Fartygsartilleri i Normandie

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Fartygsartilleri i Normandie

Inlägg av Haegg » 11 maj 2002, 18:47

Jag håller på att läsa lite om 1 SS Panzerkåren i Normandie. En utav många saker som jag har funnit intressanta är de allierades fartygsartilleri. Tillsammans med det landbaserade dito och det taktiska flyget verkar det ha plågat kåren kraftigt. Inte nog med att fartygsartilleriet var kraftfullt utan det verkar ha levererats med stor precision också. I mina källor står det dock inget om hur detta artilleri leddes för att få denna höga precision. Är det någon som vet om det leddes av arméns eldledare eller om flottan hade sina egna eldledare detacherade till arméenheter. Hur sköttes kommunikationen mellan eldledare och fartyg?

mvh

Haegg

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Kustbeskjutning

Inlägg av Battler » 13 maj 2002, 20:31

Jänkarna hade studerat problemet på 30 talet och funnit att nedslagsobservationer från flyg och framskjutna eldledningsgrupper mycket väl kunde stödja indirekt eldgivning, d.v.s. där målet inte är synligt från det skjutande fartyget.
Erfarenheten visade att ledaren för en strandeldledningsgrupp behövde speciell utbildning för att till fullo känna till både det skjutande fartygets förmåga och behovet hos den truppstyrka han åtföljde. Därför skapades en Gunfire Liaison Officer, GLO (artillerisambandsofficer), som gick iland med den första vågen tillsammans med sina observatörer och sambandspersonal.

Källa
Jane's Battleship of the 20th century, Bernard Ireland

MVH

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 14 maj 2002, 08:45

Battler

Tackar allra ödmjukast. Det var precis den informationen jag behövde. :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Artilleriet värst

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 maj 2002, 15:53

I stabsrapporterna från 2. SS-pansarkåren anges det brittiska artilleriet, liksom fartygsartilleriet, som den absolut värsta fienden jämfört med flyg och pansar.

Dess stora förtjänst var dock troligen inte dess offensiva effekt som eldunderstöd för de allierades (fiaskoartade) utbrytningsförsök, utan tvärtom att tyskarna var medvetna om dess defensiva potential och förmåga att slå sönder alla försök till styrkekoncentrering i händelse av ett starkt motanfall.

Skriv svar