Wittmanns död

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem

Wittmanns död

Inlägg av Lasse » 11 augusti 2003, 09:41

Hur dog igentligen wittmann?? Har hört 2 versioner, ena att en typhoon ska ha skjutit en raket som träffade hans vagn, andra att han blev sönder skjuten av ett visst antal shermans (vilket jag då tycker låter lite konstigt om man jämför hur det gått innan för han)

chade
Medlem

Inlägg av chade » 11 augusti 2003, 10:06

Enligt vad jag har läst så blev Wittmanns Tiger förstörd av en Brittisk Sherman Firefly.

Fireflys hade ju en bättre kanon än vanliga Shermans och kunde alltså skjuta sönder en Tiger.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 11 augusti 2003, 10:13

chade skrev:Enligt vad jag har läst så blev Wittmanns Tiger förstörd av en Brittisk Sherman Firefly.

Fireflys hade ju en bättre kanon än vanliga Shermans och kunde alltså skjuta sönder en Tiger.
Jo, att de hade bättre kanon och kunde skjuta sönder en tiger, det visste jag.

Men hur kom den åt i sånna fall? Wittmann var ju rejält duktigt och det låter enligt mig lite otroligt att han ska ha blivit utslagen av stridsvagn.

chade
Medlem

Inlägg av chade » 11 augusti 2003, 10:27

Men hur kom den åt i sånna fall? Wittmann var ju rejält duktigt och det låter enligt mig lite otroligt att han ska ha blivit utslagen av stridsvagn.
Antagligen så hade han väll en dåligt dag eller något, och han mötte inte bara en Firefly utan en hel "Skvadron" som är runt 15-20 tanks kanske.

De slog ut 3 Tigers inklusive Wittmann.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 11 augusti 2003, 11:02

Jo, det skulle nog kunna stämma faktiskt, visst tigern är bra, men mot flera, det är nog lite svårare.

Hehe, dålig dag, skulle nog kalla det väldigt dålig dag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 augusti 2003, 11:35

Rommel skrev: Men hur kom den åt i sånna fall? Wittmann var ju rejält duktigt och det låter enligt mig lite otroligt att han ska ha blivit utslagen av stridsvagn.
Även om Wittman var duktig så innebär det ju inte att han och hans besättning var oövervinnerlig.

/Martin

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 11 augusti 2003, 11:40

Gröfaz skrev:
Rommel skrev: Men hur kom den åt i sånna fall? Wittmann var ju rejält duktigt och det låter enligt mig lite otroligt att han ska ha blivit utslagen av stridsvagn.
Även om Wittman var duktig så innebär det ju inte att han och hans besättning var oövervinnerlig.

/Martin
Nej, det är helöt rätt, men vad jag menade var att om man kollade på hans "fasit" så kan man undra hur en sherman firefly skulle kunna komma nära. (dock behövde den ju inte komma så nära)

chade
Medlem

Inlägg av chade » 11 augusti 2003, 11:56

Nej, det är helöt rätt, men vad jag menade var att om man kollade på hans "fasit" så kan man undra hur en sherman firefly skulle kunna komma nära. (dock behövde den ju inte komma så nära)
Tror det var någonstans på runt 800 meter som dom slog ut dom.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 11 augusti 2003, 11:56

Som chade sa det var nog inte en sherman utan många.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 11 augusti 2003, 12:03

Jag hade dock för mig det var en Kanadensisk Firefly som slog hans Tiger.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 11 augusti 2003, 12:14

Har precis läst klart Avgörandets ögonblick, av N Zetterling och M Tamelander. På sid 324 beskriver de händelseförloppet där Michael Wittman stupar:
Under ett av de desperata motanfallen vid Falaisevägen förirrade han sig från sina kamrater och hans Tigerstridsvagn fann sig plötsligt i duell med inte mindre än åtta fientliga Shermanvagnar. Under en stunds förtvivlad kamp slog Wittman ut två fiendestridsvagnar och skadade en tredje, men sedan vände lyckan honom ryggen.

De fem resterande fienderna besköt Tigern från olika håll, och en av deras granater träffade stridsvagnen på något sårbart ställe. En plötslig explosion skakade Tigerns kropp och hjälten från Villers-Bocage - enligt traditionen krigets främste stridsvagnsess - utplånades tillsammans med sin besättning. De kandensiska stridsvagnarna rullade vidare utan att inse att de hade hämnats många av sina engelska vapenbröder.
MVH

chade
Medlem

Inlägg av chade » 11 augusti 2003, 12:17

Jag hade dock för mig det var en Kanadensisk Firefly som slog hans Tiger.
Står lite olika i olika källor men enligt vad jag läst så var det Brittiska Fireflys från Northamptonshire Yeomanry.

Mikael E
Medlem

Inlägg av Mikael E » 11 augusti 2003, 12:41

Här är en grundlig genomgång av hur just Wittmann dog: http://www.panzerace.net/main/normandy.asp?page=5

Det verkar vara väldigt svårt att avgöra om det var antingen Brittiska eller Kanadensiska Firefly's som tog kål på Wittmann men det står visst mellan antingen 1st Northamptonshire Yeomanry eller 27th Canadian Armoured Regiment (The Sherbrooke Fusiliers) allt enligt sidan ovan.

Förresten är hela den där webbplatsen http://www.panzerace.net ganska trevlig läsning.
Senast redigerad av 1 Mikael E, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 11 augusti 2003, 15:08

Kan även rekomendera den här tråden i ämnet på Marcus Third Reich forum. Se särskilt Wolfkins tredje inlägg.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 11 augusti 2003, 16:23

Vad gjorde Bobby Woll eftersom inte han var med?

Skriv svar