101 Airborne som ockupationstrupp

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

101 Airborne som ockupationstrupp

Inlägg av Magnus O » 20 maj 2002, 14:26

Nu har jag tittat på film igen och ännu en gång så är det Band of brothers som sätter myror i huvudet på mig :?

Den här gången är det när de tjänstgör som ockupationstrupper och tre av dem åker hem till en för detta soldat i tyska armen med inställningen att ta reda på om han har varit lägervakt eller ej. En av dem är drivande i frågan de andra två lite mer avaktande till om Tysken/Österikaren verkligen varit vakt.

Hur som helst så slutar det med att den misstänkte lägervakten skjuts ner på en äng utanför sitt hus.

Min fråga den här gången är: Hur många händelser av det här slaget har följts upp efter kriget och vad har hänt med de ansvariga ?

Skulle bli väldigt besviken om sådna här händelser har mörkats av de allierade.
Sånt här hände säkert inte bara hos 101st utan över hela det ockuperade Tyskland/Österike när allierade soldater tog lagen i egna händer.
Visst, de var forfarande påverkade av kriget och sina upplevelser i det men det försvarar inte sådna här handlingar.

Men det är ju alltid segraren som skriver historia.

MvH
Magnus

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 20 maj 2002, 14:49

Återigen citerar jag boken:
Other high-ranking German officials, men who had good reason to fear that they would be charged with war crimes, were hiding in the mountains. Speirs was told by the D.P.d [Displaced Persons] about a man who had been the Nazi head of the slave labor camps in the area and had committed a great many atrocities. He investigated, asked questions, and became convinced they were telling the truth. Further investigation revealed that this man was living on a small farm nearby.
Speirs called in 1st Sergeant Lynch. He explained the situation, then gave his order: "Take Moone, Liebgott, and Sisk, find him, and eliminate him."
Lynch gathered the men, explained the mission, got a weapons carrier, and took off up the mountain. During the trip, Moon thought about his predicament. He was sure that Captain Speirs did not have the authority to order an execution based on testimony from the D.P.s. But Speirs was the company C.O. and Moone was just an enlisted man carrying out an order. He decided, "I'm not complying with this bullshit. If someone has to do the shooting, it won't be me."
They got to the farm and without a struggle took the Nazi prisoner. Liebgott interrogated him for thirty minutes, then declared there could be no doubt, this was the man they wanted, and he was guilty as charged. The Americans pushed the man at gunpoint to the weapons carrier, then drove off. Lynch stopped beside a ravine. They prodded the man out of the vehicle. Liebgott drew his pistol and shot him twice.
The prisoner began screaming. He turned and ran up the hill. Lynch ordered Moone to shoot him.
"You shoot him," Moone replied. "The war is over."
Skinny Sisk stepped forward, leveled his M-1 at the fleeing man, and shot him dead.
Ambrode, Stephen E, Band of Brothers, s 277

Jag håller med om att den här typen av summariska avrättningar är avskyvärda. Det läner dock Spielberg heder att han inte ryggar för att visa upp dem i TV-serien. Vad soldaterna och deras motiv anbelangar, känner åtminstone inte jag att jag kan döma dem, eftersom jag inte vet hur jag skulle agerat om jag upplevt vad de upplevt.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 20 maj 2002, 14:58

Tack än en gång Hans :)

Jag håller med dig om att man inte kan döma ( inte du och jag i alla fall ) Soldaterna. Men Löjtnant Speirs som gav ordern måste vara den ansvariga i det här fallet.

Hur som helst så undrar jag fortfarnade om det hölls några rättegångar mot Krigförbrytelser/Brott begångna av ockupationstrupperna ?

Någon som har ett svar ?

MvH
Magnus

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 20 maj 2002, 18:09

En vinnande stat ställer alldrig sina egna tilsvars för vad de egna trupperna gör...

AceRimmer
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 29 mars 2002, 12:12

Inlägg av AceRimmer » 21 maj 2002, 14:30

1st Seargant Lynch; är det fler än jag som finner namnet aningens ironiskt :roll:

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 22 maj 2002, 13:05

Jag såg ett program på Discovery om brott begågna av amerikanska soldater i ockupationsstytyrkan för något år sedan. Det var enligt det programmet inte så mycket se mellan fingrarna utan de dömdes som vilka andra som begått handlingar inom försvarsmakten. Det rörde sig om allt från stöld till mord. Det som dock kom fram i programmet var att underlydande och närmaste befäl ibland underlät att anmäla brott som drabbade lokalbefolkningen. Det är dock en annan sak än ett organiserat mörkläggande från officiellt håll.

För bara någon månad sedan gick ett program på Discovery om en juvelstöld mot några tyska civila som utfördes av amerikanska officerare strax efter kriget. Där framkom det att mycket energi lades ned på att spåra och straffa de skyldiga. De hamnade också i militärfängelse.

Skriv svar