Hur var det nu med Treblinka?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Hur var det nu med Treblinka?

Inlägg av J-O » 19 maj 2002, 19:52

Jag undrar om någon av er har följt/följer diskussionen på det Engelska forumet om huruvida man tog livet av 900 000 med DIESEL avgaser i Treblinka?

Några kommentarer om detta här och på Svenska?

Tillåtet Wendel eller opassande?

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 19 maj 2002, 19:57

Diesel?!
Har jag aldrig hört att man dödat människor med! :o


/MK

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 19 maj 2002, 19:59

Säger du det? Aldrig hört om dom ryska stridsvagnsmotorerna som genererade dieselavgaser till gaskamrarna i Treblinka??

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 19 maj 2002, 21:22

Det enklaste är väl att läsa svaret här:
http://www.nizkor.org/faqs/reinhard/rei ... aq-07.html (med div länkar vidare).

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 19 maj 2002, 21:42

Om man skall tro på vad som står i Rudolf Höss biografi så var det som följer:

Culenhof:Avgaser
Treblinka: Avgaser
Sobibor: Avgaser
Belzec: Avgaser
Majdanek: Cyklon B
Auschwitz(Birkenau):Cyklon B


MvH
Magnus

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Svårt att bry sig!!!

Inlägg av Relay » 19 maj 2002, 22:01

J-O skrev:Säger du det? Aldrig hört om dom ryska stridsvagnsmotorerna som genererade dieselavgaser till gaskamrarna i Treblinka??
Har läst det också inget märkligt med det.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 20 maj 2002, 09:13

Nja, läste inlägget "Hjälp mig säga emot en nazist" fråga 9 om det verkligen användes diesel avgaser när det fanns så många "bättre" sätt.
Denna frågeställning är en av dom klurigaste att bemöta enl min uppfattning. Var det en missuppfattning att man använde diesel istället för bensin motorer som är oerhört mycket effektivare? och varför isåfall?Jag hittar i ärlighetens namn inget vettigt svar på denna fråga!

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 20 maj 2002, 09:40

J-O skrev:Säger du det? Aldrig hört om dom ryska stridsvagnsmotorerna som genererade dieselavgaser till gaskamrarna i Treblinka??
Nej, det var en nyhet. :o

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 20 maj 2002, 18:38

Borde det inte vara enklare att använda Zyklon B diseln kunde man väll användas till något bättre...

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 20 maj 2002, 22:43

Borde det inte vara enklare att använda Zyklon B diseln kunde man väll användas till något bättre...
Ja, till något sämre är det ialla fall svårt att komma på! :|

Mvh Andreas Wien

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 21 maj 2002, 07:46

Det är just denna frågeställning som är intressant! VARFÖR anv diesel?? Var det en allmänt spridd missuppfattning?Var det tillgången på bensindrivna motorer?Faktum kvarstår diesel är inte ett bra sätt att avliva någonting! Har med egna ögon bevittnat ett försök att gasa en fångad mink med en dieselbil,och detta visade sig ogörligt! Sen har väl alla som gjort lumpen suttit i veritabla dieselmoln mer än en gång.

(Ang minken så var den fångad i en fälla med en spec anordning för att gasa ihjäl djuret så att skinnet förblev intakt.)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 21 maj 2002, 08:40

Det gäller ju att komma ihåg att dieseln med största sannolikhet inte opererades i optimalt skick. Man kunde genom att mixtra med bränslesysemet och blockera luftintaget i motorn få upp kolmonoxid halten. Faktum kvarstår dock att många dog av kvävning istället, andra dog inte alls utan man var helt enkelt tvugna att ge dem ett nackskott eftersom de fortfarande var vid liv. Så någon optimal metod var det nog inte, men dieseln fyllde sitt syfte och det var väl egentligen det enda som betydde något.




