I detta sammanhang skall jag berätta en tragikomisk men sann historia. Jag sällskapade en tid med en flicka som var stalinist. Det tog slut men i november 1982 ordnade sedan samfundet Finland-Sovjet sin årliga fest i Esbo där en hög diplomat från ambassaden brukade hålla tal. Nu inföll festen några dagar efter Bresjnevs död och av pur nyfikenhet besökte jag tillställningen. Diplomaten avstod från att håll tal och gav uppdraget åt en yngre man från ambassaden. Han satt och skrev på talet ännu då festen skulle börja.
I talet hyllade han dock inte Bresjnev utan skröt om Sovjets väldiga framgångar på världsarenan, dess styrka och ljusnande framtid. Men den här killens yttre habitus vara raka motsatsen till talet. I sin usla kostym av dålig kvalitet svettades han ymnigt, han fumlande med sina pappper och verkade rentav rädd. Han bligade hit och dit och jag tänkte att skulle jag nu knäppa med fingrarna skulle han skutta ut genom fönstret.
Det roliga var att en vecka tidigare hade kommunistidningarna gjort stor reklam för Bresjnevs senaste bok om sina bragder under kriget. Bresjnev insatser sades ha avgjort det stora fosterländska kriget. Kommunisterna hade olika butiker där dessa böcker såldes. Men redan under följande vecka had de börjat plockas bort av Juri Andropov och fanns inte mera att få. Såkan det gå. Bresjnev blev postumt av med många av sina titlar och medaljer.
Hur tänkte Finlands kommunister?
Återgå till "Finlands historia"
Hoppa till
- Historia
- ↳ Förhistoria
- ↳ Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
- ↳ Romerska riket
- ↳ Nordisk forntid & vikingatid
- ↳ Medeltiden (476 till 1523)
- ↳ Tidig modern tid (1523 till 1789)
- ↳ Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- ↳ Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
- ↳ Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- ↳ Kalla Kriget (1946 till 1991)
- Övrig historia
- ↳ Finlands historia
- ↳ Socioekonomisk historia
- ↳ Historiska hjälpvetenskaper
- ↳ Historiska källor & litteratur
- ↳ Släktforskning
- ↳ Historia - övrigt & allmänt
- ↳ Språkhistoria
- ↳ Idéhistoria
- ↳ Hästen i historien
- ↳ varjag berättar