101 Airborne i Normandie

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

101 Airborne i Normandie

Inlägg av Magnus O » 18 maj 2002, 18:09

Har precis sett avsnitt 2 av Band of brothers när de luftlandsätts i Normandie. Efter diverse förvecklingar så samlas förbandet i nån större bondgård/mindre by, när en grupp soldater kommer gående på vägen dit så träffar de en del tyska soldater som hålls fågna. Det visar sig då att en av tyskarna är en folktysk från USA som hade valt att strida för Tyskland.
En av de Amerikanska soldaterna börjar samtala med honom och finner att de kommer från samma stad och så vidare.

Senare så kommer en annan Amerikansk soldat ( officerare ) dit och bjuder runt ett paket Lucky strike för att sedan summariskt avrätta de tillfångatagna Tyskarna.

Min fråga är, Finns det fler sådna här incidenter ? Var den sann ? Och i så fall kan någon eller några här på forumet upplysa mig om det ?

MvH
Magnus

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 18 maj 2002, 18:39

Om jag inte missminner mig var det Ronald Speirs som avrättade krigsfångarna i TV-serien. Boken som ligger till grund för serien, och som bär samma namn (skriven av Stephen E Ambrose), berättar följande:
There were stories. The rumor mill swirled around Lieutenant Speirs. No one ever saw "it" happen with his own eyes, but he knew someone who did. They may be just stories, but they were believed, or half-believed, by the men of E Company.
[...]
Then there was the day in Normandy when Speirs was walking down a road by himself and passed a group of ten German P.O.W.s. They were under guard and were digging a roadside ditch. Speirs stopped, broke out a pack of cigarettes, and gave one to each P.O.W. They were so appreciative he jumped into the ditch and gave them the whole pack. Then he took out his lighter and gave each one a light. He stepped back up on the road and watched them inhale and chat.
Suddenly and without warning he unslung the Thompson .45-caliber submachine-gun he always carried and fired into the group. He continued raking back and forth until all the P.O.W.s were dead. The guard was stunned. Speirs turned and walked away.
Tom Gibson, who related this story to me (I heard it from many other sources, although no one saw it happen), commented, "I firmly believe that only a combat soldier has the right to judge another combat soldier. Only a rifle company combat soldier knows how hard it is to return his sanity, to do his duty and to survive with some semblance of honor. You have to learn to forgive others, and yourself, for some of the things that are done."
Gibson said he had told the story often over the years, never naming names, but using it as an example of what can happen in war. He continued, "We all know war stories seem to have a life of their own. They have a way of growing, of being embellished. Whether the details are precise or not there must be a kernel of truth for such a story to ever have been told the first time."
Ambrose, Stephen E, Band of Brothers, s 206

Vad folktysken anbelangar, kunde jag inte hitta något i boken om någon sådan. Det var dock ett tag sedan jag läste den, och flera av händelserna som återges i boken vävs samman i serien av narrativa skäl. Därför kanske han nämns i någon annan del av boken.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 18 maj 2002, 20:36

Tack för svaret Hans, finns boken översatt eller är man hänvisad till den engelska?

MvH
Magnus

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 19 maj 2002, 00:59

Jag tvivlar på att den finns på svenska; jag gjorde en sökning på nätet utan att hitta något. Den är dock inte särskilt svårläst, om man har hyfsade engelskakunskaper.

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 19 maj 2002, 19:47

Jag såg ett program för länge sedan om just det här.
Det var någon "högre" person som dom visade om som hade bott i USA och varit väldigt omtyckt och framgångsrik, dom berättade även lite om soldater.
Dock kommer jag inte ihåg vad programet heter... :|




/MK

Skriv svar