Gällande lagar från Tredje Riket?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Gällande lagar från Tredje Riket?

Inlägg av Andreas Wien » 10 maj 2002, 22:52

Alla,

Jag satt och kollade på en tysk debatt och där sade en av debattörerna att det hade funnits en lag i Tyskland som hade "förbjudit reklam [försäljning?] av preventivmedel" ända fram till 1972, då lagen slutligen upphävdes. Det intressanta är inte själva lagen, utan att denna lag hade införts av Heinrich Himmler 1943 för att främja barnafödandet i riket.

Nu kommer min fråga:

- Finns det lagar, som instiftades under det Tredje Riket, som fortfarande är gällande i dagens Tyskland?

Ok, de rasistiska och antisemitiska lagarna etc. är upphävda, men det borde väl ha varit en hel del lagar som kom till under åren 1933-1945 som var av "normal karaktär" och som fortfarande skulle kunna vara aktiva?

Tacksam för svar!

Mvh Andreas Wien

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Intressant

Inlägg av johanbtk » 11 maj 2002, 00:22

Jag tror själv att flera lagar från Tredje riket fortfarande gäller.
Om man studerar den Svenska lagboken finner man en hel del gamla lagar.
I och för sig blir de obsoleta efter ett tag, men de finns fortfarande kvar.
Dessutom är lagboken i sverige uppbyggd så att man kan finna vilket år lagen antogs.
Jag ska bara ge ett litet exempel: Ta t.ex brottsbalken (1962:700). 1962 anger vilket år lagen antogs,
700 anger vilket riksdagsbeslut i ordningen denna lag var 1962. Enkelt.

Om Tyskland har något liknande system så borde man med lätthet kunna utläsa om några lagar från tredje riket fortfarande existerar.
Samma sak gäller Österrike och Luxemburg.

Andreas Wien, har du någon österrikisk lagbok? Det vore interessant om de hade ett liknande system, jag är helt övertygad om att man skulle hitta tredje riket-lagar där.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Lagar

Inlägg av J-O » 11 maj 2002, 09:35

Vet ej om detta är en "lag" i ordets rätta bemärkelse men jag vet att Hitler förbjöd avel på vit schäfer och vägrade ta in den som rasstandard på schäfer och detta gäller faktiskt än i dag men diskussioner förs nu om att även inefatta vit schäfer i den "vanliga" schäferns rasstandard.

Användarvisningsbild
dot
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:31

Inlägg av dot » 11 maj 2002, 11:57

De stränga tyska vapenlagarna infördes völ under Hitlers tid.

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 11 maj 2002, 12:08

Stränga vapenlagar? Hur i helsefyr fick den 19-åriga grabben som sköt ihjäl 16 pers i Erfurt häromveckan tag på ett pumphagelgevär och en halvautomatisk pistol då?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 maj 2002, 12:41

Om man bara vill kan man nog få tag i det mesta.

/Johan

Calle
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 maj 2002, 17:17
Ort: Malmö

Inlägg av Calle » 11 maj 2002, 17:22

Ebbe_lille skrev:Stränga vapenlagar? Hur i helsefyr fick den 19-åriga grabben som sköt ihjäl 16 pers i Erfurt häromveckan tag på ett pumphagelgevär och en halvautomatisk pistol då?
Han var tydligen medlem i någon skytteklubb?

Skriv svar