Okänd soldat

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Okänd soldat

Inlägg av Lasse O » 16 oktober 2016, 23:03

Ännu en ny inspelning. Den första sitter kvar i minnet men nummer 2 fick ingen större uppmärksamhet. Vi får se om den nya filmen kan slå den första i realism även om mycket ändrat sig om vad man får visa på duken.

Filmen Okänd soldat var obligatorisk för de flesta svenska beväringar 1960-80. Fast jag hade lite svårt att förklara för mina beväringar att frontsoldaternas behov av kvinnor i Äänislinna främst tillgodosågs genom dans och grammofon :D

https://www.hbl.fi/artikel/okand-soldat ... na-jagare/

En av anledningrna till Edvin Laines framgång med sin klassiska film är nog musiken av Sibelius. Den kan man knappast våga upprepa i en nyinspelning men varför inte något av Nightwish?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Okänd soldat

Inlägg av Femtiotrean » 17 oktober 2016, 08:54

Bild

Rauni Mollbergs version från år 1985 är inte utan meriter. Jag gillar den faktiskt bättre än den "första och enda rätta" trettio år äldre version. Mottagningen var inte alls dålig, filmen drog 600 000 åskådare och tilldelades tre Jussi-statyetter.

"Mollbergs nyfilmatisering av Väinö Linnas Okänd soldat blev ett av ­1980-talets främsta finska konstverk. Medan Edvin Laines version från 1950-talet var en stark, traditionell episk filmatisering, betonar Mollbergs Okänd soldat känslan av en sönderslagen värld, soldaternas ungdom och skörhet samt den förödelse som kriget förorsakar på både materiell och andlig nivå.
" (Biografiskt lexikon för Finland)

http://www.oppetarkiv.se/video/2238252/ ... emattomaan

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Okänd soldat

Inlägg av Lasse O » 17 oktober 2016, 21:52

Femtiotrean skrev:Bild

Rauni Mollbergs version från år 1985 är inte utan meriter. Jag gillar den faktiskt bättre än den "första och enda rätta" trettio år äldre version. Mottagningen var inte alls dålig, filmen drog 600 000 åskådare och tilldelades tre Jussi-statyetter.

"Mollbergs nyfilmatisering av Väinö Linnas Okänd soldat blev ett av ­1980-talets främsta finska konstverk. Medan Edvin Laines version från 1950-talet var en stark, traditionell episk filmatisering, betonar Mollbergs Okänd soldat känslan av en sönderslagen värld, soldaternas ungdom och skörhet samt den förödelse som kriget förorsakar på både materiell och andlig nivå.
" (Biografiskt lexikon för Finland)

http://www.oppetarkiv.se/video/2238252/ ... emattomaan
Lite trist att vi som bor i Finland inte kan se klippet.
Bilagor
Utanför Sveriges gränser.JPG

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Okänd soldat

Inlägg av Borebo » 22 oktober 2016, 20:25

Angående Linnas bok så hade jag äran att år 1995 samtala med en av förebilderna i "Okänd soldat". Detta skedde på Pentinkulman päivät i Urdiala och personen ifråga var ingen annan en förebilden för både Kariluoto och Autio, dvs biskop eremitus Jukka Malmivaara. Malmivaara var en av de två officerare i Finlands armé som i början av vinterkriget var fänrik och sedan år 1944 major. Den andra var general Yrjö Keinonen. Som löjtnant ledde Malmivaara anfallet vid genombrottet i Havuvaara år 1941 och han bekräftade för mig att Linna beskrivit det helt sanningsenligt i boken.
Under de hårda striderna sommaren 1944 fungerade den enbart 27-årige Malmivaara som kommendör för IR 50 under en kort period.
Det som utmärkte honom vid vår diskussion var en anspråkslöshet av den högre skolan. Han fösökte inte det minsta framhäva vad han varit med om och vilka hjältedåd han utfört! Tvärtom så tonade han ner sin egen roll. Detta är något som utmärker verkliga hjältar!

