Svenska Beredskapssoldater-släktingar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 augusti 2005, 19:52

Morfar ligger begravd i Odense, av en händelse; sedan gifte mormor om sig med en herre från Finland. Han var nog inte med i kriget, men han lär ha sett ljuset på himlen från artilleriet. Han dog 1999 vilket var långt innan mitt historiska intresse utvecklades; det enda jag har efter honom är, ironiskt nog, en synnerligen stalinistisk bok.

Rommel
Tidigare medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 september 2005, 21:46
Ort: sundsvall

Inlägg av Rommel » 3 september 2005, 14:26

jag har faktiskt två interesanta hisorier den första är min gammelmormors bror som var husar han låg faktiskt i norge 1942 vid gränsen ett ställe som kallas nössmark. Han var även frivillig spanare och telegrafist och det mest intersanta med hans historia är att han och hans plutin sköt en tysk. Det var så att tysken sprang in på deras teritorium troligen som spanare och dom skrek halt högt och tydligt åt honom men han lyssnade inte så vad gör man pang och wermacht schutzen var död.

Den andra mer interesnanta historien är om min gammelfarfars bror alltså min farfars farbror. Han fick som treåring adopteras till amerika pga den tidens fattiga förhållanden en ironisk sak med detta är att hans adoptivpappa var före detta tysk general och hade tjänstgjort i första världskriget. Det gick bra för min farfars farbror ända till den där dagen 7 december 1941 då pearl harbor attackerades och två dagar senare var USA med i kriget. Jag vet att han deltog i kriget för det har både min farmor och farfar berättat men min farfar har ack inte så bra kontak med sina kusiner i USA så dom vet inte på vilken front han stred ( förmodlingen inget intresse ) men jag har hittat ett frimärke i en gammal bok efter min gammelfarfar där det står Burma 1942 så därmed drar jag slutsatsen att han har i allafall stridit i Burma sen om han låg i marinkåren eller något sådant har jag ingen aning om men jag ska försöka få tag i mer information.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 4 september 2005, 16:38

Vad jafg vet var inte amerikanska marinkåren inblandade i striderna i Burma. Däremot fanns det amerikanska arméförband och en hel del personal från flygvapnet förlagda där.

Rommel
Tidigare medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 2 september 2005, 21:46
Ort: sundsvall

Inlägg av Rommel » 5 september 2005, 17:52

Som sagt Mako så vet jag praktiskt taget inget om denna mans insatser i VKII utom det att han deltog du förstår min gammelfarfar träffade honom enbart en gång efter att han flyttade till USA och det var 1972 tror jag och då snackade han inte svenska utan Engelska som min gammelfarfar inte fattade ett ord av utan då fick väl min farfar med föga Engelska kunskaper vara tolk. Och jag tror inte direkt att det första de pratade om under dom där dagarna han var där var om han låg inne i marinkåren eller ej. Men du får hemskt gärna forska vidare i ämnet Mako om du vill det skulle vara interessant att veta mera.

Mvh Rommel :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 27 september 2005, 11:03

Finns det nån länk där man kan kolla efter personer som deltog under beredskapstiden? Så vitt jag vet var min farfar inte med som soldat, men å andra sidan har jag å pappa inte pratat så mycket just den saken. Så vitt jag vet var han snickare under sitt yrkesverksamma liv och dog 1980 80+ år gammal. Min morfar har jag inte alls koll på, då han och mormor tydligen inte hade så bra kontakt efter att mamma fötts.

Morgan

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ivve » 4 november 2005, 01:38

Min mammas nuvarande sambo var inblandad i Armasjärvi-olyckan under kriget, jag undrar om det finns någon mer som har någon anhörig som var med när det hände.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 4 november 2005, 13:28

Jkpg1977 skrev:Finns det nån länk där man kan kolla efter personer som deltog under beredskapstiden? Så vitt jag vet var min farfar inte med som soldat, men å andra sidan har jag å pappa inte pratat så mycket just den saken. Så vitt jag vet var han snickare under sitt yrkesverksamma liv och dog 1980 80+ år gammal. Min morfar har jag inte alls koll på, då han och mormor tydligen inte hade så bra kontakt efter att mamma fötts.
All sådan information finns på Krigsarkivet i Stockholm.. Om han var 80+ när han dog 1980 så hamnade han i de äldre åldersklasserna 1939 och kallades troligen inte in. Dock är det ju inte omöjligt att han haft något att göra med landstormen, hemvärnet eller t.ex. det civila luftskyddet.

