Finska uniformer...lite grann förvirrande

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 mars 2018, 08:32

Jag undrar kort och gott om de finska uniformerna, där vissa har gradbeteckningen på axelklaffen och vissa har gradbeteckningen på kragspeglarna, varvid vapenslaget finns på axelklaffarna.

Vilka är fältuniformer och vilka är permissionsuniformer?

Vilka hade en uniformsrock, alla? Eller bara underofficerare och officerare?

Om man t.ex. tar graden Alikersantti, motsvarande Korpral i den dåvarande svenska krigsmakten, så har denna uniformen två sträck på axelklaffarna alternativt två vinklar på kragspeglarna.

Tacksam för svar.

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av erep » 3 mars 2018, 14:39

Vilken tidsperiod avser du?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 mars 2018, 15:02

Ber om ursäkt, glömde bort att skriva det.

Vinterkriget och Fortsättningskriget.

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av erep » 3 mars 2018, 15:31

Det fanns ett antal uniformer före krigen och här finns bilder på denm under "Univormugalleriaan"
http://www.palasuomenhistoriaa.net/?Uni ... 4%E4hineet

Under krigen var mjölksträcken på axelklaffarna följande:
- ett streck- korpral, dvs. hörde till manskapet
- två streck - undersergeant, vanligen gruppchef eller vice gruppchef
- tre streck - sergeant, gruppchef eller vice plutonchef

Då förluster uppstod fanns det tillfällen då en sergeant kunde fungera som kompanichef, i värsta fall.

Normalt var plutoncheferna fänrikar eller löjtnanter, och kompanichefer från (undantagsfall) löjtnanter till premiärlöjtnanter eller kaptener.

Underofficerare kunde även ha sina gradbeteckningar på kragspeglarna, men enligt vad jag har förstått, var det mera i kasernförhållanden, etc.

Officerare hade sina gradbeteckningar på kragspeglarna och färgen visade vapenslaget (t.ex grönt för infanteri, rött för artilleri, gult för rytteriet, violett för pionjärer, svart för pansar etc..)

Nu vill jag inte påskina att jag är någon expert, så om jag misstagit mig får någon rätta mig.

(det finns ju en bra sida med graderna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milit%C3% ... _i_Finland )

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 mars 2018, 08:05

Tusen tack!

Då gissar jag att fyra "mjölksträck" betydde översergeant (ylikersantti) och att ett tjockt "mjölksträck" betydde fältväbel (Vääpeli)? Eller hade dessa militära grader istället gradbeteckningarna på kragspelgarna (jag tänker särskilt på fältväbeln)?

Kan man då utgå från att kasernuniformen för underofficerare också var permissionsuniformen?

HGS

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av erep » 4 mars 2018, 16:04

HomeGuardSoldier skrev:Tusen tack!

Då gissar jag att fyra "mjölksträck" betydde översergeant (ylikersantti) och att ett tjockt "mjölksträck" betydde fältväbel (Vääpeli)? Eller hade dessa militära grader istället gradbeteckningarna på kragspelgarna (jag tänker särskilt på fältväbeln)?

Kan man då utgå från att kasernuniformen för underofficerare också var permissionsuniformen?

HGS
Jo, fyra streck är översergeant. Kan verifieras t.ex med bild 62498 på SA-kuva http://sa-kuva.fi/
ylikessu.jpg
62498
ylikessu.jpg (3.74 KiB) Visad 1769 gånger

Sökte även med vääpeli, men de flesta har bilderna har faktiskt kragspegel

Ett par hittade jag utan

Här ser man på högresulutionsversionen, se SA-kuva, att han inte har ett tjockt streck, utan egentligen ett samma sorts märke på epoletten som på kragspegeln
vääpeli.jpg
150894
vääpeli.jpg (6.06 KiB) Visad 1769 gånger
Här har sedan fäldväbeln skojat, och gjort sin gradbeteckning av näver.
tuohivääpeli.jpg
161898
tuohivääpeli.jpg (6.3 KiB) Visad 1769 gånger
När man söker kommer en hel del andra bilder än fältväblar upp, eftersom en del är tagna av fäldväblar, och de dyker upp i en textsökning.
Notera att även personer med andra grader kan komma upp, eftersom enhetens fäldväbel också används i betydelsen kvartermästare.

-------

Och ja, kasernuniformen (eller den man hade i fält var permissionsuniformen för manskapet och underofficerarna.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av HomeGuardSoldier » 5 mars 2018, 05:48

Återigen tack, erap.

Jag har faktiskt en till lite krånglig fråga.

Vi låtsas att jag åker tillbaka i tiden till Fortsättningskriget och tar värvning i det finska flygvapnet (jag gjorde faktiskt lumpen i Flygvapnet)...vad får jag som underofficer resp. som manskap ut för uniformspersedlar ifrån den aktuella flygflottiljens förråd?

HGS

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av Schwemppa » 5 mars 2018, 10:00

HomeGuardSoldier skrev:Jag undrar kort och gott om de finska uniformerna, där vissa har gradbeteckningen på axelklaffen och vissa har gradbeteckningen på kragspeglarna,
HGS
Kragspeglarna som vi nu allmänt känner till dem kom med uniform M/36, och från början var väl det mest officerare som hade sina gradbeteckningar på kragspeglarna, men i något skede kom också underofficerare att bära sina vinklar där.

Som man ser på bilder från kriget förekommer det ofta samtidigt både vinklar med kragspeglar som band på axelklaffarna, så man får utgå från att två system existerade parallellt. Materialbristen, uppges det, var sådan att kragspeglar inte producerades alltför mycket under krigsåren.

Trots googling på finska är det inte helt lätt att hitta definitiva svar på den här frågan. Det dyker hursomhelst upp uppgifter om ändringar i uniformsreglementet åren 1937 och 1942 som tar upp definieringar av kragspeglar, men det tycks mest handla om färgerna på dem. Så kan det ju också handla om personliga val, de som var vana vid banden på axeln använde sådana. Och förstås, om det i fältförhållanden ens fanns kragspeglar att dela ut.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av Femtiotrean » 5 mars 2018, 13:32

Bild

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1576
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Finska uniformer...lite grann förvirrande

Inlägg av erep » 5 mars 2018, 19:19

HomeGuardSoldier skrev:
Vi låtsas att jag åker tillbaka i tiden till Fortsättningskriget och tar värvning i det finska flygvapnet (jag gjorde faktiskt lumpen i Flygvapnet)...vad får jag som underofficer resp. som manskap ut för uniformspersedlar ifrån den aktuella flygflottiljens förråd?

HGS
Jag är tvungen att säga att det är bättre att jag inte gissar.

En generell genomgång av finska historiska uniformer finns här:
http://www.mosinnagant.net/finland/Finn ... evised.asp

På sidan nämns även problem med att få kragspeglar och metall.

Och här finns även en flygvapnets uniformsjacka, dock en officers jacka.

http://www.mosinnagant.net/finland/tuni ... photo1.asp

Skriv svar