Såg den igår. Som tur var hade den svensk textremsa. Tyckte den kändes välgjord och de ganska få stridscenerna realistiska. Man fick en god känsla av hur kriget slog mot familjer och enskilda. Scenerna där de "snyggade" till stupade kommer att sitta länge. Intressant att de fick bära vapen till slut. De som tjänstgjorde vid luftvärnet.
Nåväl; vet inte om någon sett den men har några frågor.
1. Systern till huvudpersonen sköts ihjäl på slutet. Verkade vara en ensam soldat som smög sig på henne. Men som jag fattade det låg hon stationerad utanför Helsingfors som luftvärnsstrålkastarbiträde? Vem skulle skjuta henne där på våren -44? Fanns det ryssar som opererade bakom fronten?
2. Samma syster sköts ner ut ett luftbevakningstorn av ryska jaktplan ( mkt realistiskt). Kamraten blev skadad men inte livsfarligt vad man kunde se. Ryska trupper dödar henne med bajonetten men låter systern vara. Kändes lite märkligt och rått. Varför inte båda i så fall?
Nu är förstås detta bara ett filmmanus där man är ganska fri att hitta på men finns det verklighetsbakgrund till händelserna?
Filmen "Lupaus" om lottarörelsen
Re: Filmen "Lupaus" om lottarörelsen
"Officiellt godkänd av Lotta Svärd-stiftelsen"
Kritiserades i Finland för att vara alltför tillrättalagd, nostalgisk och "helylle". Lotta Svärd-stiftelsen var part i produktionen och det ansågs att det borgade för att inget moraliskt tvivelaktigt rörande lottorna visades.
Nåja, allvarligt talat. Visst har jag sett den och i mitt tycke är den helt sevärd. Jag har för mig att manuskriptet åtmistone till vissa delar baserade sig på verkliga personer och händelser, men hittar inga källor på det nu. Återkommer om jag gör det.
Kritiserades i Finland för att vara alltför tillrättalagd, nostalgisk och "helylle". Lotta Svärd-stiftelsen var part i produktionen och det ansågs att det borgade för att inget moraliskt tvivelaktigt rörande lottorna visades.
Nåja, allvarligt talat. Visst har jag sett den och i mitt tycke är den helt sevärd. Jag har för mig att manuskriptet åtmistone till vissa delar baserade sig på verkliga personer och händelser, men hittar inga källor på det nu. Återkommer om jag gör det.
Re: Filmen "Lupaus" om lottarörelsen
De kvinnor som låg nära fronten uppvaktades säkert ganska intensivt i den mån det var möjligt och klart att kontakter knöts. Men om Lotta Svärdstiftelsen var med ville man nog ha det på ett visst sätt.
Off topic. Mitt lokala bibliotek har börjat låna ut finska filmer. Ikväll blir det "Rööperi". Gillar finska filmer som ofta känns mer äkta än svenska. Men kanske är det så att man ser sina egna filmer mer kritiskt?
Off topic. Mitt lokala bibliotek har börjat låna ut finska filmer. Ikväll blir det "Rööperi". Gillar finska filmer som ofta känns mer äkta än svenska. Men kanske är det så att man ser sina egna filmer mer kritiskt?