En kamrat har fått ärva ett antal medaljer och bad mig identifiera dem. De flesta mötte inga problem men två har jag aldrig tidigare sett. Den vänstra bör vara en divisionsmedalj, kanske 17.Div?
Den högra har beteckningen XXV. Fanns det en sådan armékår eller vad kan det annars vara eftersom enheter under AK sällan har romerska siffror?
Kan tillägga att fadern var tvåspråkig men förmodligen tjänstgjorde i ett finskspråkigt förband under både vinter- och fortsättningskriget.
Förslag, någon?
Finska medaljer
Finska medaljer
- Bilagor
-
- Medaljer 3.jpg (98.6 KiB) Visad 2886 gånger
Re: Finska medaljer
Nu är jag sannerligen ingen expert på utmärkelser, men XXV får mig att tänka på 25 års tjänst.
Misstänker att den bästa expertisen finns på systerforumet Samlarforum.
Misstänker att den bästa expertisen finns på systerforumet Samlarforum.
Nej, knappast 25 års tjänst eftersom han demobiliserades 1945 och därefter levde som civil.
Medaljen är lite lustig eftersom den verkar vara heraldiskt felvänd men tack för tipset om samlarforum. Jag vänder mig dit.
Medaljen är lite lustig eftersom den verkar vara heraldiskt felvänd men tack för tipset om samlarforum. Jag vänder mig dit.
Antagligen ett förtjänstmärke från Krigsveteranförbundet, som har delats ut åt dem som varit aktiva i en medlemsförenings styrelse eller dylikt.lago skrev:Nej, knappast 25 års tjänst eftersom han demobiliserades 1945 och därefter levde som civil.
/G:son
Tack. Borde också ha kunnat räkna ut det själv men det har varit en lång dag.
Min hustru upplyste mig nu också att den vänstra är 17.div minneskors (Ekdivisionen) så nu är det mysteriet löst.
Min hustru upplyste mig nu också att den vänstra är 17.div minneskors (Ekdivisionen) så nu är det mysteriet löst.