ta död på myten!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

ta död på myten!

Inlägg av echo one » 7 september 2003, 21:23

jag skulle vilja ta död på myten om den ryska snipern i stalingrad!
han har väll funnits.. men han tog väll inte död på så många som det sägs!?
MvH Olle

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 7 september 2003, 21:31

Vem av dem? Zaitsev?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 september 2003, 21:37

Hej Olle,

Vasilij Ivanovitj Zajtsev var verksam vid Stalingrad. Han tjänstgjorde vid 284. divisionen i 62. armén. Under en tiodagars period lär han ha skjutit fyrtio tyskar. Sammanlagt lär Zajtsev ha skjutit 149 tyskar under striderna vid Stalingrad innan han förlorade synen för en mina. Det har förekommit andra siffror för Vasilij men jag tror att 149 är den som ligger närmast sanningen. Zajtsev var troligtivs den ryske prickskytt som fick mest fokus i den sovjetiska propagandan. Efter kriget lär han ha skrivit en bok om sigsjälv.

Bild

Vasilij Zajjstev (till vänster) utbildar andra ryska prickskyttar.

mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 september 2003, 21:38

Sovjetisk, inte rysk ;-)

/Marcus

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 september 2003, 21:40

Hoppsan, det stämmer givetvis. Jag har ändrat mitt inlägg.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 7 september 2003, 21:51

Det finns en ännu bättre prickskytt som var med i stalingrad.Han kallades och hade vid den 20 november dödat 224 tyskar.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 september 2003, 21:52

Tjeckov?

mvh/ Daniel

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 september 2003, 12:49

Förlåt inlägget men 149 tyskar på tio dagar och 224 till den 10:e november- (sedan när?) låter lite grann som de tyska jaktflygaressens luftsegrar. Den sovjetiska propagandan stod inte den tyska efter, vad gällde överdrifter. Det måste ha varit ännu svårare att kontrollera om en 'träffad tysk' i kikarsiktet - verkligen dog eller bara blev sårad - an det var for en tysk jaktflygare att i stridens hetta verkligen bekräfta en nedskjutning. Att ryssarna hade duktiga prickskyttar - ofta fredstranade i Osoaviachim - tvivlar jag inte paa. Men deras 'segrar' verkar lite suspekta.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 september 2003, 13:30

Luftwaffes siffror är ett helt annat ämne. Det kan däremot konstateras att Luftwaffe hade hårda rapporteringsregler, prestigen inom området var mycket stark, och att brittiska jaktflygare (som inte alls trodde på siffrorna) kontrollerade med RAF:s arkiv och fann att de tyska ässen i väst ( t ex Priller) faktiskt med fog kunde knytas till deras höga siffror.

För prickskyttar så påstår åtminstone de tyska prickskytteässen att deras "kills" är säkerligen tre gånger högre än det verifierade antalet (som var och är det officiella). Vid förvirrade situationer, t ex sovjetiska massanfall med infantri eller intensiv strid i bebyggelse, tilldelades de helt enkelt inga "kills".

Röda Armén fungerade säkerligen likadant, möjligen med undantag för Zaitsev och liknande personer som faktiskt lyftes upp i officiella kommunikéer och dyl.

/Forsberg

JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 8 september 2003, 13:42

varjag skrev:Förlåt inlägget men 149 tyskar på tio dagar och 224 till den 10:e november- (sedan när?) låter lite grann som de tyska jaktflygaressens luftsegrar. Den sovjetiska propagandan stod inte den tyska efter, vad gällde överdrifter. Det måste ha varit ännu svårare att kontrollera om en 'träffad tysk' i kikarsiktet - verkligen dog eller bara blev sårad - an det var for en tysk jaktflygare att i stridens hetta verkligen bekräfta en nedskjutning. Att ryssarna hade duktiga prickskyttar - ofta fredstranade i Osoaviachim - tvivlar jag inte paa. Men deras 'segrar' verkar lite suspekta.
Jag känner inte till hur sovjetiska prickskyttar bokförde sina segrar, men på ett rent allmänt plan tycker jag inte siffrorna låter helt omöjliga. Stalingrad var ju ett prickskyttens paradis, med massor av bra gömställen, och tusentals fiender på nära håll, som dessutom inte höll sig gömda utan gjorde enträgna anfall. T.ex. historiens mesta prickskytt, Simo Häyhä, fällde över 500 ryssar på bara tre månader under vinterkriget.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 8 september 2003, 14:06

Varjag, det står fyrtio tyskar på tio dagar.

mvh/ Daniel

Zenior
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 4 september 2003, 02:38
Ort: Sweden

Re: ta död på myten!

Inlägg av Zenior » 8 september 2003, 18:17

echo leader one skrev:jag skulle vilja ta död på myten om den ryska snipern i stalingrad!
han har väll funnits.. men han tog väll inte död på så många som det sägs!?
MvH Olle

Det är möjligt att det är delvis en myt -- men jag har besökt militärmuseer i bäde Moskva o Tula - på båda ställena hade man särskilda utställningar rörande snipern.

Man kan också i ryska stridsskildringar läsa om de snipers som hedrades med medaljer o begreppet sovjethjältar.

Personligen är jag förvånad över att vi i Sverigee först på senare år har särskild sniperutbildning. Visst hade varje pluton två kikarsikten redan på 50-talet (tidigare?)-- men ingen särskild utbildning och inga specialvapen (som nu).

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 8 september 2003, 18:27

Snälla, det heter inte "snipern" på svenska.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 8 september 2003, 19:16

Ett inlägg om Titanic flyttades till en ny tråd.

/Marcus

Winters
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: 5 mars 2003, 12:59
Ort: Sverige, Dalarna

Inlägg av Winters » 8 september 2003, 19:41

Är personligen helt övertygad om att det är överdrivet..

Man har ju jämfört tyskarnas förluster med de siffrorna uppgav.. de uppgav ju alltid dubbelt upp.

Vet att Zetterling tar upp detta i sina böcker vid flertalet tillfällen.

Skriv svar