Förluster för stridsvagnsbesättningar
Förluster för stridsvagnsbesättningar
Ett vanligt begrepp är "utslagna stridsvagnar". Min tolkning är då att stridsvagnen är försatt ur körbart skick. Allt ifrån helt förstörd och utbränd, till kanske endast ett drivband avsprängt.
Och då har jag en fundering.
Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?
Statistiken varierar förstås hos de olika sidorna i kriget...
/Gribing[/b]
Och då har jag en fundering.
Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?
Statistiken varierar förstås hos de olika sidorna i kriget...
/Gribing[/b]
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
- Kontakt:
Re: Förluster för stridsvagnsbesättningar
Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?
I vår serie av frågor som är omöjliga att besvara... Besättningen kan ju antingen dödas inne i vagnen eller utanför av samma fiende. Statistiken måste alltså delas upp därefter.
Vagnen kan explodera och alla dör direkt, eller så kan vagnen bli skadskjuten - besättningen utkommenderad - och först därefter exploderar vagnen. Vagnen blir skrot men besättningen kan vara 100% död eller 100% levande...
Generellt kan man väl säga att de som hade bästa chansen att överleva själva vagnshaveriet var de som satt närmast luckorna. Om de sedan överlevde utanför vagnen är en helt annan sak.
Lite statistik från Finska Stormkanonsbataljonen, sommaren 1944.
8 st. StuG 40 G -vagnar förlorade:
Ps. 531-1 fick drivbanden och hjulupphängningen sönderskjuten och måste överges. Besättningen överlevde, förutom vagnschefen som ett ögonblick tidigare dödligt sårats av splitter.
Ps. 531-2 backade på en egen mina och måste överges. Besättningen överlevde.
Ps. 531-3 träffades först av ett skott, fortsatte dock själv att skjuta och först efter att drivhjulen förstörts av tre skott till övergav besättningen vagnen. Besättningen överlevde.
Ps. 531-5 träffad i stridsutrymmet. Föraren dödligt sårad. Vagnschefen och skytten sårade. Laddaren oskadad. Alla lyckas lämna vagnen utom föraren. Vagnen träffades igen då vagnschefen återvände för att försöka få ut föraren varvid föraren stupade. Laddaren sprang åt fel håll i villervallan och blev nedmejad av sovjetisk gevärseld.
Ps. 531-17 träffades av två skott, ett i växellådan och ett i kanonen. Föraren och laddaren sårades. Vagnen sprängdes av besättningen.
Ps. 531-23 övergavs. Besättningen lämnade vagnen efter att motorn stannat.
Ps. 531-24 fastnade "på magen" på en stenhög. Sprängd av besättningen. Besättningen överlevde.
Ps. 531-29 blev sönderskjuten. Inga uppgifter om besättningen.
Dessa var alltså endast de som var totalhaverier. Ett flertal vagnar fick träffar som dödade eller skadade besättningsmedlemmarna men inte förstörde själva vagnen.
Andreas Lärka
osv.
...
Ett något syrligt svar kanske men tack ändå.
Av det du skriver kan man ju alltså kosntatera att det var mycket vanligt att besättningen överlevde då deras vagn blev "utslagen".
/Gribing
Av det du skriver kan man ju alltså kosntatera att det var mycket vanligt att besättningen överlevde då deras vagn blev "utslagen".
/Gribing
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
- Kontakt:
Re: ...
Jag menade inte vara syrlig, jag konstaterade endast att det är omöjligt att säga hur vanligt något var om man inte delar upp ämnet i delämnen.Ett något syrligt svar kanske men tack ändå.
Andreas
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
Inte nödvändigtvis.
Shermanvagnen har ett grundmurat rykte om att brinna och explodera osedvanligt bra, men det verkar i huvudsak ha varit ammunitionsbrand. Då man installerade så kallad 'wet storage' så sjönk brandbenägenheten högs avsevärt.
Eller den hade gjort det, om inte man haft den dåliga vanan att överlasta vagnarna med extra ammunition i stridsrummet.
Shermanvagnen har ett grundmurat rykte om att brinna och explodera osedvanligt bra, men det verkar i huvudsak ha varit ammunitionsbrand. Då man installerade så kallad 'wet storage' så sjönk brandbenägenheten högs avsevärt.
Eller den hade gjort det, om inte man haft den dåliga vanan att överlasta vagnarna med extra ammunition i stridsrummet.
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Var det verkligen så ofta (generellt sett) en stridsvagn efter en träff "exploderade"? Var det inte oftare så att skottet förstörde någon vital del så att stridsvagnen helt enkelt inte var användbar mer? Jag tror det var någon på forumet som hade skrivit en uppsatts om Kursk där en del sådana fakta om utslagna stridsvagnar fanns med. Var det Henric eller Mats eller vem var det?
/Johan
/Johan
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
- Ort: Borgnäs, Finland
- Kontakt:
Inte nödvändigtvis. Visst kunde ju en vagn explodera om ammunitionsförrådet träffades, men åtminstone de finska pansarveteranerna talar mera om att "vagnen började brinna".Var det verkligen så ofta (generellt sett) en stridsvagn efter en träff "exploderade"?
De brukade skjuta skott efter skott tills vagnen började brinna. Detta bara för att vara säkra på att vagnen var ur spel.
Andreas
Sovjetunionen gjorde ett antal experiment med luftlandsättningar av stridsvagnar med besättning inuti. Problemet var förstås att hur bra fallskärmar man än satte på stridvagnen dog hela besättning när den landade efter att man tippat ut den från ett flygplan. De försökte och försökte med hjälmar och vadderingar av takets insida, men ingen överlevde ändå, så till slut lade man ner projektet, en erfarenhet rikare ...gribing skrev:Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
Detta hände dig efter WWII, så okej, det är en aning OT, men en ganska belysande historia vad gäller sovjetisk verklighetsförankring, säkerhetstänkande och människosyn ...
-
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 14 april 2002, 01:53
- Ort: Kalkatraz
Off topic....
Har sett filmer där dom droppar tanks ifrån flygplan och har några bromsraketer monterade på fallskärmen precis innan landning, skulle tydligen funka så 2/3 av fallen.
- Andreas Wien
- Medlem
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
- Ort: Wien, Österrike
Johan Elisson,
Mvh Andreas Wien
Det var Mathias Forsberg som skrev en uppsats om Kursk (och en del var även var med i "Pennan och svärdet"). Uppsatsen kan man hitta pa det gamla skalmanforat.Jag tror det var någon på forumet som hade skrivit en uppsatts om Kursk där en del sådana fakta om utslagna stridsvagnar fanns med. Var det Henric eller Mats eller vem var det?
Mvh Andreas Wien
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
-
- Medlem
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
- Ort: ...
Den finns också här, http://www.skalman.nu/ww2/prochorovka.htm
För det är väl den som åsyftas?
Mvh,
Karl
För det är väl den som åsyftas?
Mvh,
Karl