Rensade upp ett dödsbo efter mina morföräldrar för länge sedan, hittade massvis av saker som jag inte känt till om familjen under beredskapsåren. T.ex. att min mormor var med i SLK, att min morfar lång tid var med i luftskyddet, osv.. Att han var soldat vid KA var känt sedan länge, men det uteslöt ju inte engagemang i frivilliga försvarsorganisationer..

Ett tips, fråga släkten medan du har möjlighet!

Användarvisningsbild
robertm
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2005, 22:21
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av robertm » 4 november 2005, 23:52

Inte en släkting, men väl en sommargranne, är en gammal man i Hedsjö, i Hälsingland. Han låg vid I5 under kriget och var med och letade efter försvunna efter en av tragedierna under beredskapen. Det var när en pluton kommit på avvägar under en snöstorm under en större fjällmarschövning (vid Helags) och var försvunnen i flera dagar. Tre man frös ihjäl.

En annan granne (Örtenberg - död sedan ett år) var vid infanteriet, och låg grupperade utanför Ånge (järnvägsknut i Medelpad) en vinter. De låg i tältbivack och han fick svåra köldskador, som han aldrig återhämtade sig ifrån. Bl a var en fot mer eller mindre förstörd. Till min förvåning var han inte ett spår bitter mot armen eller beredskapstiden för detta.

Min far (Rune Mårtensson - också han död sedan några år) ryckte inte in förrän vid krigets slut. Däremot jobbade han som växlare vid järnvägen just i Ånge. Ånge var som sagt en viktig knutpunkt för järnvägstrafiken i Norrland och hade ett hyggligt luftvärn. Han berättade hur luftvärnet ibland sköt mot tyska plan, och hur de en gång sköt ner ett plan.

Det skulle vara kul om någon kunde bekräfta (eller dementera) att ett tyskt plan sköts ned i Ångetrakten under kriget. Jag vet att sådana minnen inte alltid är att lita på...

/Robert M

Par
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 17 maj 2005, 09:48
Ort: Mountain View, CA & Tokyo

Inlägg av Par » 5 november 2005, 02:18

Morfar berattade att han satt pa en o i sodra sverige (karlskrona tror jag) och tittade efter tyska batar.

Mormor skotte deras butik pa essingen i stockholm. Hon berattade manga historier om svart handel med kaffe och mat under kriget.

BigMon
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2005, 22:40
Ort: North Carolina, USA
Kontakt:

Inlägg av BigMon » 21 november 2005, 01:22

Min framliden Morfar, Helge Johansson fraan Skelleftea, tjaenstgjorde vid artilleriet under beredskapsaaren. Han tillhoerde Bodens Art Reg A5 och var under krigets tidiga skeden foerlagd till Abisko. ( jag gissar att detta var det foerband som senare omorganiserades till A8)
Han beraettade vid flera tillfaelln foer mig att LV styrkan inom deras foerband vid ett tillfaelle skjutit ned en Junker 52 med full med tyska Fallskaermsjaegare. Han gav mig en del av en bensinpump fraan detta plan som jag aennu har in min aego.
Under 80-talet naer jag laeste vid Umeaa Universitet stoette jag ihop med en barndomsvaen som visade mig en serie paa ca 8 - 10 fotografier som hans far tagit under kriget i Abisko omraadet. Bilderna visar en nedskjuten JU 52 med flera doeda fallskaermsjaegare. Dessutom kommer jag ihaag naagra bilder paa tillfaangatagna tyskar i en matsal. Efter en laang diskussion drog vi slutsatsen att dessa tvaa beraettelser - min morfars verbala och min kompis farsas verbala - maaste beskriva samma haendlese.

