Einsatzkommando Finnland?

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av tyskaorden » 21 september 2008, 11:30

I dagens DN skrivs om en avhandling som kommer att läggas fram på Helsingfors universitet nu på fredag. Där avslöjas bl.a. organisationen Einsatzkommando Finnland som skulle verkat mot judar och kommunister på norra delen av östfronten. Det är historikern Oula Silvennoinen som lägger fram uppgifter om detta som skall varit ett samarbete mellan den finska säkerhetspolisen Valpo och tyska RSHA. Då det är Henrik Arnstad som skriver om detta i DN är jag lite skeptisk, så är det någon annan som vet något om detta och vad Oula Silvennoinen är för en?

Inlägget i DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=830883

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Ja77 » 21 september 2008, 12:17

Käns mer som ett försöka att skapa feta rubriker enligt tesen samarbet=man har naturlgitvis total insyn och vetoret i vad ens samarbetspartner gör.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Simon_HBG » 21 september 2008, 12:18

Om detta skulle stämma är det helt nya uppgifter som hittats. Har gått igenom den tyska underrättelse- och säkerhetstjänstens verksamhet i Finland och aldrig stött på begreppet "Einsatzkommando Finnland". Däremot är begreppet "Sonderkommando Nord" känt sedan länge. Men SK Nord var ett sammarbete mellan Valpo i Finland och RSHA/Abwehr i Tyskland som skulle fungera som en motståndsrörelse vid ett Sovjetiskt maktövertagande..

Fakta är att Finland lämnade över en del sovjetiska kommissarier till Tyskland (och det ingick säkert judar i den gruppen). Men att hävda att ett EK Finnland skulle härja i Finland är nog en grov förvrängning av verkligheten.

EDIT:
Om jag tolkat finskan rätt så utpekas Gustav vom Felde (1908-1943) som ledare för "Einsatzkommando Finnland". Detta är inte särskilt rimligt, han ledde iofs ett Einsatzkommando i Polen 1939, men efter det hade han fullt upp med Gestapo i Weimar innan han fick ta hand om personalfrågor hos RSHA (där han 1943 dog under en bombning av Berlin).

EDIT II

För att förtydliga mitt inlägg:

Silvennoinen har klart rätt i att sammarbete mellan Valpo och RSHA förekom under kriget, att ett antal (omkring 500) krigsfångar lämnades ut till Tyskland (främst politiska kommissarier, varav ett antal var judar) samt att tysk säkerhetspolis besökte Finland och sina kollegor inom Valpo (precis som de hade kontakter med sina svenska kollegor). Detta är ingen nyhet och är känt sedan länge..

Det jag vänder mig mot är begreppet "Einsatzkommando Finnland" som verkar användas enbart för att skapa rubriker och uppmärksamhet. Ställer mig också frågande till uppgiften om att vom Felde skulle ha varit ledare för ett EK Finnland.

Skulle jag ha fel och Silvennoinen presenterar några nyheter den 27:e så skulle det däremot vara mycket intressant!
Senast redigerad av 4 Simon_HBG, redigerad totalt 21 gång.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av varjag » 21 september 2008, 12:34

Jag instämmer helt! Om inte Simon Wiesenthalindustrin och Vad Yashem, efter sextiofem års sildukande av varje tänkbar skyldig, misstänkt eller bara skum - upptäckt Einsatzkommando Finnland, kan vi nog lugnt avfärda detta som ännu ett försök att slå mynt av fantasier och blå dunster i ögonen på mindre vetande.

Oula Silvennoinen tycks ha rykte om sig som 'The Mad Finn' (den galne finnen)...
http://madfinn.paananen.fi/
en Phd-student vid Helsingfors Universitet - som naturligtvis kämpar för 'sin plats i solen' :lol:
Hans fantasier har även noterats på AHF - där de också avfärdas..
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... &p=1250262

det finns som bekant många underliga vägar till 'akademisk berömmelse'. Vi får se om den ambitiöse Oula lyckas säkra sina läppar runt de finska skattebetalarnas bröstvårta :(

Varjag

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Possi » 21 september 2008, 13:22

Det här luktar lika mycket skröna, som uppgifterna om massgravar med 10000 arkubuserade finska desertörer. Också publicerat i DN. När arkeologerna gick igenom det området där massgravarna finnas, fann man bara några gamla ryska soldatgravar från 1800 talet. DN skrev aldrig något om detta.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1946
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Artur Szulc » 21 september 2008, 14:38

Då avhandlingen ännu inte är utkommen, än mindre försvarad, så låter jag bli att ha några synpunkter.

