Bra bilder. Precis som konstaterat, så har de stupade grekiska-ortodoxa, judiska och muslimska (tartariska) soldaterna har sina egna hjältegravar på Sandudd, på sina respektive samfunds delar av kyrkogården. Området är stort, men kanske den här kartan kan ge en bild av områdets beskaffenhet.
http://www.helsinginseurakuntayhtyma.fi/?Deptid=3914
Som synes på den tyska gravstenen, är det många soldater som stupat den 14 september 1941. Det var en mystisk explosion som den kvällen förintade fyra tyska minsvepare som låg förtöjda vid Skatuddens kaj. De flesta besättningsmännen dödades. Troligen handlade det om sabotage, men fallet har visst aldrig blivit uppklarat.
Det är inte bara presidenter och militärer som jordats på Sandudd, utan även en lång rad andra celebriteter. Listan i den svenska Wikipedia-artikeln kunde till exempel utökas med Anders Zorns far Leonard, bryggaren. Han ligger där, under en minnesvård utformad av sin oäkte son, om jag inte minns fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandudds_begravningsplats
Jag bor själv cirka en kilometer från Sandudd och gillar mycket att strosa omkring där. Och ett tips till alla som ämnar besöka området - ta med några påsar jordnötter. Kyrkogården är berömd för sina matfriska ekorrar.
Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors (Många bilder!!)
Tack för tipset gällande de stupade grekiska-ortodoxa, judiska och muslimska (tartariska) soldaterna hjältegravar! Får bli att besöka området igen när tid ges!Ördög skrev:Bra bilder. Precis som konstaterat, så har de stupade grekiska-ortodoxa, judiska och muslimska (tartariska) soldaterna har sina egna hjältegravar på Sandudd, på sina respektive samfunds delar av kyrkogården. Området är stort, men kanske den här kartan kan ge en bild av områdets beskaffenhet.
http://www.helsinginseurakuntayhtyma.fi/?Deptid=3914
Som synes på den tyska gravstenen, är det många soldater som stupat den 14 september 1941. Det var en mystisk explosion som den kvällen förintade fyra tyska minsvepare som låg förtöjda vid Skatuddens kaj. De flesta besättningsmännen dödades. Troligen handlade det om sabotage, men fallet har visst aldrig blivit uppklarat.
Det är inte bara presidenter och militärer som jordats på Sandudd, utan även en lång rad andra celebriteter. Listan i den svenska Wikipedia-artikeln kunde till exempel utökas med Anders Zorns far Leonard, bryggaren. Han ligger där, under en minnesvård utformad av sin oäkte son, om jag inte minns fel.
Jag bor själv cirka en kilometer från Sandudd och gillar mycket att strosa omkring där. Och ett tips till alla som ämnar besöka området - ta med några påsar jordnötter. Kyrkogården är berömd för sina matfriska ekorrar.
Är det månntro fråga om samma incident som Otto Kumenius beskriver i sin bok "Kontraspion för fem nationer"? Om jag minns rätt, så var det enligt Kumenius en radiotelegrafist av rysk härstamning, som hade värvats av fienden och tipsat denne om minsveparna? Ynglingen (som Kumenius nämner vid namn, jag gör det inte då uppgifterna är osäkra) skulle ha dömts till döden, men straffet verkställdes aldrig. Mannnen dog för inte särskilt många år sedan, i en stad vid Finlands sydkust.Ördög skrev:
"Fixat"Ördög skrev:
Re:
Var och besökte Sveaborg igen för några veckor sedan.. det var en väldigt speciell känsla över att dra sitt finger längst sprickan i eldröret på kanonen. Hade ingen kamera tyvärr med mig dit!varjag skrev:Tack för bilderna - och minnena!
Fick du en bild också - av 'Taipalekanonen'? Som 'höll' Taipalelinjen - och med oändliga mödor - till slut hamnade på Suomenlinna?, mvh, Varjag
.. Gjorde ett nytt besök vid Sandudden också och det såg mycket finare ut nu jämfört med förra året då dem höll på med reparationsarbeten vid gångarna...
Re: Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors (Många bilder!!)
Har också varit där, mycket värdigt och vackert. Har några bilder därifrån jag kan snoka fram om intresse finns. Var en krans nedlagd vid den svenska stenen från tillresta veteraner. Till historien hör dock att jag med kamrater var så fruktansvärt bakfulla efter att ha varit på kadettbal på Sandhamn kvällen/natten innan, men vad gör man inte för att representera Sverige 
Re: Hjältegravarna vid Sandudden i Helsingfors (Många bilder!!)
Om man följer muren söderut från Mannerheims grav hittar man en del av dem som överlevde kriget.
I en av dessa "veteranlundar" vilar även min far.
Vänligen notera att platsen ifråga inte heter Sandudden utan Sandudd, med betoning på udd.
I en av dessa "veteranlundar" vilar även min far.
Vänligen notera att platsen ifråga inte heter Sandudden utan Sandudd, med betoning på udd.