Förluster för stridsvagnsbesättningar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Förluster för stridsvagnsbesättningar

Inlägg av Gribing » 13 maj 2002, 10:57

Ett vanligt begrepp är "utslagna stridsvagnar". Min tolkning är då att stridsvagnen är försatt ur körbart skick. Allt ifrån helt förstörd och utbränd, till kanske endast ett drivband avsprängt.

Och då har jag en fundering.
:? Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
:? Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
:? Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?

Statistiken varierar förstås hos de olika sidorna i kriget...

/Gribing[/b]

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Förluster för stridsvagnsbesättningar

Inlägg av Andreas Lärka » 13 maj 2002, 11:38

Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
resp.
Hur vanligt var det att hela besättningen klarade sig oskadda?
och
Hade någon i besättningen större chans att överleva än de andra?

I vår serie av frågor som är omöjliga att besvara... Besättningen kan ju antingen dödas inne i vagnen eller utanför av samma fiende. Statistiken måste alltså delas upp därefter.

Vagnen kan explodera och alla dör direkt, eller så kan vagnen bli skadskjuten - besättningen utkommenderad - och först därefter exploderar vagnen. Vagnen blir skrot men besättningen kan vara 100% död eller 100% levande...

Generellt kan man väl säga att de som hade bästa chansen att överleva själva vagnshaveriet var de som satt närmast luckorna. Om de sedan överlevde utanför vagnen är en helt annan sak.

Lite statistik från Finska Stormkanonsbataljonen, sommaren 1944.
8 st. StuG 40 G -vagnar förlorade:

Ps. 531-1 fick drivbanden och hjulupphängningen sönderskjuten och måste överges. Besättningen överlevde, förutom vagnschefen som ett ögonblick tidigare dödligt sårats av splitter.
Ps. 531-2 backade på en egen mina och måste överges. Besättningen överlevde.
Ps. 531-3 träffades först av ett skott, fortsatte dock själv att skjuta och först efter att drivhjulen förstörts av tre skott till övergav besättningen vagnen. Besättningen överlevde.
Ps. 531-5 träffad i stridsutrymmet. Föraren dödligt sårad. Vagnschefen och skytten sårade. Laddaren oskadad. Alla lyckas lämna vagnen utom föraren. Vagnen träffades igen då vagnschefen återvände för att försöka få ut föraren varvid föraren stupade. Laddaren sprang åt fel håll i villervallan och blev nedmejad av sovjetisk gevärseld.
Ps. 531-17 träffades av två skott, ett i växellådan och ett i kanonen. Föraren och laddaren sårades. Vagnen sprängdes av besättningen.
Ps. 531-23 övergavs. Besättningen lämnade vagnen efter att motorn stannat.
Ps. 531-24 fastnade "på magen" på en stenhög. Sprängd av besättningen. Besättningen överlevde.
Ps. 531-29 blev sönderskjuten. Inga uppgifter om besättningen.

Dessa var alltså endast de som var totalhaverier. Ett flertal vagnar fick träffar som dödade eller skadade besättningsmedlemmarna men inte förstörde själva vagnen.

Andreas Lärka
osv.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 13 maj 2002, 13:12

Ett något syrligt svar kanske men tack ändå. :)

Av det du skriver kan man ju alltså kosntatera att det var mycket vanligt att besättningen överlevde då deras vagn blev "utslagen".

/Gribing

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: ...

Inlägg av Andreas Lärka » 13 maj 2002, 13:18

Ett något syrligt svar kanske men tack ändå.
Jag menade inte vara syrlig, jag konstaterade endast att det är omöjligt att säga hur vanligt något var om man inte delar upp ämnet i delämnen.

Andreas

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 13 maj 2002, 13:51

Det går väl ändå att dra slutsatsen att det var bättre att sitta i en dieseldriven stridsvagn, än en bensindriven.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 13 maj 2002, 17:26

Inte nödvändigtvis.

Shermanvagnen har ett grundmurat rykte om att brinna och explodera osedvanligt bra, men det verkar i huvudsak ha varit ammunitionsbrand. Då man installerade så kallad 'wet storage' så sjönk brandbenägenheten högs avsevärt.

Eller den hade gjort det, om inte man haft den dåliga vanan att överlasta vagnarna med extra ammunition i stridsrummet.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Inlägg av Oskar R. » 13 maj 2002, 18:19

"Tommy(eller hur dom stavar det)cooker" var väl den gas(?)drivna Shermanen.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 13 maj 2002, 18:26

Matildan kallades ju för tändsticks asken.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 maj 2002, 18:54

Var det verkligen så ofta (generellt sett) en stridsvagn efter en träff "exploderade"? Var det inte oftare så att skottet förstörde någon vital del så att stridsvagnen helt enkelt inte var användbar mer? Jag tror det var någon på forumet som hade skrivit en uppsatts om Kursk där en del sådana fakta om utslagna stridsvagnar fanns med. Var det Henric eller Mats eller vem var det?

/Johan

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 13 maj 2002, 19:15

Var det verkligen så ofta (generellt sett) en stridsvagn efter en träff "exploderade"?
Inte nödvändigtvis. Visst kunde ju en vagn explodera om ammunitionsförrådet träffades, men åtminstone de finska pansarveteranerna talar mera om att "vagnen började brinna".
De brukade skjuta skott efter skott tills vagnen började brinna. Detta bara för att vara säkra på att vagnen var ur spel.

Andreas

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 maj 2002, 19:37

gribing skrev:Hur vanligt var det att hela besättningar dödades?
Sovjetunionen gjorde ett antal experiment med luftlandsättningar av stridsvagnar med besättning inuti. Problemet var förstås att hur bra fallskärmar man än satte på stridvagnen dog hela besättning när den landade efter att man tippat ut den från ett flygplan. De försökte och försökte med hjälmar och vadderingar av takets insida, men ingen överlevde ändå, så till slut lade man ner projektet, en erfarenhet rikare ...

Detta hände dig efter WWII, så okej, det är en aning OT, men en ganska belysande historia vad gäller sovjetisk verklighetsförankring, säkerhetstänkande och människosyn ...

Alexmcfire
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 april 2002, 01:53
Ort: Kalkatraz

Off topic....

Inlägg av Alexmcfire » 13 maj 2002, 22:03

Har sett filmer där dom droppar tanks ifrån flygplan och har några bromsraketer monterade på fallskärmen precis innan landning, skulle tydligen funka så 2/3 av fallen.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 13 maj 2002, 22:18

Johan Elisson,
Jag tror det var någon på forumet som hade skrivit en uppsatts om Kursk där en del sådana fakta om utslagna stridsvagnar fanns med. Var det Henric eller Mats eller vem var det?
Det var Mathias Forsberg som skrev en uppsats om Kursk (och en del var även var med i "Pennan och svärdet"). Uppsatsen kan man hitta pa det gamla skalmanforat.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 13 maj 2002, 22:52

Andreas Wien,

tack, Forsberg var det ja! Synd att han dyker upp hemskt sällan här. :(

/Johan

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 13 maj 2002, 23:22

Den finns också här, http://www.skalman.nu/ww2/prochorovka.htm

För det är väl den som åsyftas?

Mvh,

Karl

Skriv svar