Fältsynagogan vid Svir

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Fältsynagogan vid Svir

Inlägg av Marcus » 8 oktober 2010, 16:32

Den välbekanta finska fältsynagogan vid Svir nämndes i quizzen (med start viewtopic.php?p=572646#p572646) och Schwemppa nämner att "det sägs att tyska soldater hjälpte till med uppförandet". Har någon mer information om vilken finsk enhet som synagogan tillhörde (alternativt vilken enhet som hade ansvar för området den var placerad i) eller mer om den eventuella tyska hjälpen i konstruktionen?

BildBild

/Marcus

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Fältsynagogan vid Svir

Inlägg av cats » 8 oktober 2010, 17:42

Vet inte om någon blir klokare, men här är en länk http://www.holocaustinfo.org/faq/suomessa
Det var i alla fall Nylands brigad som uppförde synagogan 1942. 260 judar var inskrivna i arméns rullor under kriget. Tvåhundra av dem tjänade vid fronten. Femton stupade i vinterkriget. Rätt hög procent i förhållande till hur många judar som varmed i kriget.
Senast redigerad av 2 cats, redigerad totalt 8 gång.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 8 oktober 2010, 18:07

I texten sägs att soldater ur Nylands brigad skulle ha uppfört synagogan. Något förband med det namnet fanns inte vid fronten. På vilken divisions frontavsnitt fanns denna synagoga? Då vore det lätt att kolla vem som byggt den.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 oktober 2010, 19:35

Det fanns väl inga tyskar vid Svir? Judar var väl främst från Helsinki/Helsingfors. "Nylands Brigad" avser väl förbanden som efter kriget blev denna. Så mitt bud baserat på Svir + Helsinki + Nyland är en gissning på IR 13.

der Dicke
Medlem

Inlägg av der Dicke » 8 oktober 2010, 21:17

Interessant!

Regiment 24 er nevnt her (under avsnittet "Dealing with Germans"):
http://www.haaretz.com/weekend/magazine ... s-1.317886

og litt mer (fra den tyske siden) i første avsnitt her:
http://www.shalom-magazine.com/Print.php?id=380220

Håper dette hjelper for videre "forskning"!

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 9 oktober 2010, 08:08

Tack för länkarna, mycket intressant. Speciellt som det står att:

"The nearest German units from the Engelbrecht Division were stationed only a couple of kilometers away from "Sholke's shul" as the synagogue was jokingly called"

När det gällde att samarbeta med tyskarna, och judarnas inställning till kriget, är det en sak som jag tycker är lite märklig.

Varför tog de inte emot tyska medaljer om de inte visste vad som pågick Tyskland?

"he says, that his coreligionists in Finland generally didn't grasp the real extent of Hitler's war against Jews, but there were some exceptions".

Det är ett påstående som jag har svårt att acceptera. Om bara några få förstod vad som pågick, varför vägrade då alla judar som blev beviljade tyska utmärkelser att ta emot dem?

Jag tror att, eftersom det judiska samhället i Finland var en så liten minoritet (under 2000 personer), att om bara en, eller ett par kände till utrotnings kampanjen mot judarna i Europa, i det här fallet bröderna Jakobson som omnämns i artikeln, kände säkert alla andra också till vad som pågick.

Dåliga nyheter färdas snabbt, i synnerhet gäller det i ett litet samhälle, som man kan betrakta den judiska kolonin i Finland som, vilken var nästan enbart begränsad till Helsingfors och Åbo.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 9 oktober 2010, 08:25

Kan detta tolkas som om IR 24, 8.Divisionen, skulle ha varit med och uppfört synagogan? IR 24 kom ju till frontavsnittet i maj 1942 där man delvis avlöste Engelbrechts mannar.

Laitman

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 9 oktober 2010, 12:10

Angående tysk bygghjälp; jag garderade mig med "det sägs" eftersom jag inte nu på rak arm kommer ihåg var jag läst eller hört om detta... Nypa salt kan rekommenderas, om det inte går att dokumentera. :D

JariL
Medlem

Inlägg av JariL » 11 oktober 2010, 12:33

Varför tog de inte emot tyska medaljer om de inte visste vad som pågick Tyskland?
Judiska församlingen i Finland följde upp mycket nogrant händelser i Central Europa och vad som pågick där var ingen hemlighet. Inte heller vad hände i östra fronten. Men som i alla andra länder "att veta" är inte lik med "att tro på" och också i Finland även bland judar var sådana som inte trodde (kanske ville inte tro?) vad dom hörde. Det tog också alltid en viss tid innan man fick ny information. Men judiska soldater vägrade att ta emot tyska medaljer på grund av den almänna antisemistismen i Tyskland inte på grund av att dom viste exakt vad som höll på att hända.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 oktober 2010, 16:52

JariL skrev:
Men judiska soldater vägrade att ta emot tyska medaljer på grund av den almänna antisemistismen i Tyskland inte på grund av att dom viste exakt vad som höll på att hända.
Ja precis, ungefär vad jag tänkte skriva när jag var på väg hem.

ATT det var skarpa antijudiska lagar, och rejäl antijudisk förföljelse i Tyskland och alla av Tyskland ockuperade länder, det var ju ingen hemlighet.

Möjligen att de finska judarna vågade (och kunde) vara rakare än t.ex. de svenska.

De svenska judarna. som bekant, vågade inte avvika alltför mycket från genomsnittsbefolkningen, och därmed vågade inte heller säga ifrån. Inte högt iaf.

Men det är en annan historia, förstås.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 11 mars 2014, 16:28

Intressant artikel i The Telegraph om judarna i Finlands armé. :)

http://www.telegraph.co.uk/culture/muse ... my.html?fb

Skriv svar