Men om det som står i avhandlingen verkligen är vederhäftigt, hur ska man då se på en bok som Finland and the Holocaust. The rescue of Finland´s jews (1987) av Hannu Rautkallio.

Kommer herr Arnstad att ha med den boken i litteraturlistan till sin Skyldig till skuld?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Stilleben » 21 september 2008, 15:03

Det har ju berättats att när Himmler i sällskap med sin massör Felix Kersten besökte Finland i juli 1942 skall han i sin portfölj, som den finska underrättelsetjänsten skall ha lyckats undersöka, haft med sig en fullständig förteckning över Finlands judar, omkring 2000 personer. Han förde också samtal bl.a. med Mannerheim om deportation av dem, men blev så fullständigt avspisad att han med hänsyn till vapenbrödraskapet med Finland inte drev frågan vidare.

Det har uppgivits att endast 8 judar med utländskt medborgarskap utlämnades till nazisterna och det skall bli intressant att se vad Arnstad grundar sina påståenden om ytterligare samarbete på.

Lena Einhorns bok"Handelsresande i liv" sid. 94-97 har en del om Himmlerbesöket och judarna.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av tyskaorden » 21 september 2008, 15:04

Tack för era svar, det verkar alltså som jag haft rätt i att var skeptiskt till denna uppgift. Vi får dock se vad som händer när avhandlingen läggs fram, det verkar ju upplagt för ett underkännande.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av KP-31 » 27 september 2008, 20:21

Det måste ha varit svårt att hitta judar i Lappland…

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Simon_HBG » 27 september 2008, 21:08

KP-31 skrev:Det måste ha varit svårt att hitta judar i Lappland…
Bland befolkningen i Lappland var troligen andelen judar 0 %. Däremot handlar detta om krigsfångar från röda armén som tyskarna stred mot i området. Krigsfångarna samlades i Finland men 520 fördes till Tyskland där de hamnade i koncentrationsläger. Dessa 520 var enligt tyskarna "extra farliga" iom att de var politiska kommissarier eller kommunistiska ledare i olika former. Ett 50-tal av personerna i denna grupp var judar och jag förmodar att det är dessa som Silvennoinen tar upp i sin avhandling. Detta är inga nyheter vilket däremot begreppet "Einsatzkommando Finnland" är. Så även om jag själv är skeptisk ska det bli intressant att se vad Silvennoinen presenterat för uppgifter och vad han har för källor på detta.

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Lawrence » 28 september 2008, 00:01

Vad gäller bristen på fakta kring Ek.Finnland, så förstår jag inte varför Operation Stella Polaris 1944, lämnas utan avseende vad gäller vad(?) som kan ha funnits i detta arkiv - som som skeppades över till Sverige med 700 finländare i september.
Arkivet brändes 1960 av svenska försvarsstaben efter div. turer,(försäljning etc.) men man ansåg att förutom signalspaning kan hemliga avtal etc. mellan Finland och Tyskland varit med i lasten. Nu kopplas detta till FRA m.m. men det visar tycker jag att ärendet (EkF) inte betraktas så förutsättningslöst som kan begäras.

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Lawrence » 28 september 2008, 20:54

Jag erinrar mig de svensk/finska författarnas böcker m.m. : Elina Sana, (De utlämnade), Kaa Eneberg (Kiruna-svenskarna) och (Merit Wager som bloggar). Alla dessa tre, har haft pappor som tjänstgjort i finska armén, som förhörsledare, förbindelsemän, (förmodligen även på sovjetiskt territorium).

Det måste ha funnits rätt många invånare i Karelen,jag tänker då på Enebergs uppgifter om Stalins utrensningar, kanske 8.000 arkebuseringar,(1938) av karelare och flyktade finländare (från 1918). Det tycks ha rört sig en hel del människor i området under alla omständigheter, och givetvis många rysktalande inflyttade, som kan ha varit judiska.

