Rykten om Hitlers judiska påbrå - Del I

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Rykten om Hitlers judiska påbrå - Del I

Inlägg av Andreas Wien » 18 maj 2002, 00:18

Alla,

Vi (jag och Patrik) kom in på en diskussion angående rykterna om Hitlers eventuella judiska påbrå. Här kommer del I i detta ämne. Ryktet om Hitlers judiska påbrå är falskt, men det kan vara roligt att se hur det uppstod...

Mycket nöje!

Hitlers "judiska påbrå" - Del I:

Det är okänt om Hitler var informerad över alla sina familjesläktband. Alla hans mor och farföräldrar var redan döda när han föddes. Alois Hitler dog när Hitler var 13 år gammal. Därför måste man lita på Hitlers syster Paula Hitler, när hon säger att "över min faders familj fick jag aldrig veta något, inte ens en liten oskyldig familjehistoria" och "Bara min moders släktingar var för oss släktingar....Jag hade aldrig lärt känna några av min faders släktingar"

Troligtvis började Hitler först att intressera sig för sina släktingar och att informera sig om sina komplicerade släktförhållanden när han blev en känd politiker och senast när hans politiska motståndare använde sig av dessa fakta i den allt hårdare politiska kampen som fördes runt 1932. Hitlers motståndare hävdade att en person som värderade männoskorna efter deras ursprung och ras, såsom Hitler och NSDAP gjorde, så måste man även själv som ledare kunna underkasta sig en släktforskning.

Direkt efter det att de första diffusa pressartiklarna om Hitlers förfäder kom ut 1932, så erbjöd sig, den i Wien boende genealogen, Karl Friedrich von Frank sina tjänster till Hitler den 8 februari 1932. Han hade redan sammanställt ett släktträd över Hitlers förfäder fram till den 4:e generationen (alltså ända till Hitlers far-fars far). För 300 Mark skulle han göra ett ännu bättre och omfattande stamträd.

Den 29 februari gav Hitler genealogen von Frank uppdraget. Den 8 april 1932 skickade von Frank Hitler sitt färdiga arbete. Samma dag kom det ut extratidningar med jätterubrikerna "Hitler heter Schücklgruber". Detta hade "avslöjats" av en reporter med psydonymet Hans Bekessi, och som sedan kom att ta och använda sitt riktiga namn, Hans Habe. Artikeln avslöjade Hitlers faders sena namnbyte från "Schickelgruber" till "Hitler" - och detta ledde till en sensationell efterfråga av tidningen. Tiotusentals av detta tidningsnummer skickades till Tyskland för att ingå i valkampen mot Adolf Hitler och NSDAP.

Von Frank hade helt korrekt skrivit in namnbytet "Schickelgruber-Hitler" i släktträdet och kunde inte förstå denna otroliga uppståndelse över namnbytet, då utomäktenskapliga födslar var mycket vanliga på landet och inte heller diskriminerande. Redan i maj lät Frank sitt arbete gå i tryck. Hitler tackade släktforskaren med ett personligt brev den 25 juni 1932.

Men under sommaren bröt det ut en ännu häftigare pressstorm. Den schweiziska tidningen "Die Neue Züricher Zeitung" publicerade en insändare med temat "Hitlers förfäder". Insändaren betvivlade von Franks ståndpunkt att Hitlers stamträd, med undantaget namnet "Wallj", uteslutande innehöll tyska namn och att "det ständigt återkommande familjenamnet "Salomon" knappast kunde defineras som tyskt.

I von Franks utgivna stammträd över Hitler så bär person nummer 45 på stamträdet, dvs Hitlers mormors mormors moder, namnet Katharina Salomon. Denna kvinna var en katolsk kvinna från Nieder-Plöttbach, Pfarre Döllersheim i Österrike. Hon var en dotter från den katolska bonden Johann Salomon i Nieder-Plöttbach. Med detta namns uppdykande, så börjar de första spekulationerna om Hitlers eventuella judiska påbrå.

Just på denna punkt hade släktforskaren von Frank begått ett allvarligt misstag. I verkligheten handlade det vid "person 45" inte om Katharina Salomon, utan om en viss Maria Hamberger från Nieder-Plöttbach (1709-1761) och dess fader Paul Hamberger från Nieder-Plöttbach. Frank rättade till felet redan den 30 augusti 1932, men den feltryckta utgåvan var redan utgiven och spridd för vinden.

Horder av reportrar gick nu fullt fram för att söka efter Hitlers påstådda judiska släktingar i Europa. Man hittade namnet "Hitler" hos judiska familjer i den mähriska småstaden Polna i Polen och hos en judisk småhandlare i Leopoldstadt, och som påstod sig även vara släkt med familjen Hitler i Polna. I Warsawa sökte några judiska familjer med namet Hitler om ett namnbyte, med anledningen att de inte ville ha samma namn som den tyske antisemitiske politikern.

Under sommaren 1933 kom det nya tidningsrubriker om "Hitlers judiska påbrå":

"Lidove Noviny", Prag den 6 juli 1933: "I Polna skulle en Abraham Hitler från 1700-talet ha kommit på tal som en av Hitlers förfäder".

