Svenska Beredskapssoldater-släktingar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
perco
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 augusti 2004, 16:58
Ort: sthlm

Inlägg av perco » 12 oktober 2004, 19:24

Vet att min mormor stod som gränsvakt under WW2 samt att hennes familj gav mat till svenska trupper vid gränsen. Tror även de tog emot norska flyktingar.

Vet även att min farmors bror (Björne) var läkare under finska vinterkriget, men tyvärr gjorde han inte som sin bror och dokumenterade allt. Den andra var dock inte med i kriget utan var kapten på ett fartyg som seglade jorden runt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2005, 18:19

Jag har en liten historia som har med beredskapsoldater att göra.

En man som jag känner som ligger lite grann på sladden i sin syskonskara. Hans far var beredskapsoldat i Värmland vid norska gränsen runt 1941 eller 1942. En natt när de stod o pallade äpplen i en trädgård så kom det en man farande mot dem med en dolk i handen, med svängkappa och helt svartklädd var han. Han jagade dem och de hann undan...Lite ruskigt va!

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 januari 2005, 18:51

Jag tror min morfar vad med i VKII, dock var han aldrig svensk medborgare, så jag kanske inte får skriva nåt om honom i den här tråden?

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 9 januari 2005, 14:02

Både morfar och farfar var förlagda i Skåne och bevakade kusten men jag vet inte vid vilka förband. Om någon känner till något register eller liknande som man kan söka i skulle det vara kul att veta.

Jag satte mig ner och pratade med farmor och farfar om beredskapstiden för första gången i slutet av förra sommaren och visst fanns det historier där också. Många nätter brukade de gå och titta på de väldiga allierade luftarmadorna som var på väg hem utmed västkusten och ibland såg de eldklot då ett bombplan exploderade. Dessutom fick jag, som den första i släkten, veta att farfar en tid varit förlagd vid Båstad då det var tennisveckan och han fick minsann skaka hand med Gustav V.

Vet också att en Lancaster den 29 augusti 1944 störtade i skogen utanför Vittsjö i Skåne där mina morföräldrar bodde vid tillfället. Men jag har inte kunnat förhöra mig om om de minns någonting då de båda är döda. Har dock hört att morfar tog med en souvenir från vraket men tyvärr har någon i släkten slarvat bort eller kastat den.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 5 februari 2005, 20:38

Min mormors syster tog hand om sårade Tyska soldater på ett sjukhus i Värmland, dock var dessa Tyska soldater i en annan del av sjukhuset för att inte väcka misstanke.

Bekanta som flera gånger försökte stoppa järnvägs transporter som skulle till Norge, detta hände i trakterna Edane/Arvika.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 8 februari 2005, 16:50

Stefan Lundgren skrev:
Mr x skrev:Min mormors syster tog hand om sårade Tyska soldater på ett sjukhus i Värmland, dock var dessa Tyska soldater i en annan del av sjukhuset för att inte väcka misstanke.

Bekanta som flera gånger försökte stoppa järnvägs transporter som skulle till Norge, detta hände i trakterna Edane/Arvika.
Jo, man överlever lite grann på mygel med sådana där tilltag. :D

Stefan
Nu förstår jag inte vad syftar på?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 februari 2005, 17:07

Anton Severin skrev; "veta att farfar en tid varit förlagd vid Båstad då det var tennisveckan och han fick minsann skaka hand med Gustav V."

Min "styv-farmor" spelade faktiskt mot tenniskungen i Båstad åren kring kriget, hon fick stränga direktiv att inte vinna, skulle väl inte sett bra ut om en 16 årig "flicksnärta" vunnit mot honom.

/Robert Sköld

Strv103C
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 mars 2005, 15:45
Ort: Sverige

Inlägg av Strv103C » 3 mars 2005, 16:24

Min farfar har berättat för mig att han sköt en norrman vid norska gränsen i värmland. Detta skedde i novemer 1944 såg jag i hans soldatbok. Detta skedde på natten men som tur var så blev han bara skadeskjuten. Jag frågade om han inte sköt varningsskott och fick till svar att det första skottet i k-pistmagasinet var ett löst skott.

Bastardo
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 april 2005, 12:11
Ort: Norröver

Inlägg av Bastardo » 12 maj 2005, 08:35

Min morfar var beredskapssoldat vid finska gränsen. Har hört några historier när han och hans kollegor satt på hopfällbara stolar och drack kaffe och såg på när finnarna slogs mot tyskarna på andra sidan Torne älv.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: 6 oktober 2002, 14:22
Ort: västerås

Inlägg av echo one » 24 maj 2005, 19:51

Här kommer det lite bilder från mig!
En av min farmors brosor var inom flygvapnet som meck.
Bilagor
junkern.JPG
junkern.JPG (44.04 KiB) Visad 5239 gånger
Senast redigerad av 1 echo one, redigerad totalt 7 gånger.

Gedrand
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 november 2004, 15:00
Ort: Umeå

Inlägg av Gedrand » 26 maj 2005, 23:23

Min mormors första man var underofficer i 3:de prickskyttebattaljonen förlagd i vasa. tyvärr dog han under kriget och min mormor tvingades fly över kvarken i en eka, och senare bosatte hon sig i västerbottens inland. vet inte så mycket då båda e döda nu tyvärr, enda är vad som liknar en befodrings ansökan som finns efterlämnat.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Borttaget

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 juni 2005, 12:21

Borttaget.
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 20 juni 2005, 07:29

Min far var stationerad på I 17, Uddevalla, under kriget.
En tysk Junker Ju52:a, ett transportplan med tre motorer, kom vinglande in mot Uddevalla med endast en motor fungerande på sin väg från Norge till Tyskland.
De vinkade med vit flagg ut genom ett fönster. Order kom att skjuta ner planet med Lv.
Det kraschade några kilometer inland efter beskjutningen.
Tre personer ombord, pilot, co-pilot samt navigatör.

Pappa såg det som ett rent mord på människor i nöd.

Användarvisningsbild
Söt fluffig Kossa
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 juli 2005, 21:49
Ort: Småland

Inlägg av Söt fluffig Kossa » 26 juli 2005, 21:53

Min gammel morfar var stationerad I göteborg 1941 i 6 månader tror jag.
Min farfars farbror var med i en Belgisk SS frikår och slogs på Öst och västfronten, stupade 1944 I frankrike, jag har en rysk nagant revolver som han tog från en ryss på östfronten.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 25 augusti 2005, 19:26

Jag var nere hos mina farföräldrar nu i slutet av sommaren igen. Tittade igenom lite gamla brev och fotografier och hittade där lite mer info om min farfar under beredskapstiden.

Han var förlagd vid I6 i Kristiansstad, vid 7:e kompaniet. Han hade tjänstgöringsnummer 339 10/33 Severin.
Jag vet bara att han låg inkallad vid minst två tillfällen, under 1940 och 1942. Jag skulle bli glad om någon har tillgång till information om detta förbands förehavanden under den aktuella perioden.

Skriv svar