Beklagar att vissa bilder blir beskärda till höger.. verkar vara forumets programvara som inte riktigt gillar allt för stora bilder!
Hjältegravarna i Sodankylä + partisanoffren från Lokka
Hjältegravarna i Sodankylä + partisanoffren från Lokka
Här kommer bilder från Hjältegravarna i Sodankylä samt bilder från minnesmärket över partisanoffrena i Lokka som finns på samma ställe.
Beklagar att vissa bilder blir beskärda till höger.. verkar vara forumets programvara som inte riktigt gillar allt för stora bilder!

Re: Hjältegravarna i Sodankylä + partisanoffren från Lokka
Hur länge har minnesvården över de av partisaner dödade i Lokka stått där?
Undrar bara om inte detta har varit en officiell hemlighet efter kriget. Öppen fråga.
Undrar bara om inte detta har varit en officiell hemlighet efter kriget. Öppen fråga.
Tyvärr vet jag inte heller när minnesvården har rests, men det är möjligt att det har skett först i slutet av 90-talet. Efter kriget var det , precis som du säger, en officiell hemlighet. Man ville inte äventyra relationerna med Moskva genom att prata om partisanernas illgärningar, de passade dåligt in i bilden av den heroiska sovjetkrigaren.Leo V skrev:Hur länge har minnesvården över de av partisaner dödade i Lokka stått där?
/G:son
Minns inte om den handlade om Lokkaoffren men boken "DET NEDTYSTADE KRIGET" är en av de starkaste och mest gripande böcker jag läst om kriget. Varför? Kanske för att det var lätt att identifiera sig med offren. Vanliga finska familjer. Bestialiska övergrepp på kvinnor och barn. En partisan som tydligen förälskat sig en finsk flicka tvingas att avrätta henne. Man letar upp den försupne nu åldrade förövaren som ännu plågas av minnet. Och sedan tystnaden efter kriget. Ingen fick eller ville prata om det som hänt. Slumpmässigheten i vilka som sköts eller klarade sig precis.
Vet inte om boken har något bra rykte som källa? Men den kändes seriös när jag läste den i alla fall
Vet inte om boken har något bra rykte som källa? Men den kändes seriös när jag läste den i alla fall