Hur bemöttes de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Panzerfaust
Utsparkad

Hur bemöttes de allierade

Inlägg av Panzerfaust » 19 augusti 2003, 21:38

I Italien bemöttes ju de allierade mycket väl av civilbefolkningen som såg dom som befriare, men hur bemöttes de i Tyskland ( Sovjet ej inräknade)?

/Jonathan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 augusti 2003, 22:12

Jag kan iaf berätta att befolkningen i Holland/Belgien tyckte att de blev bättre behandlade av tyskarna än av de allierade...

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 19 augusti 2003, 22:29

Schwalbe skrev:Jag kan iaf berätta att befolkningen i Holland/Belgien tyckte att de blev bättre behandlade av tyskarna än av de allierade...
Hej Schwalbe! Det där har jag aldrig hört talas om. Det skulle vara intressant att läsa lite om det. Har du lite tips om litteratur/länkar?
//Johan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 augusti 2003, 22:38

Ja visst- det står bla i "På andra sidan kullen" av BH Lidell Hart, om jag inte minns fel...

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 19 augusti 2003, 22:56

Fler franska kvinnor blev våldtagna av allierade soldater än av tyska.
Skall se om jag kan hitta var jag läste detta, men inte ikväll.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 19 augusti 2003, 23:05

John skrev:Fler franska kvinnor blev våldtagna av allierade soldater än av tyska.
Tyskarna var väl mer gentlemän än de ohysade amerikanarna (förutom det faktum att de systematiskt utrotade miljoner oskyldiga kvinnor och barn).

/Jonathan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 19 augusti 2003, 23:10

John skrev:Fler franska kvinnor blev våldtagna av allierade soldater än av tyska.
Tror jag inte ett dugg på.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 19 augusti 2003, 23:26

Panzerfaust skrev:
Tyskarna var väl mer gentlemän än de ohysade amerikanarna (förutom det faktum att de systematiskt utrotade miljoner oskyldiga kvinnor och barn).

/Jonathan

Var du allvarlig där? Men det stämmer att tyskarna (de som invaderade frankrike) ofta var lite bättre uppfostrade och mer disiplinerade än jänkarna som ofta kunde komma från kriminella, dåliga bakgrunder.
Att sedan de brott som tyskarns regering begick var ...bla....bla...bla HItler & Co var as, för att ta det kort

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 19 augusti 2003, 23:29

Mrkos skrev:
Panzerfaust skrev:

/Jonathan

Var du allvarlig där? Men det stämmer att tyskarna (de som invaderade frankrike) ofta var lite bättre uppfostrade och mer disiplinerade än jänkarna som ofta kunde komma från kriminella, dåliga bakgrunder.
Att sedan de brott som tyskarns regering begick var ...bla....bla...bla HItler & Co var as, för att ta det kort
Ja, jag var rätt allvarlig, många tyskar var ju gentlemän, iallafall i väst. På östfronten däremot...

/Jonathan

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 19 augusti 2003, 23:39

Panzerfaust skrev:
Mrkos skrev:
Panzerfaust skrev:

/Jonathan

Ja, jag var rätt allvarlig, många tyskar var ju gentlemän, iallafall i väst. På östfronten däremot...

/Jonathan
På östfronten var knappt någon människa en gentleman.

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 08:31

I Ungern blev ju tyskarna hyllade som befriare
I Frankrike lite fundersam.......

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem

Inlägg av Sergeant Pepper » 20 augusti 2003, 08:44

Generalfeldmarschall skrev:I Ungern blev ju tyskarna hyllade som befriare
I Frankrike lite fundersam.......
Befriare från vad?

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 augusti 2003, 09:08

I öst var det ju i alla fall en del som blev glada åt tyskarna. Detta gällde även i Soviet. Hade Hitler haft vet att inte göra handling av sitt hat mot slaverna i öst så hade nog kriget gått bättre. Bla i Ukraina så var folk i bröjan mycket positiva men det sabbad Hitler rejält.

I Afrika var tyskarna också "önskade" då många ville bli befriade från sina kolonial herrar. I bla Egypten så har jag hört att man hoppades att tyskarna skulle komma och "befria" dom.

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 09:09

Sovjet och fattigdom

Användarvisningsbild
Sergeant Pepper
Medlem

Inlägg av Sergeant Pepper » 20 augusti 2003, 09:23

Generalfeldmarschall skrev:Sovjet och fattigdom
Hmm, nu var det ju i och för sig så att Ungern aldrig var Sovjetockuperat innan Tyskarna kom dit. Dessutom ockuperades inte Ungern av Tyskarna förrän 1944. Innan dess var Ungern en marionettstat.

Skriv svar