Finska säkerhetstjänsten gick även in i Nordnorge, för att jaga norska motståndsrörelsen, med brutala förhörsmetoder, enligt norsk press.(Kirkenesområdet). Det var också så att tidigare tyske ÖB i Jugoslavien general i art. Franz Böhme (österrikare), använt gisslanskjutning 100:1, 1941 bl.a. Böhme kom 1942 till Wehrmacht i norra Finland och fick finska frihetskorset. Han blev sedan siste tyske ÖB i Norge, blev krigsfånge 1945 i England och var listad för Nürnberg, men "förekom" rättvisan.

Ytterligare en tungt komprometterad tysk officer Friedrich W. Kruger, som var högste SS-polischef i Polen 1939-1943, och gav order om bl.a att slå ner upproret i Warzawas Getto i april 1943, även denne Kruger (Krüger) blev förflyttad till Finland, förm. 6. WSS Nord divisionen från 1944. (Kruger stupade/förekom, 1945 i Tyskland)

Dessa belagda uppgifter kan onekligen skapa en jordmån för uppgifter om ett "Einsatzkommando Finnland" - det fanns officerare som onekligen var " kvalificerade" - på plats i området. Några offensiva rent militära åtgärder var knappast
aktuella från 1942- 44 på finska fronten.

Att Ek.Finnland-uppgifterna kan väcka tvivel, förnekanden etc. är nog bara som människor fungerar. Jag tänker då
på hur SKP/Vänsterpartiet i Sverige haft svårt att ta till sig, förmedla uppgifter om de Kirunasvenskar som Kaa Eneberg, skrivit sina böcker om, där SKP beskylls för att ha värvat arbetslösa svenskar till Ryska Karelen på 1930talet.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Simon_HBG » 28 september 2008, 21:17

När det gäller Friedrich Wilhelm Krüger (1894-1945) och Franz Böhme (1885-1947) så finns dock två problem om man ska föra ihop dessa med Silvennoinens avhandling (som jag iofs inte läst). Dels hade båda militära befattningar, dels kom de till området i krigets slutskede, Krüger 1944 och Böhme 1945. De händelser som är kända sedan tidigare utspelade sig 1941-1942. Men som sagt, har inte hört något om Silvennoinens avhandling sedan han gick upp med den i lördags, så vet inte om han presenterat uppgifter om senare händelser (tycker det iaf borde ha skrivits något). Eller kan det vara så att media förstorat upp vad Silvennoinens avhandling egentligen handlar om?

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Lawrence » 29 september 2008, 00:04

Böhme 1945 ?
Mina noteringar anger 3 juli 1942 - ca april 1943 på Kiestinki-avsnittet i Finland, I oktober 1941 sköts ca 5.000 judar i Böhmes område i Jugoslavien. Böhme fick Finlands frihetskors
1 kl. m.s., det kan han inte ha fått för något 1945.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Einsatzkommando Finnland?

Inlägg av Simon_HBG » 29 september 2008, 00:21

Lawrence skrev:Böhme 1945 ?
Fel av mig, läste fel i hans akt.

Har börjat gå igenom Oula Silvennoinen's avhandling kan jag konstatera följande:

Det så kallade "Einsatzkommando Finnland" ska ha bestått av ett 10-tal personer som förhörde krigsfångar i Stalag 322 (vid Elvenes i Norge) och Stalag 309 (vid Salla i Finland, idag Ryssland) fram till slutet av 1942. Chef för dessa ska ha varit Gustav vom Felde och de kunde verka i Finland tack vara tillåtelse av statspolisen (Valpo). Den
finska statspolisen verkar annars inte ha blandat sig i tyskarnas verksamhet.

De tyska förhörsledarna hade rätt att döma fångar till döden, vilket de även gjorde vid t ex flyktförsök. Något dokumenterat om avrättningar i övrigt har jag inte hittat ännu. Från lägren överfördes även 520 "extra farliga" krigsfångar till Tyskland mellan oktober 1941 och september 1942. Av dessa 520 var 49 möjligen judar (siffran varierar).

I övrigt beskriver Silvennoinen kontakterna mellan finsk och tysk säkerhetspolis under hela perioden 1933-1944.

Har ännu inte hittat någon källa på begreppet "Einsatzkommando Finnland" eller på att Gustav vom Felde skulle ha styrt verksamheten.

Lite info om Stalag's om någon är intresserad:
http://www.omforintelsen.se/lager/stala ... ontstalag/
http://www.moosburg.org/info/stalag/laglist.html

Skriv svar