"Deutsche Freiheit", Saarbrücken den 6 juli 1933: "Den judiska familjen Hitler - Med dokument"

"Österreichisches Abendblatt", den 12 och 14 juli 1933: "Sensationella spår fran juden Hitler i Wien med foton av "hitlergravar" i den judiska avdelningen pa centralkyrkogården i Wien och en kokbok på hebreiska av Rosalie Hitler"

"Österreichische Morgenblatt", den 13 juli 1933: "Den bruna Hitler med den gula fläcken"

"Vorarlberger Blatt", den 13 juli 1933: "Han har dock haft en judisk mormoder - Herr Hitler"

Men, den 13 juli 1933 gav Bekessis tidning ut rubriken: "Hitlers judendom bekräftad av en notar" Denna gång blev Adolf Hitlers stamträd tryckt med en familj "Hiedler" i Polna och en Klara Hitler, född 1821 och gift Pölzl i Braunau, Österrike. En officiell notariell bekräftelse fanns även med i tidningsupplagan. Men, problemet var "bara" att Klara Pölzl (Hitlers moder) skulle ha varit hela 68 år vid Adolfs Hitlers födelse 1889, och som Adolfs mormoder, så hade de andra årtalen inte passat in. I en liten tryckt del av tidningen, så tog man sedan tillbaka detta påstående om att denna "judiska Klara" inte var Adolfs moder, eller mormoder, men enligt tidningen, nära släkt med mormodern, vilket inte heller var sant!

När man äntligen 1933 gav ut det förbättrade och korrigerade släktträdet - utan namnet Salomon -, förstärkte detta bara rykterna att något hade blivit avsiktligt döjlt. Kort därefter tog skriftställaren Konrad Heiden med denna osanna historia om Adolf Hitlers judiska mormoder från Polna i sin biografie över Hitler och som sedan blev utgiven 1936 i Zürich. Här gick legenden om Hitlers påstådda judiska påbrå, med största sannolikhet, in i den vetenskapliga historiska litteraturen.

Källa: Hitlers Wien, Birgitt Hamann

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 18 maj 2002, 00:31

Intressant Andreas - och det bekräftar ju min tes att Hitlers något förvirrande släktskap var grogrunden för diverse rykten om hurvida han hade judiskt påbrå eller inte. :)

Kom förövrigt och tänka på William L. Shirers kommentar angående namnbytet från Schickelgruber till Hitler att han troligen aldrig blivit någon framgångsrik politiker. Heil Hitler lät överlägset bättre än Heil Schickelgruber. :D

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 18 maj 2002, 00:59

Patrik,

Ja, Hitlers släkt, och många andras på den tiden, var inte direkt enkelt sammansatt. Men, här var den springande punkten Adolf Hitlers mormoders mormoders mor och ett misstag från en släktforskare som bäddade för denna seglivade myts uppkommst. Jag skall också ta och skriva ned Jetzingers tes om hur han fick till det att Klara Hitler (född: Pölzl) skulle ha varit av judisk börd. Birgitt Hamann motbevisar även detta i sin utomordentliga bok.

Angående namnen "Schicklgruber", "Hiedler" och "Hitler":

"Med denna namnändring, den 6 juni 1876, var den 13 år senare födde Adolf, enligt Kubizek, mycket nöjd med. Inget gärning från hans fader hade gjort honom så glad som denna. "Schicklgruber" var, enligt Adolf, för mörkt, så "bondaktigt" och dessutom så omständigt och opraktiskt. "Hiedler" var för långtråkigt och så mjukt, men "Hitler" lät snabbt och bra och namnet var dessutom mycket lätt att komma ihåg..."

Källa: Kubizek sidan 59

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 maj 2002, 01:11

visste ni att Hitlers mamma och pappa är sysslingar!

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 20 maj 2002, 18:40

Jo jag har hört det också. Men jag vet inte att det e sant.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 maj 2002, 19:17

Det är sant, dom fick kalla ditt en speciel präst för att äktenskapet skulle gå! Klara var barnbarn till Alois farbror!

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Re: Rykten om Hitlers judiska påbrå - Del I

Inlägg av Relay » 20 maj 2002, 21:49

Andreas Wien skrev:Alla,

Vi (jag och Patrik) kom in på en diskussion angående rykterna om Hitlers eventuella judiska påbrå. Här kommer del I i detta ämne. Ryktet om Hitlers judiska påbrå är falskt, men det kan vara roligt att se hur det uppstod...


Mvh Andreas Wien
En ännu intressantare fråga för mig är om det finns någon idag levande släkting kvar i livet på långt eller kort håll till den store diktatorn??