Finns det naagra belaegg att Svenskt luftvaern skjutit ned en JU 52 med fallskaermsjaegare naagon gaang omkring 1940 i naerheten av Abisko fronten.

Jag skulle verkligen uppskatta information i detta aerende
Med Vaenliga haelsningar
jan johansson
Cary, NC, USA

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 21 november 2005, 10:35

BigMon skrev:Min framliden Morfar, Helge Johansson fraan Skelleftea, tjaenstgjorde vid artilleriet under beredskapsaaren. Han tillhoerde Bodens Art Reg A5 och var under krigets tidiga skeden foerlagd till Abisko. ( jag gissar att detta var det foerband som senare omorganiserades till A8)
Han beraettade vid flera tillfaelln foer mig att LV styrkan inom deras foerband vid ett tillfaelle skjutit ned en Junker 52 med full med tyska Fallskaermsjaegare. Han gav mig en del av en bensinpump fraan detta plan som jag aennu har in min aego.
Under 80-talet naer jag laeste vid Umeaa Universitet stoette jag ihop med en barndomsvaen som visade mig en serie paa ca 8 - 10 fotografier som hans far tagit under kriget i Abisko omraadet. Bilderna visar en nedskjuten JU 52 med flera doeda fallskaermsjaegare. Dessutom kommer jag ihaag naagra bilder paa tillfaangatagna tyskar i en matsal. Efter en laang diskussion drog vi slutsatsen att dessa tvaa beraettelser - min morfars verbala och min kompis farsas verbala - maaste beskriva samma haendlese.

Finns det naagra belaegg att Svenskt luftvaern skjutit ned en JU 52 med fallskaermsjaegare naagon gaang omkring 1940 i naerheten av Abisko fronten.

Jag skulle verkligen uppskatta information i detta aerende
Med Vaenliga haelsningar
jan johansson
Cary, NC, USA
Titta på de här sidorna, finns till och med några bilder. Platsen brukar inte anges som Abisko utan som Riksgränsen.

http://home.no.net/kjellsor/riksgrensen.html
http://f16.parsimony.net/cgi-bin/topic- ... mmer=15565
http://www.smb.nu/pos/05/10b_norge_1940 ... apport.asp
viewtopic.php?p=174642

Hat för mig att den här boken alternativt den äldre versionen tar upp mer detaljer och ev foton om händelsen

/CvD

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 21 november 2005, 17:54

Min farfar (1913-1988) var i Värmland under någon del av kriget, jag tror det var i Stöllet men är inte helt säker. Jag vet att han berättade om det för mig när jag var mindre men jag kommer inte ihåg några detaljer längre, var bara tio år när han gick bort. Någon här som vet vad det var för aktivitet i just Stöllet under 2VK? Jag tror han också berättade att han legat vid gränsen.
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 4 december 2005, 16:19

Min gammelmorfar gick med i Wehrmacht som frivillig 1943, han kom från Ungern men var en sk 'Schwaber' dvs en tysk som var bosatt i Ungern, ungefär som vallonerna i Sverige. Han dog 1945 medan han försvarade Berlin. Inga bilder på honom överlevde krigets vassa klor. :cry:

Användarvisningsbild
TOKUGAWA IEYASU
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 3 januari 2006, 19:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av TOKUGAWA IEYASU » 15 januari 2006, 11:43

Har nyligen gått igenom min avlidne morfars fotoalbum och funnit en del intressanta foton från kriget i Finland där min morfar deltog som frivillig Svensk.
Bilagor
Album1.JPG
Stridsvagnar som gjort sitt.
Album1.JPG (35.96 KiB) Visad 8304 gånger
Album55.JPG
Sprängda hästar
Album55.JPG (23.63 KiB) Visad 8304 gånger

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 18 januari 2006, 17:13

Ja, krig är hemskt, synd att våra goda släktingar fick kämpa i det.
De visste nog inte riktigt vad de gav sig in på när de ställde upp frivilligt.
Men, men vad gör man inte för att försvara sitt land (eller grannland) i nödens stund?
Högaktningsfullt, Andreas

Skriv svar