Mina fynd på Porkala-området

Schwemppa
Redaktionen

Re: Mina fynd på Porkala-området

Inlägg av Schwemppa » 21 juli 2009, 12:09

Träden har hunnit växa en hel del sedan dess...
Bilagor
hjelt01.jpg
hjelt01.jpg (100.77 KiB) Visad 1427 gånger
hjelt02.jpg
hjelt02.jpg (106.38 KiB) Visad 1427 gånger
hjelt03.jpg
hjelt03.jpg (94.59 KiB) Visad 1427 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 juli 2009, 12:13

Långt hemifrån har de fallit...
Bilagor
hjelt04.jpg
hjelt04.jpg (169.57 KiB) Visad 1426 gånger
hjelt05.jpg
hjelt05.jpg (151.79 KiB) Visad 1426 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 21 juli 2009, 13:56

Då Degerby kyrka återinvigdes 1958 var president Kekkonen på plats.
Bilagor
kekkonen.jpg
kekkonen.jpg (129.96 KiB) Visad 1416 gånger
degerby02.jpg
degerby02.jpg (108.02 KiB) Visad 1416 gånger

Falckkjelle
Medlem

Inlägg av Falckkjelle » 23 juli 2009, 21:28

Hej Schwemppa!

Ett mycket senkommet tack för den här tråden! Du har lagt ner massor med jobb på att leta upp platser och fakta, en fantastisk tråd, som jag läst med mycken behållning!

Kanske en fotobok ligger i framtiden??

Kjelle

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 24 juli 2009, 08:48

Så lite så... :) Jag bor ju här mitt i det hela och har känt till de här platserna sedan barnsben. Många av dem kör jag förbi nästan dagligen. Men oftast har man bråttom och tänker på allt annat än platsens historia...

Det var faktiskt först när jag kom på att skapa den här tråden som jag började ha kameran med och tog mig tid att stanna upp på de här ställena.

Här var ännu lite från kyrkbacken i Degerby.
Bilagor
backe01.jpg
backe01.jpg (94.43 KiB) Visad 1396 gånger
backe02.jpg
backe02.jpg (97.49 KiB) Visad 1396 gånger

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 juli 2009, 23:22

Lite om återuppbyggnaden på Porkala-området...

Alla som flyttat därifrån återkom naturligtvis inte. Man hade hunnit rota sig på nya orter, förträdelsevis Ekenäs och Helsingfors. Men jordbrukarna som hade förlorat sin mark, ofta fäderneärvd genom generationer, var mer redo.

Lantbruksteknologin hade just under den här tiden gått framåt. När området överlämnades 1944 var det hela hästdraget och alla mindre eller större gårdar hade sina kreatursbesättningar (som alla skulle evakueras - jämte skörden).

1956 och efteråt hade traktorn gjort sitt intåg också i Finland. Och den behövdes sannerligen i Porkala, tillsammans med effektiva Sampo-plogar, för åkrarna var igenväxta med sly, dikena var sönderkörda av stridsvagnar och annars också fulla med bråte och skrot.

Boskapen kom aldrig mer tillbaka till de här regionerna - om ladugården ens fanns kvar var den hopplöst föråldrad - och lönade sig inte att investera i. Här har det sedan dess koncentrerats på sädesodling.
Bilagor
terbruk01.jpg
terbruk01.jpg (90.75 KiB) Visad 1377 gånger
terbruk02.jpg
terbruk02.jpg (110.89 KiB) Visad 1377 gånger

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 27 juli 2009, 07:30

Intressant att läsa. En släkting berättade att han åkte tåg genom området under den aktuella perioden. Ryssarna skall ha satt på stålluckor för fönstren under tiden tåget passerade. Är det något du hört om? Låter omständligt men väldigt ryskt

Kanke något OT men ändå till tråden tycker jag. Brukar alltid prata lite historia med min frus yngre släktingar i Österbotten för att se vad de lär sig om historia ( ca 12-16 år). Både Porkala och Hangöepisoderna verkar märkligt okänt hos dessa. Kanske historieundervisningen nått samma beklagansvärda låga nivå som i Sverige?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 27 juli 2009, 09:05

Grille skrev:Intressant att läsa. En släkting berättade att han åkte tåg genom området under den aktuella perioden. Ryssarna skall ha satt på stålluckor för fönstren under tiden tåget passerade. Är det något du hört om? Låter omständligt men väldigt ryskt

