet inte gör det. När månne Mannerheim gav sin första order om att Finlands armé skall begå krigsförbrytelser? När vinterkriget började i november så gjorde sig ju Sovjet skyldig till massor med rena krigsförbrytelser; terrorbombningar av civila mål, sjukhus, skolor osv. Användandet av förbjudna vapen som explosiva kulor osv.
En svensk vänstermänniska förklarade ju någongång i slutet av 1940-talet att Finlands stora fel var att man "Valde försvarskriget och inte tydde sig till nödvärnsrätten!"
Vad detta uttalande betyder förstår jag inte men jag skulle gärna höra vilka krigsförbrytelser Finland enligt Arnstad gjorde sig skyldig med början den 30.11.1939?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Femtiotrean » 8 juni 2017, 18:02

Inbördeskriget: arkebuseringar av tröda krigsfångar, röda civilister och ryska civilister, olagliga dödsdomar och koncentrationslägrar eller liknande förhållanden i fånglägrenefter kriget.
Fortsättningkriget: mord på gångtagna sovjetiska soldater, kriminella förhållanden i krigsfånglägren, koncentrationsläger för civilbefolkningen i Öst-Karelen, anfallskriget som sådant.

D.v.s. sådant som verkligen hänt men kanske precis så som Arnstad vill ha det och som Mannerheim kanske inte var ansvarig för.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av Lasse O » 12 juni 2017, 19:20

Femtiotrean skrev:Inbördeskriget: arkebuseringar av tröda krigsfångar, röda civilister och ryska civilister, olagliga dödsdomar och koncentrationslägrar eller liknande förhållanden i fånglägrenefter kriget.
Fortsättningkriget: mord på gångtagna sovjetiska soldater, kriminella förhållanden i krigsfånglägren, koncentrationsläger för civilbefolkningen i Öst-Karelen, anfallskriget som sådant.

D.v.s. sådant som verkligen hänt men kanske precis så som Arnstad vill ha det och som Mannerheim kanske inte var ansvarig för.
Ja, och mycket av detta var Mannerheim ytterst och moraliskt ansvarig för, precis som Churchill var ansvarig för det andra världskrigets utbrott men i krig kommer ingen ut med rena händer.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av varjag » 13 juni 2017, 03:40

mrsund skrev:
Jag hade velat ge Arnstad ett CCCP Pass på den tiden det begav sig, kan vi inte fixa ett Nordkoreanskt till honom?
I denna Svensk-Danska TV-debatt -

https://www.youtube.com/watch?v=xWW63bkIPzA

- gör han en mycket slät figur......(med en åsiktsfrände av samma slag...)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Försvarets fanfest

Inlägg av mrsund » 13 juni 2017, 11:40

varjag skrev:
mrsund skrev:
Jag hade velat ge Arnstad ett CCCP Pass på den tiden det begav sig, kan vi inte fixa ett Nordkoreanskt till honom?
I denna Svensk-Danska TV-debatt -

https://www.youtube.com/watch?v=xWW63bkIPzA

- gör han en mycket slät figur......(med en åsiktsfrände av samma slag...)
Jag skäms inte för att jag är Svensk, men skäms för att han är det.

Skriv svar