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 maj 2002, 21:51

Om jag inte minns fel så dog hans syster på 60-talet! :?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 20 maj 2002, 22:02

Anno mfl,
Anno skrev:visste ni att Hitlers mamma och pappa är sysslingar!
Anno skrev:Det är sant, dom fick kalla ditt en speciel präst för att äktenskapet skulle gå! Klara var barnbarn till Alois farbror!
Det stämmer att Alois Hitler (född schicklgruber) faders bror Johann Nepomunk Hiedler var morfar till Klara Pölzl och samtidigt Alois styvfader. Nu skall vi inte tro att detta var nagot ovanligt pa 1800-talets landsbygd. Man gifte sig med grannfrun och deras barn gifte sig i sin tur med den andra grannens barn etc. Hela byn var oftast släkt med varandra pa ett eller annat sätt.

Vad som var besvärligt för Alois Hitler var inte att han gifte sig med sin farbrors barnbarn, utan problemet lag vid att Alois själv var ett utomäktenskapligt barn och redan gift 2 ganger och detta i ett mycket konservativt och katolskt kejasarrike. Han hade dock inte sa stora problem att fa till det tredje äktenskapet, utan själva problemet lag mer vid namnbytet den 6 juni 1876 där han behövde tre vittnen, sa att han posthumt kunde förklaras att vara en legal son fran äktenskapet Anna Maria Schicklgruber och Johann Georg Hiedler. Detta gick dock till slut igenom efter en nogran statlig prövning.

Problemet är nu att man inte helt 100% säkert vet vem som var den utomäktenskapliga fadern till Alois Hitler. Modern var dock Anna Maria Schicklgruber (1796-1847). Johann Georg Hiedler (1792-1857), blev till slut posthum inskriven i kyrkoboken vid Alois namnbyte den 6 juni 1876.

Här har det dock uppkommit illvilliga ryckten att det inte var Johann Georg Hiedler som var den riktige fadern, utan "en man med judisk konfession". Detta är dock taget ur luften, bla av "Hitlerbiografieförfalskaren" Franz Jetzinger. Jag skall ta och motbevisa denna teorie senare.
Relay skrev: En ännu intressantare fråga för mig är om det finns någon idag levande släkting kvar i livet på långt eller kort håll till den store diktatorn??
Adolf Hitler kan dock fortfarande ha släktingar i livet, dock mycket avlägsna släktingar. I Alois Hitlers (da: Schicklgruber) andra äktenskap fick han 2 barn med Franziska Matzelsberger. Barnen var Alois Schicklgruber Jr (1882-1956) och Angela Schicklgruber (1843-1949). Alois Schicklgruber Jr gifte sig med En viss Birdget och fick sonen Willam Patrick Hitler (född pa Irland) och Angela Schicklgruber gifte sig med en viss herr Raubal (Hamitzsch?) och fick bla en dotter vid namnet Angelika Raubal. Hon tog dock självmord i München 1931. De andra barnen har jag inga uppgifter om, men det är mycket möjligt att de i sin tur fick barn.

William Patrick Hitler torde även ha fatt barn, men jag har inga uppgifter om detta. Jag vet bara att han borde bo i USA, där han före under och efter kriget upprhöll sig och höll föredrag om sin släkting Adolf Hitler.

Hitlers syster, Paula Hitler (1896-1960), förblev barnlös.

Källa: Hitlers Wien - Birgitt Hamann :wink:

Mvh Andreas Wien
Senast redigerad av 2 Andreas Wien, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 20 maj 2002, 22:06

Man gifte sig med grannfrun och deras barn gifte sig i sin tur med den andra grannens barn etc. Hela byn var oftast släkt med varandra pa ett eller annat sätt.
Ungefär som i Göteborgs södra skärgård då! :wink: Några i min klass bor där, och på en del gator står det i princip samma namn på varenda j*vla brevlåda! :lol:

Måste förresten ha varit svårt för Hitlers syster att vara syster till en av historiens värsta personer, någon som vet hur hon tog det?

/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 20 maj 2002, 22:10

Andreas!

Off-topic, men hur ligger det till med Göring, har för mig att han fick en dotter i andra äktenskapet.....vet du?

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 20 maj 2002, 22:12

När amerikanarna intervjuade henne efter kriget skulle hon ha sagt: "tänk på att han var min bror". Han skickade biljett varje år till henne (till Partidagarna)!

Dessutom hette hon Wolf i efternamnet (Hitlers fova namn)
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 20 maj 2002, 22:18

J von B,

Jag vet tyvärr inte om Göring fick nagot barn med skadespelaren Emmy Sonnemann.

Mvh Andreas Wien

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 20 maj 2002, 22:22

Hej,

Lite OT men uttalade sig inte Sonnemann offentligt till stöd för sina judiska vänner, något som fick "Der Stürmer" att påbörja en hatkampanj mot henne?

Mvh,

Karl
Senast redigerad av 1 Karl Bruno, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 20 maj 2002, 22:24

Anno,
Dessutom hette hon Wolf i efternamnet(Hitlers fova namn)
Anno, var har du denna uppgift ifran???

Paula Hitler förblev ogift. Om hon nu böt namn, sa böt hon troligen namn vid Hitlers maktövertagande 1933, eller senast direkt efter kriget 1945. Nagon som vet?

Mvh Andreas

Skriv svar