Hotelser mot Sverige från allierat håll.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hotelser mot Sverige från allierat håll.

Inlägg av J von B » 17 maj 2002, 11:51

I augusti 1943 upphörde vapentransiteringarna och permittenttrafiken. Tyskarna protesterade men kunde ingenting göra. Ett nytt handelsavtal slöts kort därpå med västmakterna. Den svenska järnmalmsexporten till Tyskland sänktes från 10 till 7,5 miljoner ton. Även andra exportbegränsningar gjordes och inga krediter till Tyskland kom längre ifråga. Också den svenska exporten till Argentina skars ner. I gengäld fick Sverige en ökad tillförsel av bl.a. mineraloljor. Tyskarna protesterade åter men slöt i januari 1944 ett nytt avtal med Sverige, det sista under kriget.
Kort därpå tvingades Sverige att ytterligare ompröva sin hållning och frångå sina utfästelser till tyskarna. Britterna och amerikanerna ondgjorde sig nu särskilt över kullagerexporten. De ansåg att de i denna hade funnit tyskarnas >>akilleshäl>> och krävde snart att Sverige helt skulle inställa sina leveranser. Amerikanerna antydde rentav att de >>av misstag>> kunde komma att bomba SKF:s anläggningar i Göteborg. Följden blev att hela det svensk-tyska handelsutbytet under andra halvåret 1944 gradvis inställdes.
- Den svenska historien, band 14, Albert Bonniers Förlag, Stockholm , 1979.

Hur många mer delikata hot av sådan här natur ställdes på Sverige av de allierade. Britterna verkar ha varit ganska toleranta mot de neutrala ländernas utrikeshandel. Tyskland har såvitt jag vet alltid varit vår största handelspartner och är än idag. Det ligger lite i de buffliga jänkarnas natur att inte ha den ringaste förståelse för att vi behövde kol och koks för att överleva.

Mvh
/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

I krig ar man 'bufflig' - det galler livet....

Inlägg av varjag » 17 maj 2002, 13:56

De vastallierade visade ingen som helst forstaaelse for Sveriges
neutralitet.Av naturliga skal - det var krig.
Men just darfor, vore det mycket intressant att hora hur 'den svenska
exporten' till Argentina gick till?
Med brevduva,kanske?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 17 maj 2002, 14:18

Efter överenskommelser med Storbritannien och Tyskland inleddes vid årskiftet 1940-41 den s.k. lejdtrafiken. Den innebar att ett mindre antal svenska fartyg, vilka inte fick medföra krigskontraband, längs vissa bestämda router förmedlade varuutbyte mellan Göteborg och en del icke-krigförande länder, framförallt i Latinamerika, till decemeber 1941 även USA. Denna trafik som var mycket gagnelig för för den hårt trängda svenska pappers- och pappersmasseexporten, tillförde Sverige stora mängder spannmål, ris, kaffe, mineraloljor, bomull, maskindelarm.m
Jag minns att jag sett bilder på svenska handelsfartyg ett som jag har för mig hette Patricia med en stor svensk flagga målad på respektive skrovsida.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hotelser mot Sverige från allierat håll.

Inlägg av Patrik » 17 maj 2002, 22:23

J von B skrev: Hur många mer delikata hot av sådan här natur ställdes på Sverige av de allierade. Britterna verkar ha varit ganska toleranta mot de neutrala ländernas utrikeshandel.
Stämmer inte alls - den brittiska och franska interventionen i finska vinterkriget var främst riktad mot de svenska järnmalmsgruvorna. Meningen var att huvuddelen av de allierade trupperna antingen skulle ockupera eller i värsta fall förstöra möjligheten till gruvdrift, förstöra infrastrukturen o.s.v. för att förhindra exporten till Tyskland.

När så finska vinterkriget lite väl hastigt tog slut tvingades de allierade tänka om - planerna ändrades då till att helt enkelt invadera Norge - vart Sverige fanns med i dessa planer är osäkert, men jag e ganska säker på att de allierade inte dragit sig för att försöka angripa malmfälten och de svensk hamnarna som skeppade ut malmen.
Nu lyckades dock tyskarna förekomma de allierade med blott några dagar - och Norge/Danmark blev ockuperade av tyskarna istället.
Det ligger lite i de buffliga jänkarnas natur att inte ha den ringaste förståelse för att vi behövde kol och koks för att överleva.
Buffliga och buffliga - det rådde ett krig där de allierade ansåg att svenskarna hjälpte den tyska krigsindustrin att utrusta den tyska armén. Jag tror varken britterna (vilka faktiskt ställde sig ganska kyliga till den så kallade lejdtrafiken inledningsvis då de ansåg att Sverige hjälpte den tyska armén), jänkarna eller ryssarna var speciellet intresserade av att svenskarna var i behov av främst kol när länderna var inbegripna i ett blodigt krig där deras soldater dödades av tyska vapen som konsturerats av svensk järnmalm eller bestod av viktiga komponenter tillverkade i Sverige.
Ur den synvinkeln är förstås jänkarnas hållpunkt alldeles rättfärdig (om än jag är skeptisk till att man i slutet av 44 skulle bombat Sverige) - ur svensk synvinkel var den dock svårbemästrad.
Sverige befann sig fortfarande i ett prekärt läge - samtidigt som man redan vintern 1942 troligen insåg vart åt det brakade hän så var ändå Sverige omgiven av tyska trupper, de västallierade var långt borta.
Under slutet av 1944 hade ytterligare ett hot närmat sig Sverige och det var den sovjetiska arméns framryckning på Östfronten.

Skriv svar