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Okänd soldat

Inlägg av raskens » 22 oktober 2016, 21:43

Lasse Odrup skrev: Lite trist att vi som bor i Finland inte kan se klippet.
skaffa en VPN-tjänst :)

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Okänd soldat

Inlägg av Ördög » 17 december 2016, 10:03

Nils-Börje Stormbom avled den 26 november, 91 år gammal. Hans frånfälle har passerat mycket obemärkt, Svenska Yle och Helsingin Sanomat är de enda medier som åtsadkommit någon form av nekrologer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils-B%C3%B6rje_Stormbom
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/ ... ar-avlidit
http://www.hs.fi/muistot/art-2000005003530.html

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd soldat

Inlägg av erep » 17 mars 2018, 02:00

Femtiotrean skrev:Bild

Rauni Mollbergs version från år 1985 är inte utan meriter. Jag gillar den faktiskt bättre än den "första och enda rätta" trettio år äldre version. Mottagningen var inte alls dålig, filmen drog 600 000 åskådare och tilldelades tre Jussi-statyetter.

"Mollbergs nyfilmatisering av Väinö Linnas Okänd soldat blev ett av ­1980-talets främsta finska konstverk. Medan Edvin Laines version från 1950-talet var en stark, traditionell episk filmatisering, betonar Mollbergs Okänd soldat känslan av en sönderslagen värld, soldaternas ungdom och skörhet samt den förödelse som kriget förorsakar på både materiell och andlig nivå.
" (Biografiskt lexikon för Finland)

http://www.oppetarkiv.se/video/2238252/ ... emattomaan
Jag såg den på bio i tiderna, och det som störde på stor duk var att den var helt filmad med handkamera. Man mådde helt enkelt inte bra efter föreställningen-

Positivt var de unga skådespelarna och en mera realistisk syn på kriget än Laines version, eller samtida utländska filmer. Jämför med ca. Samtida Idi smotri, som visserligen har elände, men ändå är en djupt patriotisk sovjetfilm. Likaså var de amerikanska filmerna under samma tid djupt patriotiska.

Den amerikanska realismen i filmvärlden började ju några år efter Talvisota filmen (1989) som på samma sätt som Mollbergs Okänd visade en motbjudande verklighet istf den traditionella modellen.

Petter A
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 januari 2015, 18:10
Ort: Frankfurt

Re: Okänd soldat

Inlägg av Petter A » 9 juni 2018, 17:26

Som många andra måste jag nog konstatera att den nya filmen slår de två tidigare.

Dock undrar jag om det faktiskt är realistiskt att en hel grupp officerare skulle sjunga Horst Wessel Lied, som i filmen? I boken är det bara en fänrik som gör det, och han får sen på käften.

Jag undrar också om det finns något känt fall av att en officer skulle ha skjutit en retirerande soldat? I filmen gör överstelöjtnant Karjula just så helt oprovocerat, men i boken tror han att soldaten han skjuter gör ett utfall mot honom.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Okänd soldat

Inlägg av Femtiotrean » 10 juni 2018, 19:04

(1) Inte alls realistiskt. För att sjunga måste man känna orden utantill och det gör man bara om man (a) är tillräckligt bra på tyska och (b) har sjungit det gång på gång. Andra tyska marschsånger i finsk tolkning, helt möjligt, de var ju populära, men "Horst Wessel"? Det fanns en ganska fri - lokaliserad kunde man säga - översättning men det var bara inom den högerextremistiska IKL som man kände den.

(2) En officer hade en rätt och i viss mån en plikt att använda sitt vapen i vissa situationer - så som när det var absolut nödvändigt för att rädda situationen. Det är utan tvivel att så skedde, men hur många? Det vet ingen. Egentligen borde all sådana fall ha raporterats, men krig är krig. Vi har alltså ett visst mörkertal - och berättelserna är vanligen inte ögonvittnesskildringar utan hörsagor.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Okänd soldat

Inlägg av erep » 10 juni 2018, 20:03

Det påstås att episoden som Linna tagit i sin bok grundar sig på soldat Hyttis fall

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sotamies_Hytin_tapaus

Skriv svar