Memorial

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Memorial

Inlägg av Possi » 22 december 2008, 20:57

[Delat från "Utrensningarna av polackerna i Sovjetunionen"]

mythcracker skrev:Memorial är kända för att driva en hårt anti-sovjetiserad linje. Memorial är bl.a. kända för att ignorera all de obekväma källorna, dokument och vittnesmål i Katynmassakern som det finns en uppsjö av. De köper hela Katynhistorien utan att blinka. Ingen trovärdig organisation, skulle jag vilja påstå. De är fulla av s.k. "rättsaktivister" vad den termen nu står för. Denna term har blivit mode i det nya Ryssland, folk som kallar sig för en rättsaktivist ser det förmodligen som en statusgrej, något att stoltsera med, samt något att hänvisa till när man för diskussioner i komplexa historiska frågor. Bara en hänvisning till att "jag är minsann en rättsaktivist" säcker för att ge trovärdighet åt sina argument, och sänka motståndarens.

Mythcracker
Ur Svenska wikipedia:

Memorial (ryska: Мемориал) är en internationell, historisk människorättsorganisation som verkar i ett antal före detta Sovjetstater med uppdrag såsom att stödja mänskliga rättigheter och demokrati och förhindra en återkomst av totalitarism, att hjälpa till i skapanadet av ett allmänt medvetande baserat på demokratiska och lagliga värderingar för att bli kvitt totalitära mönster och etablera mänskliga rättigheter i den praktiska politiken och vardagen, och att främja visandet av den faktiska historien bevara minnet av alla offer för politiskt förtryck.

Organisationen grundades officiellt av en konferens som hölls 19 april, 1992, även om den var organiserad under Glasnostperioden på 1980-talet i den forna Sovjetunionen. Efter upplösandet av Sovjet blev organisationen internationell, med organisationer i Ryssland, Ukraina, Kazakhstan, Lettland och Georgien.

Dess officiella namn är Международное историко-просветительное, правозащитное и благотворительное общество "Мемориал".

År 2004 tog Memorial, tillsammans med tre andra emot priset Right Livelihood Award, ibland kallad det alternativa Nobelpriset, för sitt arbete i att dokumentera övergrepp på mänskliga rättigheter i Ryssland och forna sovjetstater



Med rättsaktivist menas att man arbetar för rättstaten.

När du beskriver Memorial, med det som jag upplever med ett stort hån, som antisovjetiska, kan det inte vara det som ligger i den inboende problematiken, att Sovjet inte var en rättstat och att Sovjet var anti-demokratiskt.

Jag hade i helgen i diskusion med en godvän om bristerna i den ryska "demokratin".

(Godvän)-Kanske är det så att det passar ryssarna bättre med ett politiskt system som styrs av en stark man och med drag av envälde än med västerländsk parlamentarism.

(-Jag)- Så vi skall alltså acceptera att ryssar inte passar i demokrati, är inte det en form av rasism?

Westrobothnian
Tidigare medlem
Inlägg: 388
Blev medlem: 3 oktober 2007, 00:19
Ort: Umeå

Re: Memorial

Inlägg av Westrobothnian » 23 december 2008, 12:07

Ibland kan man bli lite less på sådana som alltid är politiskt korrekta. I alla fall jag. Folk som tar sig själva på oerhört stort allvar och menar att det finns saker man inte kan skämta om - i synnerhet dem själva. Men jag har svårt att se varför man skulle reta sig på den här organisationen. De verkar vara rättskaffens och uppriktiga. Och för övrigt, hur kan anti-sovjetisk vara ett negativt uttryck? För andra än diktaturkramare då. För anti-sovjetisk beryder ju att man ogillar ett totalitärt, omänskligt och misslyckat system. Inte anti-rysk eller något annat. Och jag håller med Possi om att Ryssland förtjänar verklig demokrati.

I vart fall, här är en länk till Memorial; http://www.memo.ru/eng/ - de intressanta historiska bitarna verkar dock tyvärr enbart vara på ryska.

Skriv svar