Quiz: Finlands historia

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 15 april 2011, 12:33

Japp exakt den, tack Scwemppa för den insatsen, har aldrig fattat hur man lägger in bilder här... 8-)


mvh

Esa K

Ostrobothnia
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 15 januari 2006, 18:14
Ort: Österbotten, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Ostrobothnia » 15 april 2011, 12:36

Snygg bild!

Hehe min tidigare gissning verkar nog ha varit en av de mest felaktiga hittills :lol:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 14:22

Tackar. Svårt och gåtfullt men frågor där fantasin får fritt spelrum är oftast intressantast. Ledtråd nr 1 var förstås den runda grunden som f ö i hård konkurrens lär ha korats till Europas fulaste gränsmarkering.

En dikt som förvanskats något för att inte göra det så lätt för googlare. Vilken händelse syftar den på?

Den ädle mannen
besteg sin häst
lät den ströva fritt
överallt i området
under stadens gröna träd
Snart hörde klagan i byn
över män som dödats
Narvas kvinnor grät
över halshuggna makar

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 16:59

lago skrev: Den ädle mannen
besteg sin häst
lät den ströva fritt
överallt i området
under stadens gröna träd
Snart hörde klagan i byn
över män som dödats
Stadens kvinnor grät
över halshuggna makar
Den blev nog förvanskad i överkant och vi bör nog ändra "Narvas" till "stadens". Beklagar felöversättningen :oops:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 18:37

Citerar Nordisk Familjebok 1923-37:
"I Kalmar och Finland, som längst förblevo Sigismund trogna, började den blodiga räfsten. De förnämsta offren föllo i Linköping år 1600."
Men det är annan händelse som dikten beskriver.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 18:59

Jag tror det är bäst att jag tar tillbaka frågan, låter den vara fri och erkänner min okunnighet.
Bakgrunden är att jag av min svärmor hört talas om det förskräckliga blodbadet i Viborg där hertig Karl lät blodet flyta. När jag sedan googlade på blodbad så fanns där en länk som påstod att hertig Karl belägrade Viborg och sedan lät avrätta alla de som ansågs vara anhängare till Sigismund men mer än så står inte att finna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viborgs_blodbad
Kanske är historien om blodbadet i Viborg bara en myt och därför ber jag om ursäkt över misstaget :(

Som sagt, frågan är fri.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av cats » 15 april 2011, 20:26

lago skrev:Jag tror det är bäst att jag tar tillbaka frågan, låter den vara fri och erkänner min okunnighet.
Bakgrunden är att jag av min svärmor hört talas om det förskräckliga blodbadet i Viborg där hertig Karl lät blodet flyta. När jag sedan googlade på blodbad så fanns där en länk som påstod att hertig Karl belägrade Viborg och sedan lät avrätta alla de som ansågs vara anhängare till Sigismund men mer än så står inte att finna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viborgs_blodbad
Kanske är historien om blodbadet i Viborg bara en myt och därför ber jag om ursäkt över misstaget :(

Som sagt, frågan är fri.
Heikki Ylikangas skriver i sin bok "Klubbekriget" om vad som hände i Viborg efter upproret. Kapitlet heter "Karls hämnd"
Ylikangas är professor i historia vid Helsingfors universitet. Uppgifterna i wiki verkar nästan ordagrant vara tagna från den boken. Också dikten finns där, fast med liten skillnad i översättningen. Svårt att översätta gammal finska. Lite som att försöka tolka 1500-tals svenska.

Vilka källor han har till uppgifterna om Viborgs blodbad vet jag inte. Såg att ordet blodbad inte nämns i boken, men om han nu avrättade en massa typer, var det då inte ett blodbad? Det var iaf avrättningar i samma kaliber som i Norköping och Åbo. Så varför inte kalla det ett blodbad? I samma kapitel skriver han både om avrättningarna i Åbo och de i Viborg, och jag vet inte vilka fotnoter som hör till vilken händelse.
Riktigt ur hatten kan han ju inte ha dragit uppgifterna, om han nu undervisar på universitetet i historia, även om jag inte alltid är så förtjust i hans tolkningar av historien.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 15 april 2011, 22:01

Såååå...

... skall vi enas om att lago då måste ställa en ny fråga...???


mvh

Esa K

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 22:02

Intressant. Min svärfar var en av de tjänstemän som ansvarade för att karelarna från 1944 och framåt kunde integreras i det stympade Finland och han hörde ibland talas om "blodbadet i Viborg".
Men om blodbadet var en folksägen eller inte är förstås svårt att säga. Det tillhör i alla fall folkloren.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Lasse O » 15 april 2011, 22:07

Esa K skrev:Såååå...

... skall vi enas om att lago då måste ställa en ny fråga...???


mvh

Esa K
Visst kan vi enas om det men lagos hustru påstår att det är dags att lägga sig eftersom vi måste upp kl 0500 för att hinna med båten från Åbo.
Om ingen annan är hugad att skriva något så begär lago om minst 24 timmars anstånd.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Schwemppa » 16 april 2011, 17:05

Varför inte en interim. :) Vem och var?
Bilagor
flodfärdsel.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Schwemppa » 18 april 2011, 16:05

Jahas, nu var nertiden över, tack för det... :)

Vi söker alltså en man av folket, knappast särskilt känd på sin tid. Men sedermera har hans dagböcker väckt intresse, de berättar om hur även finländare var med om att bära vit mans börda i mörkrets hjärta...

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Esa K » 19 april 2011, 15:21

Hej

Efter lite goooooooglande så är en Tammerforsbo vid namn Aleksander Mäntynen det närmaste jag kommit en finländare i mörkrets hjärta...


mvh

Esa K




:oops: och ber om ursäkt för att jag ovan stavat Schwemppa såsom Scwemppa...

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Schwemppa » 20 april 2011, 08:21

Nej, tyvärr, det tycks ha funnits andra där också. Vi söker "en man från Kongofloden". :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Finlands historia

Inlägg av Schwemppa » 21 april 2011, 10:07

Den senaste ledtråden mer eller mindre gav svaret... Nåväl, det är fråga om Akseli Leppänen "Kongon Akseli" 1879 - 1938 och hans äventyr på Kongofloden. Dokumentärfilmen "A Man from the Congo River" baserar sig på hans dagboksanteckningar.

http://www.docpoint.info/node/1296

Frågan är fri, om inte lago vill pröva lyckan. :)
Bilagor
congoriver.jpg
congoriver.jpg (23.39 KiB) Visad 299 gånger

Låst