Kanke något OT men ändå till tråden tycker jag. Brukar alltid prata lite historia med min frus yngre släktingar i Österbotten för att se vad de lär sig om historia ( ca 12-16 år). Både Porkala och Hangöepisoderna verkar märkligt okänt hos dessa. Kanske historieundervisningen nått samma beklagansvärda låga nivå som i Sverige?
Det stämmer att man satte luckor på fönstren, därför kallades sträckan för världens längsta tunnel. Jag har också hört, att det senare blev förbjudet att besöka toaletten under resan, efter att någon nyfiken hade försökt fotografera genom toalettluckan. (För de yngre läsarna: på den tiden släppte man ut allt direkt från tågtoaletterna, man hade en lucka i stället för ett kloakrör).

Historieundervisningen är nog på rätt god nivå fortfarande, men det kan hända att man inte har hunnit fram till andra världskriget. När jag gick i skola (70-talet), slutade läroböckerna ungefär med Koreakriget, men så långt hann vi nog aldrig. Fast idag är det säkert annorlunda. :)

/G:son

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 27 juli 2009, 15:13

Tågtrafiken med luckor för fönstren tillkom faktiskt på finskt initiativ, ryssarna var till en början inte så pigga på det hela. Trafiken började, om jag minns rätt, 1947.

Det var besvärligt att upprätthålla trafiken till västra Nyland om man inte kunde använda Kustbanan (som alltså var den som gick genom området).

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 27 juli 2009, 17:56

Schwemppa skrev:Tågtrafiken med luckor för fönstren tillkom faktiskt på finskt initiativ, ryssarna var till en början inte så pigga på det hela. ).
Hur menar du? Att ryssarna inte alls ville tillåta tågtrafik och att då finnarna kläckte förslaget typ: " -men om vi kör med stålluckor. Får vi köra då?"

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 27 juli 2009, 19:47

Ja, just så faktiskt :) Jag har läst om det någonstans, antagligen i boken av Silvast & Leskinen som jag nämnde tidigare i tråden. Jag har den utlånad till en kompis på jobbet så jag kan inte kolla nu.

(Det har blivit pratat om den här Porkalagrejen på jobbet också - och det har väckt intresse :lol: )

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 27 juli 2009, 20:07

Schwemppa skrev:Ja, just så faktiskt :) ol: )

Tänkte det men blir lätt missförstånd mellan finl svenskar och rikssvenskar. Minns när min fru flyttade hit och de ringde från jobbet och hon svarar " jag hade nog tänkt komma". Sedan undrade hon varför de lät lite sura. "Nog" är ganska vagt i Sverige men ganska bestämt i Finland. På jobbet verkade det som hon inte bestämt sig riktigt... ( ursäkta OT)

Annars var uppgiften om luckornas ursprung helt ny för mig

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 27 juli 2009, 20:17

:lol:

Jag vet inte vad det var i mina inlägg som var oklart, men "jag hade nog tänkt komma" är nog väldigt definitivt för en finlandssvensk. Intressant, aldrig tänkt på det. Ett slags lakonism, kanske. :)

De flesta häröver tror nog också att luckorna på tågen var ett ryskt påfund. Jag blev själv överraskad när jag läste om det.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 27 juli 2009, 20:26

En del av oss rikssvenskar ev kunde tolka det som att just luckorna var finnarnas påhitt på redan existerande tåg. Ta det inte som kritik. Du skriver kristallklart precis överallt :D

Är väl en sån där finl sv - rikssvensk sak där ett komma eller ordföljd kan göra oss förvirrade ibland. På båda sidor om Östersjön. Jag blir själv ofta missförstådd i Finland av finlandssvenskar

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 28 juli 2009, 00:20

Med risk att bli tradig eller gå utanför trådens ämne; :D jag har funderat lite på det där "jag hade nog tänkt komma".

Uttalaren menar att denne har övervägt det där "kommandet" redan i god tid, och eftersom det verkar bra, också tänker göra så. Med förbehållet att om jorden går under häremellan eller himlen faller över oss, så kanske det inte lyckas. Men annars så... :)

Det kan nog vara påverkat av finskan "olenhan minä ajatellut tulla..." med samma betydelse.

Finländaren kanske har lärt sig av historien att det kanske inte lyckas, men det lönar sig alltid att försöka. Och så lovar man inte för mycket heller... :P

Men för att det ska anses definitivt bekräftat att man verkligen tänker komma med ska man säga "jag hade nog tänkt komma, jo". Då är det där.

Skriv svar