Discovery
Discovery
Är det någon som vet hur Exakta discoverys program om 2vk,
tex battlefields, är?
tex battlefields, är?
- Panzerschreck
- Medlem
Re: Discovery
jag har alla dom filmerna lol.Isbear skrev:Är det någon som vet hur Exakta discoverys program om 2vk,
tex battlefields, är?
Jag tycker dom har givit mig jävligt mycket. Sen om siffrorna inte alltid stämmer vet jag inte, men i helhet ja.
- Mathias Forsberg
- Medlem
De är inte speciellt exakta. Precis som den mesta populärhistorian kring VK2 före 1990-talet (och även mycket fortfarande) är det mesta en förenkling, tillspetsning (för mer "spännande" historia) etc.
Sifferuppgifter är ofta överdrivna, enskilda personer, slag, vapentypers betydelse överdrivs etc.
Jag tror inte att något annat historiskt område lider så mycket av detta utom just VK2. (Möjligen den europeiska kolonialismen generellt men det är också en mer ideologisk diskussion)
Mycket har gjorts under de senaste fem - tio åren och mycket återstår att göra. Problemet är att många av de seglivade myterna och förenklingarna ofta kvarstår i översiktliga historiska verk. Jmf t ex mycket om det allierade attackflyget eller Rommel.
/Forsberg
Sifferuppgifter är ofta överdrivna, enskilda personer, slag, vapentypers betydelse överdrivs etc.
Jag tror inte att något annat historiskt område lider så mycket av detta utom just VK2. (Möjligen den europeiska kolonialismen generellt men det är också en mer ideologisk diskussion)
Mycket har gjorts under de senaste fem - tio åren och mycket återstår att göra. Problemet är att många av de seglivade myterna och förenklingarna ofta kvarstår i översiktliga historiska verk. Jmf t ex mycket om det allierade attackflyget eller Rommel.
/Forsberg
- Thomas Johansson
- Medlem
Hur menar du Mattias? Utveckla gärna med mer ingående exempel. Tycker discoverys dokumentärer är riktigt bra, framförallt är det roligt att kanalen verkligen satsar på historia, att sen det finns faktafel kan man väl leva med så länge de inte är alltför allvarliga. Jämför Herman lindkvist och hans "kryddade" historieskrivning, vilket uppsving det blev för det allmänna historieintresset. Man ses inte längre som en konstig typ bara för att man tycker historia är bland det mest intressanta som finns 
Precis Löwenhamn, som jag nämnde tidigare; i programmet om Leibstandarte visade de bl.a en värvnings affich från Nordland...Big deal, men de har oxå visar bilder med kommentar typ "Rommels trupper i Nordafrika" och visar Italienare....etc. jag skulle vilja kalla Disc. för TVs Herman Lindqvist (inget ont menat,men ni förstår nog vad jag menar) Mr S
-
D.Almendares
- Medlem
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Det hela handlar om vad man har för personliga krav på historiska dokumentärer. När jag tittar på en historisk dokumentär vill jag gärna att informationen som presenteras stämmer. Jag vill gärna också att bilderna har anknytning till ämnet. Discovery brukar förövrigt vara ganska bra på att vidaresprida diverse myter.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
- Thomas Johansson
- Medlem
Överdrifter och myter? Kan ni inte utveckla detta med exempel? Ingen kritik mot er men då jag sett det mesta med anknytning till ww2 på kanalen hade det varit intressant med exempel så man kan återknyta till detta och reflektera över det man sett. Ett exempel jag kommer på är väl lite hur det skildrades hur Wittman mer eller mindre stannade upp den allierade framryckningen i Normandie.