Utvisningar från Finland

Diskussioner kring Finlands historia från urminnes tider via svensk tid, Storfurstendömet Finland, självständighet och inbördeskrig till idag. Värd: Schwemppa
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Utvisningar från Finland

Inlägg av Martin Lundvall » 20 december 2006, 20:58

I förordet till en bok om Rasputin läste jag om att Finland under efterkrigstiden efter sovjetiska påtryckningar utlämnade sovjetiska medborgare och före detta ryska medborgare. Vad jag förstod skulle detta var direkt efter kriget. Stämmer detta påstående? Jag ställer mig tvivlande, krigsfångar kan jag mycket väl tänka mig skickades tillbaka mot sin vilja men de som redan hade flytt i samband med bolsjevikernas maktövertagande låter lite smått otroligt. Om inte för att Sovjetunionen hade viktigare saker att ombesörja än att spåra upp "klassfiender" anno 1917.

/Martin

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 21 december 2006, 15:55

Hej!
Dessa fall torde närmare behandlas i den bok Olle Leino skrivit om sin far Yrjö Leino, kommunistisk inrikesminister 1945-48. De som utlämnades var tidigare sovjet/tsarrysslandmedborgare, vad de kan tänkas ha gjort sig skyldiga till är oklart. Leino blev ju sedan tvungen att avgå på grund av denna episod. Jag skall försöka ta reda på närmare detaljer. Bland dessa utlämnade fanns en tidigare Waffen-SS man, som hette Boman. han ändrade senare sitt namn till Parvilahti och skrev efter sin återkomst en bok om sina upplevelser. Denna bok heter "Berijas gårdar".
Laitman

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 21 december 2006, 17:25

Hej!
Kollade i Paasikivis dagböcker. Där finns namnlista på dessa 21 som i april 1945 utlämnades. 19 var tidigare medborgare i Ryssland och Sovjet som påstods ha gjort sig skyldiga till krigsförbrytelser. En av dessa var fransk medborgare och en -Boman - finsk SS-man som misstänktes för krigsförbrytelser på sovjetiskt territorium. President Paasikivi fick först efteråt veta vad Leino gjort och blev rasande. Flere av dessa var ganska gamla, över sextio år och hade kanske redan varit med i kriget mot Japan.
Laitman

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 21 december 2006, 19:35

Tack för svaren. Det rör sig alltså om en engångsföreteelse och en begränsad grupp?

/Martin

KTR
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 december 2006, 14:46
Ort: Sverige

Inlägg av KTR » 23 december 2006, 14:56

Hej!

Har för mig att flyktingarna från Kronstadtupproret 1921 fick asyl i Finland och att dessa - varav vissa då med finskt medborgarskap - "återkrävdes" av SSSR i samband med fredsförhandlingarna 1944?*

Vidare deporterades väl de ester/ingermanländare som hade tjänat i den finska armén under fortsättningskriget till SSSR? I den senare kontingenten skall det även ha ingått civila ingermanländare som evakuerades under fortsättningskrigets slutfas?**

Vill mig minnas att jag i någon finsk biografi/intervju om kriget ha läst om att de finska vaktsoldaterna för Vanikkala (gränsstationen Finland/SSSR, där då fångutväxlingen skedde) kallade stationen för något namn på "skam-"/"sorg-"?***

* Den enda källa jag på rak arm kan komma på är Victims of Yalta:Nikolai Tolstoy s.479
"In addition the Soviets demanded and received a number of Russian émigrés, all of whom bore either Finnish passports or Nansen (stateless) certificates. As with the émigré Cossacks handed over by the British in Austria, the Soviet State was enabled to pay off grudges of a quarter-century´s standing. A former Tsarist General, Severin Dobrovolsky, was executed in Moscow a few months after his arrival, whilst Stephan Petrisenko, who during the Kronstadt rebellion of 1921 was chairman of the counter-revolutionary sailors´ council, died in a prison camp two years later."

** Eino Hanski, som för sin "Brödrabataljonen" intervjuade i Finland/Sverige boende ingermanländska veteraner menar att 62000 ingermanländare evakuerades av finnarna/tyskarna 43-44 och att av dessa 55000 återsändes till SSSR 44 i enlighet med §10 i 1944 års vapenstilleståndsfördrag.

*** Inte den blekaste aning på var jag skall ha läst det, dock...

/Lars

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 23 december 2006, 17:36

Hej!
Både Dobrovolsky, född 1881, och Petrisenko fanns på denna "Leinos lista". När president Paasikivi fick höra om händelsen fick Leino sitt livs utskällning. Senare råkade ju Leino i onåd i Moskva, där man ville att han skulle ställas till svars för sina handlingar och han, ifall han efter det han avskedats återvänt till Moskva, skulle troligen ha hamnat i Sibirien.
Laitman

KTR
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 december 2006, 14:46
Ort: Sverige

Inlägg av KTR » 23 december 2006, 19:08

God kväll laitman!

Kan inte hitta några vidare referenser till "Kronstadtryssarna" men vill ha för mig att detta ändå rörde sig om något hundratal individer (?), berörs denna större grupps och/eller ingermanländarna/balternas utlämning i Paasikivis dagböcker?

/Lars

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 24 december 2006, 13:34

Hej!
Angående de från Kronstadt 1921 flyktade så har ju Eino Hanski också skrivit om dem. Dessa var ju ca 15.000-20.000 som fick asyl i Finland i början på 1920-talet. Endast några tiotal av dem utlämnades sedan 1945. Angående dessa ingermanländare så skall jag titta i Paasikivis dagbok.
Laitman

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 december 2006, 23:35

Tack återigen för svaren, särskilt det som KTR skriver om Kronstadtsupproret och de vita var intressant. Kan inte mycket om den finska efterkrigshistorien men nu har jag åtminstone lärt mig lite till. :)

/Martin

Skriv svar