Svensk intervention på Åland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Blixten » 30 januari 2015, 22:15

Lasse Odrup skrev:Åland var en del av storfurstendömet Finland. Varför skulle Åland skiljas från Finland när landet fick sin självständighet?
Och varför blev storfurstendömet som det blev? Fanns det något som hette Finland tidigare...som omfattar det vi kallar Finland idag?

..ursäkta en förmodligen dum fråga men det är garanterat inte den dummaste som ställt inom ämnet :-)

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Anders G » 31 januari 2015, 11:47

@Blixten Åland ingick i Åbo stift, och en så viktig indelning river man ju inte gärna upp :-).
Vilken del av Sverige som kallades "Finland" varierade över tid, gränsen i Lappland/Österbotten var inte på något vis självklar. 1809 års gräns kunde ha gått långt söderut/västerut om de ville sig illa. Kirunas järngruvor(då okända) var inte självklart att ryssen skulle lämna till västra rikshalvan.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Borebo » 25 mars 2017, 16:25

Lasse Odrup skrev:
Amund skrev: Ja du har nog rätt men märker du att jag gärna vill hitta dolda agendor och doktriner som ligger bakom stormakternas beslut. :D
Jo, det kan ligga något i sådana teorier men oftast är nog verkligheten mer banal. Skall jag vara ärlig så tror jag att få av NF:s delegater hade en aning om var Åland låg. Ännu färre tror jag brydde sig om Ålands tillhörighet. Större problem fanns på dagordningen efter den katastrof som drabbat Europa.
Cyniskt, javisst :D
I Carl Enckells memoarer finns en utförlig beskrivning av händelseförloppet som slutade med att Åland förblev en del av Finland. Han var ju den som förde Finlands talan i NF. Enckell utgick från att den positiva folkrätten inte tillåter att en region/område/del av ett land kan få folkomrösta om vart man vill höra eller vara helt självständiga. För många europeiska länder skulle det ha blivit ett farligt prejudikat då olika regioner skulle ha velat ordna egna folkomröstningar; Alsace/Elsass, Bretagne, Tyrolen osv. Övra Schlesien fick ju rösta men där hade regionen blivit hängande i luften då Habsburgs välde föll samman.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 april 2017, 13:53

Blixten skrev:
Lasse Odrup skrev:Åland var en del av storfurstendömet Finland. Varför skulle Åland skiljas från Finland när landet fick sin självständighet?
Och varför blev storfurstendömet som det blev? Fanns det något som hette Finland tidigare...som omfattar det vi kallar Finland idag?

..ursäkta en förmodligen dum fråga men det är garanterat inte den dummaste som ställt inom ämnet :-)
På den här kartan från 1662 verkar Åland inte räknas till storfurstendömet Finland, om jag tyder den rätt. Fanns detta storfurstendöme i verkligheten, eller var det blott en titulär konstruktion?
Bild

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av erep » 29 augusti 2018, 12:51

Nu finns en ny bok som heter Pohjolan salainen liitto - Suomi ja Ruotsi kylmässä sodassa (Nordens hemliga allians - Finland och Sverige under kalla kriget).

Ur beskrivningen av boken, översatt till svenska:
Nordens hemliga allians berättar om Sveriges och Finlands gemensamma militär- och säkerhetspolitik under kalla kriget. Svenskarna förberedde sig att med svenska trupper avvärja ett anfall av sovjettrupper mot Sverige redan på Finlands territorium. I svenskarnas planer mötte deras jägarförband sovjetdivisionerna på norra Finlands vägar.

HBL skriver om hur boken beskriver att Sverige hade planer att intervenera på Åland. Se:
https://www.hbl.fi/artikel/ny-bok-avslo ... land-1981/

Författaren Sten Ekman är från Kalixområdet och har tidigare skrivit Kalix-linjen - kalla krigets lås i norr (SMB 2013).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28797
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Hans » 29 augusti 2018, 14:49

Intressant, tack erep. Är det planerat en svenskspråkig utgåva?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av erep » 29 augusti 2018, 15:13

Hans skrev:
29 augusti 2018, 14:49
Intressant, tack erep. Är det planerat en svenskspråkig utgåva?

MVH

Hans
Jag vet inte. Boken ser ut att utvidga vad han skrivit om i Sovjetiskt storanfall mot Norrbotten utgivet 2013 av SMB.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av erep » 29 augusti 2018, 15:40

Hans skrev:
29 augusti 2018, 14:49
Intressant, tack erep. Är det planerat en svenskspråkig utgåva?

MVH

Hans
Då jag sökte efter den, kom jag på att den redan finns på svenska "Sverige och Finland under kalla kriget : hemligt militärt samarbete" utgiven av SMB 2017.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28797
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk intervention på Åland

Inlägg av Hans » 29 augusti 2018, 16:33

Det var inte snällt, ytterligare en bok som jag bara måste ha :roll: :wink:

Stort tack, jag tänkte med författarens namn att nog borde den finnas på svenska.

MVH

Hans

Skriv svar