Discovery

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Isbear
Medlem

Discovery

Inlägg av Isbear » 4 september 2003, 03:04

Är det någon som vet hur Exakta discoverys program om 2vk,
tex battlefields, är?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Re: Discovery

Inlägg av Panzerschreck » 4 september 2003, 06:28

Isbear skrev:Är det någon som vet hur Exakta discoverys program om 2vk,
tex battlefields, är?
jag har alla dom filmerna lol.

Jag tycker dom har givit mig jävligt mycket. Sen om siffrorna inte alltid stämmer vet jag inte, men i helhet ja.

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 4 september 2003, 08:30

Såg programmet om Leibstandarte igår, inte SÅ bra...annars är de helt Ok tycker jag! /Mr S

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 september 2003, 11:23

De är inte speciellt exakta. Precis som den mesta populärhistorian kring VK2 före 1990-talet (och även mycket fortfarande) är det mesta en förenkling, tillspetsning (för mer "spännande" historia) etc.

Sifferuppgifter är ofta överdrivna, enskilda personer, slag, vapentypers betydelse överdrivs etc.

Jag tror inte att något annat historiskt område lider så mycket av detta utom just VK2. (Möjligen den europeiska kolonialismen generellt men det är också en mer ideologisk diskussion)

Mycket har gjorts under de senaste fem - tio åren och mycket återstår att göra. Problemet är att många av de seglivade myterna och förenklingarna ofta kvarstår i översiktliga historiska verk. Jmf t ex mycket om det allierade attackflyget eller Rommel.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 4 september 2003, 14:05

Hur menar du Mattias? Utveckla gärna med mer ingående exempel. Tycker discoverys dokumentärer är riktigt bra, framförallt är det roligt att kanalen verkligen satsar på historia, att sen det finns faktafel kan man väl leva med så länge de inte är alltför allvarliga. Jämför Herman lindkvist och hans "kryddade" historieskrivning, vilket uppsving det blev för det allmänna historieintresset. Man ses inte längre som en konstig typ bara för att man tycker historia är bland det mest intressanta som finns :D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 september 2003, 14:08

Jag håller med Mathias. Tilläggas bör också att de ofta lägger till filmklipp som inte har med ämnet att göra, endast för att få filmen att gå.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 4 september 2003, 14:52

Precis Löwenhamn, som jag nämnde tidigare; i programmet om Leibstandarte visade de bl.a en värvnings affich från Nordland...Big deal, men de har oxå visar bilder med kommentar typ "Rommels trupper i Nordafrika" och visar Italienare....etc. jag skulle vilja kalla Disc. för TVs Herman Lindqvist (inget ont menat,men ni förstår nog vad jag menar) Mr S

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 4 september 2003, 16:59

Tycker dom är ganska bra änsen om det e lite fakta fel.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 5 september 2003, 00:02

Som alla säger lite fel på siffror och så, men helt kalrt sevärda jag har lärt mig mycket från dom

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 september 2003, 00:15

Det hela handlar om vad man har för personliga krav på historiska dokumentärer. När jag tittar på en historisk dokumentär vill jag gärna att informationen som presenteras stämmer. Jag vill gärna också att bilderna har anknytning till ämnet. Discovery brukar förövrigt vara ganska bra på att vidaresprida diverse myter.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 5 september 2003, 00:31

Överdrifter och myter? Kan ni inte utveckla detta med exempel? Ingen kritik mot er men då jag sett det mesta med anknytning till ww2 på kanalen hade det varit intressant med exempel så man kan återknyta till detta och reflektera över det man sett. Ett exempel jag kommer på är väl lite hur det skildrades hur Wittman mer eller mindre stannade upp den allierade framryckningen i Normandie.

Isbear
Medlem

Inlägg av Isbear » 5 september 2003, 00:35

mmmm, intressant, Om man vill ha så exakt information som möjligt
har ni några tips? jag tänker då på filmer först och främst.
8)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 september 2003, 10:05

Thomas, ett mycket bra exempel är just Wittmann vid Villers Bocage, där siffrorna på förstörda fordon ofta överdrivs. Ett annat är prickskytteduellen vid Stalingrad, som det inte finns några belägg för, den är troligtvis en myt.

mvh/ Daniel

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 september 2003, 11:05

En annan intresant detalj är att de allierade alltid kämpar heroiskt mot övermakten medan nazisterna alltid kämar desperat mot övermakten.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 5 september 2003, 11:09

Är det bara jag som har lagt märke till att filmerna discovery visar inte alltid stämmer med det dom pratar om..
Ser jag en dokumentär om Stalingrad så vill jag inte se en Panzerkampfwagen I
Som kämpar sig genom polen 1939..

Skriv svar