Lawrence skrev:Oxford kan inte göra ett inlägg utan att komma med förklenade omdömen om föregående inlägg, tur Oxford inte
är vakt,eller kanske är du vakt på denna tråd ? Du kan tydligen inte läsa innantill om vad jag skriver, och från vilka referenser, Uppgifterna utgår från den judiska myndigheten i Jerusalem kring förintelsen, 2009. Du kan tydligen inte
skilja mellan källor och den som återger dessa på tråden ? Skärp dig !
Om jag återger dessa uppgifter, tar du det som en "personlig förolämpning" som du måste gengälda ? Ser du inte detta som seriösa forskningsuppgifter som kan vara bra att ta korrekt ställning till, och som tidigare ej redovisats...
-----------------------------------------------
Det utgår alltså från tre (3)personer, sovjetiska judar i finsk fångenskap, som återger liknande uppgifter, åberopat i Yad Vashems publikation. Jag har ingen anledning att ifrågasätta Westerlunds uppgifter, men måste vara något "finskt"? , detta att det finns bara en(1) uppfattning, "huggen i sten !".
Annars talar man ex.vis om "finska soldater" som tar egna initiativ, och står fria från en auktoritär hållning. Men i praktiken ? Ett folk , en åsikt.Tyder på osäkerhet, än idag 65 år senare.
Vittnesuppgifterna är samstämmiga på flera punkter, anger namn på orter, och därför intressanta för vilken forskare som helst. Även uppgifterna om den judiska andelen av invånare i Leningrad, (6,32%) och folkuppbådet/milisen har ett värde.
Den primära obesvarade frågan är fortfarande för historiker och deras läsekrets :
1. Förekom det någon koncentration av judisk-sovjetiska meniga krigsfångar efter Arne Anthonis besök i hos Gestapo i april 1942, som kulminerade till ca Himmlers besök hos Mannerheim i juli/augusti-skiftet ?
2. Var det särskilt pro-tyska kretsar i finska inrikesministeriet och arméns krigsfång.avd. som skulle kunna ha gívit en order om en sådan koncentrationsrörelse, våren och sommaren 1942 ?
3. Är den känd ?
4. Är det faktiskt det obskyra Einsatzkommando Finnland som här organiserar bevakning och urval ? Vittnesuppgifterna antyder detta, och ger möjlig konkretion åt en del av Ek Finn. verksamhet.
Ursäkta, men vem är det som kommer med det ena tendiösa och illa underbyggda inlägget med enda syfta att försöka bevis:
A: Finland var/är? krigshetsande semifacister ensam skyldiga till alla konflikter på vår nordliga bredgrader från frihetskriget, vinterkriget, invasionen av Norge och fortsättningskriget allt i en polsk-finsk-svenskadlig-nazi komplott.
B: Det fredsälskande Sovjetiska folket var helt oskyldigt.
Ett litet axplock av påståenden från Lawrence:
1 Den finska ambulansen som sändes för att hjälpa norrmännen i Narvik var en spioncentral.
2 Finland hade som målsättning att få tillstånd ett allierat anfall på Sverige våren 1940.
3 Den förtryckta finska arbetarklassen skötts av de vita så sent som 1946.
4 Det finns än idag en utbred rädsla för ryskt pansar i Finland.
Det bara att följa dig tråd för tråd där lika vansinniga påståenden fått stryka på foten. Kom inte och säg att jag är den oseriösa här då samtliga av dina trådar havrerar i trådlåsning eller i flykt där spinner vidare i nya ovidkommande påstånden.
Om jag återger dessa uppgifter, tar du det som en "personlig förolämpning" som du måste gengälda ? Ser du inte detta som seriösa forskningsuppgifter som kan vara bra att ta korrekt ställning till, och som tidigare ej redovisats...
Och nej, jag hittar inget seriöst eller vidkommande i dina forskningsuppgifter.
Att du med en dåres envishet framhävdar att det fanns över 4000 judiska fångar i Finland 1941-44, samtidigt som jag postat en länk där samtliga fångars etnicitet och nationalitet finns i tabellform som visar att de var bara 470 judiska fångar detta enligt den senaste forskningen får mig att fråga om du har problem med att ta upp relevant information.
Jag börjar bli otroligt trött på denna revisionism med politiska undertoner.
Mitt tips är:
1 Läs rapporterna, där finns allt du frågar efter.
2 Om du fortfarande tror dina egna teorier, varför inte mejla Lars Westerlund och fråga honom själv?