HJ i Normandie?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

HJ i Normandie?

Inlägg av Mikael Karlsson » 15 maj 2002, 16:02

Hur många HJ stred vid landstigningarna i Normandie?
Har hört att det skulle vara ett par mindre grupper fast jag har svårt att tänka mig att man stationerar ut barn att skydda en strand vid angrepp(möjligtvis som någon "reservarmé" som skickades in om det behövdes).

Någon som kan ge lite klarhet?

/MK

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 15 maj 2002, 16:12

Menar du Waffen-SS divisionen hitlerjugden eller den vanliga hitlerjugden?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 15 maj 2002, 17:23

Mikael:
Du blandar nog ihop ungdomsorganisationen Hitlerjugend med SS pansardivisionen med samma namn.

'Hitlerjugend'-divisionen, 12 SS panzer, bildades med fd medlemmar i ungdomsrörelsen som soldater, och med en befälskader stammande från 1:a SS panzer.

Denna division slogs mycket riktigt i Normandie.l

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: HJ i Normandie?

Inlägg av MD650 » 15 maj 2002, 19:11

Mikael Karlsson skrev:Hur många HJ stred vid landstigningarna i Normandie?
Har hört att det skulle vara ett par mindre grupper fast jag har svårt att tänka mig att man stationerar ut barn att skydda en strand vid angrepp(möjligtvis som någon "reservarmé" som skickades in om det behövdes).

Någon som kan ge lite klarhet?

/MK
En mycket bra bok som beskriver bl.a. 12 SS strider i Normandie är:
Steel inferno- 1. SS-pzcorps in Normandie av Michael Reynolds

:)

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 15 maj 2002, 21:08

Ursäka min otydlighet men jag menar pansardivisionen. :-P
Men jag tror jag har hört någonstans att även barn från Hitlerjugend("barnorganisationen") var med och slogs, fast om det stämmer vet jag inte...

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 16 maj 2002, 10:07

Nu är det jag skriver rena spekulationer men...

jag tvivlar starkt på att barn från HJ slogs vid invasionen.

Dock har jag läst att de allierade inte var på pigga att möte 12 SS Pnzr då soldaterna tydligen kämpade tills de var helt utslagna. Man hade, vad jag förstått, en väldigt högt stridsvärde.

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 16 maj 2002, 13:12

Jo, jag tror det är felaktiga uppgifter om att HJ skulle ha slagits där.
För man skickar väl knappast ut en barnarmé för att klara av en landstigning?
Det skulle då inte jag göra om jag var Hitler eller någon annan "hög gubbe" vid den tidpunkten!

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

HJ i Normandie

Inlägg av Hooka-Hey » 16 maj 2002, 13:36

Snittåldern på soldaterna för 12 SS PzDiv HJ som slogs i Normandie var ca 18-19 år. Mer om detta står att läsa i den eminenta bok av M. Reynolds som tidigare hänvisats till här.

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 16 maj 2002, 13:38

12. SS-Panzerdivision "Hitlerjugend", med en medelålder på 17 år hos soldaterna, deltog i striderna i och omkring Normandie 1944, där de särskilt umärkte sig vid försvaret kring staden Caen.

Som MD650 är exempelvis "Steel Inferno" av Reynolds en bok för den som vill veta mer. De har skrivits hyllmetervis om 12. SS.

Att 12. SS stred i Normandie är knappast en revolutionernade nyhet. Utan att låta allt för ironisk, skulle kanske lite enkla litteraturstudier kunna ge en hel del insikt i historien.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5046
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

HJ

Inlägg av Battler » 16 maj 2002, 15:40

The 12th Panzer Division was unique in WW II in that it was formed, in the main, from Hitler youths born in the first half of the year 1926-this means that the youngest of the 10,000 young men who reported to Lichterfelde Kaserne in Berlin in July 1943 should have been at least seventeen years old, and they should all have been over eighteen by the time they fought in Normandy a year later. This is an important point because it has become a post-war myth that some members of 12th SS were little more than children. A captured nominal roll of the 1st SS Panzer-Grenadier Battalion of the 25th Regiment HJ serving in Normandy in July 1944 shows that 65% of its personal were eighteen, 17% nineteen and the remainder over twenty. It is also worth pointing out that during WW II Great Britian called up its young men at the age of eighteen and there are plenty of eighteen-year-olds in British military cemeteries throughout the world - the author himself was eighteen and one month when he was enlisted in 1948 and over 65% of his platoon in the Korean war were only eighteen or nineteen years old.

Steel inferno- 1. SS Panzer corps in Normandy av Michael Reynolds, sid 18

MVH

Skriv svar