Generaler

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 17 maj 2002, 16:07

Jag har en biografi om Rommel skriven av en Engelsk överste som hade den "äran" att bli tillfångatagen av DAK. För att vara en motståndare måste jag säga att han bara skriver positivt om Rommel. Och han tar upp detta med att Rommel alltid va i fronten. Han hade tydligen en bepansrad engelsk bil av något slag som han föredrog framför de tyska. Enligt denna överste skall Rommel med följe slagit läger under en spaningtur. Alla skulle tydligen ha sommnat. Och när de vaknade så marcherade en trupp brittiska soldater förbi Rommel och gjorde dessutom honör mot honom, i tron att han va ett brittiskt befäl. Sanningshalten i detta kan nog betvivlas. Men det är en rolig liten berättelse. Jag skall kolla vad boken heter ikväll, och skriva in på tisdag igen.

Micke

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 17 maj 2002, 19:16

Som jag sa tidigare
"Där Rommel är, där är också fronten" -nån snubbe har sagt så...
Myten om Rommel är Goebbels förtjänst, han utnyttjade Rommel segrar jätte mycket...

Va hette generalen som efterträddes av Montgommery?, han ska ha varit en riktigt fegis...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 17 maj 2002, 19:25

Neil Ritchie hade befälet över 8. Armén innan Montgomery anlände. Att kalla honom feg är kanske lite väl hårt. Han var nog inte den mest kompetenta generalen i den Brittiska arsenalen, men han drabbades av en hel del oturliga bakslag som gjorde att mannskapet i mångt och mycket tappade förtroendet för honom. Vidare så kan det vara intressant att notera att 'Strafer' Gott egentligen skulle övertagit posten, men han dödades i en flygolycka och Montgomery sändes till Egypten som hans ersättare.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 17 maj 2002, 22:25

Lite bilder på Rommel och Ritchie, de flesta vet väl hur Rommel såg ut, men Ritchie?
BildRommelBildRitchie
Magnus

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 17 maj 2002, 23:08

Vad hård Rommel ser ut på bilden! Att brukar se mera mysig ut... :wink:

Nu vet jag inte hur bra Montgomery var som general för han hade en fått en mycket armé än Rommel hade, men han var nog ändå en bra general. Vad gäller Ritchie så låter det troligt, kunde inte ens hans namn :roll: var mest "fegheten" jag hade hört talas om...

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 21 maj 2002, 08:05

Nu har jag tagit reda på vem som skrivit boken. Han hette Desmond Young och han var Överste i den brittiska armén. En bra bok för er som är intresserade av Rommel.

Micke

Skriv svar