~Henric Edwards

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 21 maj 2002, 11:24

Mmm, jo dog gjorde dom nog, men det är just tiden som är problemet här menar en del reversionister. Att processen var alltför tidskrävande och därför var siffran 900 000 likviderade absurd.Det är just sådana oklarheter som ger förnekarna vatten på kvarnen. För min del spelar egentligen antalet mindre roll det är ju företeelsen som är hemsk ,men man funderar ju lite längre ibland vad som orsakar sådana resonemang överhuvudtaget ? Är ett obetydligt misstag mellan diesel/bensin roten till att en sådan frågeställning överhuvudtaget kommer upp?

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 21 maj 2002, 15:06

Måste nog hänvisa en ännu en gång till boken Kommendant i Auschwitz av Rudolf Höss.

Först måste jag säga att mycket otäckare bok kan man nog inte läsa, Höss Diskuterar hela den slutgiltiga lösningen ungefär som vilken logestikansvarig chef som helst i dagens samhälle skulle diskutera problemet med att samordna varutransporterna till all Ica butiker.

Han var mycket bekymrad över att de hit intills använda metoderna slet hårt på hans manskap del psykiskt och även fysiskt. Man kom tidigt på att gasning var att föredra och vad som då stod till buds var just Diselavgaser ( Som hade använts på Tyska mentalsjukhus för att avliva patienter) Höss var väldigt nöjd med att få ansvaret för att sätta upp Auschwitz från start och vara sin egen efter att ha tjänstgjort under H.Baranowski som var läger kommendant i Sachsenhausen.

under en tjänsteresa 42 så provade Höss ställförträdare Fritzsch ZyklonB på Några fångar. zyklon B fanns redan i lägret eftersom det användes för ohyresbekämpning. De första Gasningarna ägde rum direkt i cellerna och Höss tittade på iförd gasmask.

De första störe gasningarna ägde rum i likkällaren till ett krematorium beläget i Auschwitz ( Auschwitz var frånbörjan nån form av gammal polsk garnision ) som dörrarna tätades på och ett par hål togs upp i taket.

Mellan Slutet sommaren 42-Nov 42 brändes 107000 lik på vedbål som övergöts med olja och senare metanol.

Han hade stora problem med att bränna alla liken så han åkte på studiebesök till Culenhof där Standartenfuhrer Blobel från kommando 1005 som hade till uppgift att bränna alla lik i massgravar i Öst hade olika expriment ugnar. Han hade även försökt spränga liken dock med dåligt resultat. Där tittade även Höss på Culenhof's Diselvariant av gasning och fann att den var inte så tillförlitlig som Zyklon B.

Vintern 42-43 byggdes de första två krematorierna i Auschwitz, Nr 1 & 2, förbunda med hissar till två gaskamrar med kapacitet på 3000 personer var.( denna kapacitet uppnåddes dock aldrig ) Krematorierna hade fem trekammar ugnar var . Med en sammanlagd kapacitet på 4000 lik per dygn.

Det här byggdesut så småningom O.s.v........

Men jag orkar faktiskt inte riktigt skriva mer om det här just nu, men läs boken själva och ta er en funderare när vi diskuterar det här på forumet.

Vi pratar om människor och andra människors arbete för att förgöra dem.
I det långa loppet så känns det rätt oviktigt med om det var en Daimler eller en gammal Opel Blitz motor som användes, eller ?


MvH
Magnus

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 21 maj 2002, 15:42

Magnus
Boken har jag läst, och Auschwitz har jag besökt.Jag har tom pratat med en föreläsare som i sin tur pratat med en överlevande från Treblinka.

Det skrämmande är ju att det sår ett frö av tvivel hos vissa när en sån typ av fråga sätts under mikroskop!
Hur lätt måste det inte vara att förvränga historien när detaljer får såna propotioner!

Egentligen vet jag inte om denna diskussion leder nånvart. Det är väl mer tankar jag har som jag skriver ned.

Skriv svar