Sjukvårdare
Sjukvårdare
Man får ju inte skjuta sjukvårdare i krig, hur mycket respekterades denna lagen på de olika sidorna under ww2??
Var det så att man lät den leva eller sköt man dem?
Och gick det att rädda folk som tillexempel hade fått leverskott?? (skjuten i levern) Genom vanlig fältvård.
Var det så att man lät den leva eller sköt man dem?
Och gick det att rädda folk som tillexempel hade fått leverskott?? (skjuten i levern) Genom vanlig fältvård.
Min gissning är att i själva stridssituationen fick sjukvårdarna ta de risker det tog, t.ex. prickskyttarna sköt gärna på dem när de skulle hämta de tidigare skjutna.
Däremot fältlasaretterna respekterades i viss mån; övergrepp förekom men då var det ingen rutinhandling, de inblandade visste mycket väl att de höll på med ett gravt övergrepp...
Däremot fältlasaretterna respekterades i viss mån; övergrepp förekom men då var det ingen rutinhandling, de inblandade visste mycket väl att de höll på med ett gravt övergrepp...
- subskipper
- Medlem
Man bör också komma ihåg att i en eldstrid så är det ganska sällsynt med noga riktad eld. De flesta inblandade skjöt mer eller mindre på måfå i fiendens generella riktning. Att sticka upp huvudet och noga lägga an är knappast något man ägnar sig åt i allt för stor utsträckning när blyet duggar tätt omkring en.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
Jaså? En annan tolkning (om vi antar att siffrorna stämmer) är att sjukvårdarna inte kunde söka skydd i samma utsträckning eftersom de skulel ta hand om skadade och därmed var utsatta för större risker.Medic skrev:Det ine bärde att tyskarna altid gick mot mot dom som hade ett röt kors på hjälmen.
/Marcus
- subskipper
- Medlem
Det finns många exempel på hur både tyska och allierade sjukvårdare plåstrade om "fienden". Om detta var reglementsenligt förfarande kan jag inte svara på, men jag misstänker att de flesta sjukvårdarna kände att de var sjukvårdare i första hand och soldater i andra.Rommel skrev:Ännu en sjukvårdar fråga: VI säger om en strid har upphört, tyskarna har tagit en sjukvårdare till fånga, en tysk är skadad, ska sjukvårdaren då hjälpa honom? (om de arbetar enligt reglementet)
~Henric Edwards
Bara Citerar de jag har hört ,plus så är det bätre att "ta ut" de svaga elementenMarcus Wendel skrev:Jaså? En annan tolkning (om vi antar att siffrorna stämmer) är att sjukvårdarna inte kunde söka skydd i samma utsträckning eftersom de skulel ta hand om skadade och därmed var utsatta för större risker.Medic skrev:Det ine bärde att tyskarna altid gick mot mot dom som hade ett röt kors på hjälmen.
/Marcus